وقتی به جای آرایشگر، قصاب بیاورید اوضاع همین می‌شود
وقتی به جای آرایشگر، قصاب بیاورید اوضاع همین می‌شود

شهاب طباطبایی فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت وگو با «اطلاعات آنلاین» در تحلیلی درباره وضعیت حال حاضر سیاسی کشور گفت: بدون تعارف وقتی به جای آرایشگر، قصاب آورده‌اند، تحلیلِ آرایش سیاسی کمی مضحک و بلکه سخت است. وی تاکید کرد: آنچه درباره انتخابات اعلام می‌شود با آنچه اِعمال می‌شود، […]

- وقتی به جای آرایشگر، قصاب بیاورید اوضاع همین می‌شود

شهاب طباطبایی فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت وگو با «اطلاعات آنلاین» در تحلیلی درباره وضعیت حال حاضر سیاسی کشور گفت: بدون تعارف وقتی به جای آرایشگر، قصاب آورده‌اند، تحلیلِ آرایش سیاسی کمی مضحک و بلکه سخت است.

وی تاکید کرد: آنچه درباره انتخابات اعلام می‌شود با آنچه اِعمال می‌شود، تقریبا ۱۸۰ درجه اختلاف دارد.

طباطبایی با تقسیم بندی کنشگران و فعالان سیاسی گفت: چند سالی است تعاریف اصلاح طلب و اصولگرا دیگر معیار خوبی برای تحلیل فضای سیاسی کشور نیست. مرزبندی های سیاسی در این مدت تغییرات زیادی کرده است ، همچنانکه مردمِ ایران، همان مردم قبل از سال ۹۸ نیستند،  شاید بهتر باشد کنشگران سیاسی را به نیروهای عاقل و علم‌گرا در برابر نیروهای افراطی و شبه علم گرا تقسیم کنیم.

براساس این فرمول هر فردی شرایط فعلی کشور را شایسته مردم نمی داند و به علم واقعی و توسعه و رفاه و ارتباط با دنیا باور دارد، در جریان عاقلان قرار می‌گیرد. اینها منافع ملی و عزت واقعی مردم و کشور را بر هرچیز دیگری ترجیح می‌دهند. متاسفانه اغلب این جریان تقریبا از تغییر ناامید شده و فضا را رها کرده اند، و تاسف بیشتر آنکه در مقابل، نادانان در عزمشان مصم و بر افداماتشان اتفاق نظر دارند.

این جریان دوم  با ترکیب ظواهر علم با خرافات و خیال و توهم مثلا مشغول اداره کشور هستند. در خوشبینانه ترین حالت چنین است و در حالتی بدبینانه بخث نفوذ مطرح است. این اقلیتِ پر نفوذ کشور را برای خودشان می‌خواهند و حاضرند همه سرمایه های اقتصادی و اجتماعی و معنوی کشور را بسوزانند تا قدرت از دستشان خارج نشود. رفتارِ این جماعت، مصداق عینی گفتارِ آن خانم کارشناس در صداوسیما است که کشور را مال خودشان می دانست. آن خانم ساده تر  بود و درسی که از اساتیدش گرفته بود را بر زبان آورد. بزرگان ایشان اما با شدت عمل می کنند.

وی افزود: این جریان  از رقابت همسان و برابر ترس دارد و کابوس این جریان مشارکت بالای  مردم است. البته به همان اندازه که ترس دارند، قدرتمندند و قدرتشان در عدم حضور مردم چندین برابر هم می شود. اینها بارها از حضور مردم ضربه خورده اند. برای همین تمام توان و ابزارهای خود را به کار بسته‌اند که از مدت ها قبل از شروع ایام تبلیغات انتخاباتی، نتیجه انتخابات را قطعی کنند و تنها یک انتخابات با نتیجه مطمئن برای پیروزی آنها برگزار شود. طرح و لوایحی را به مجلس می آوردند یا در دولت اقداماتی می کنند که مردمی که آنها را قبول ندارند بی انگیزه شوند و پای صندوق نیایند. رقبا را با نفوذی که دارند قبل از انتخابات حذف می کنند. آرزویشان فیلتر همه شبکه های اجتماعی است، و خود را به احدی پاسخگو نمی دانند.

تا اینجای کار، ظاهرا این جریانِ اقلیتِ تمامیت خواه در یک رقابت بی رمق پیروز خواهد شد. البته با چند اگر و مگر ممکن است نتیجه منجر به تشکیل مجلسی با اقلیتی از جریان اول شود  : مگر آنکه جریان عاقل و میانه رو با تمام توان به میدان بیاید، اگر دستگاه حکمرانی سیاست های اعلامی و اِعمالی خود را همراستا کند ، یعنی در اولین قدم هیات های نظارت، عملکردِ غیرقابل دفاعِ هیات های اجرایی را جبران کند. اگر بخشی از مردمِ مردد یک بار دیگر  به گروهِ عاقلان اطمینان کنند و اگر با همه توان در چندماه آینده با استدلال های محکم و نشان دادنِ چشم اندازهای حداقلی بشود گزاره قطعیِ «دیگر کاری نمی‌شود کرد» را به جمله ی احتمالیِ امیدوارنه‌ی «شاید هنوز بشود کاری کرد » در میانِ هوادارانِ مرددِ وفادار به اصلاح تغییر داد.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: مهم تر از همه این اگر و مگرها ، چنانچه به یک نمونه هم اشاره کردم  نشان دادنِ نشانه هایی از تغییر واقعی در عملکرد دستگاه حکمرانی است. به طور مشخص توقف کامل فیلترینگ، صیانت، طرح عفاف و حجاب و تداوم کاهشِ ملموس رشد تورم شاید رکود و رخوت انتخابات را اندکی تکان دهد. در اینصورت شاید آن اقلیتِ دلسوزِ معتقد به توسعه نیز به مجلس راه پیدا کند.

البته در مجموع به همان اندازه که خوش بین نیستم، ناامید هم نیستم.

وی در ارزیابی خود از میزان مشارکت در انتخابات آینده گفت: نئو ارزشی ها و نئوانقلابی های شبه علم گرا در این انتخابات تمام ابزارهایشان را به کار بسته اند تا انتخاباتی حداقلی با مشارکت پایین برگزار کنند. هر قدر هم زمان می گذرد به هدف گذاری شان نزدیک تر می شوند. تلاش هایی هم شد و می شود که در برابر این گروه مقاومت شود.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با انتقاد از رفتار برخی اصلاح طلبان در مواجهه با انتخابات گفت: البته خیلی از دوستان اصلاح طلب هم دقیقا همان کاری را کردند که این جریان سیاسی افراطی دنبال می کرد و می‌خواست. در استان های زیادی  تقریبا هیچ کاندیدای معقولِ مقبولی ثبت نام نکرده است. 

برخی از دوستان اصلاح طلب بابتِ دستاورد بزرگشان در عدم ثبت نام خوشحالند، در حالی که این دقیقا همان چیزی بود که جریان مقابل می خواست.

وی افزود: البته این دوستان هم در جوابِ ما دست پختِ هیات های اجرایی را نشانمان می دهند و می گویند اگر ثبت نام هم می‌کردیم، جریان افراطیِ پرنفوذ حذفمان می کرد.

شهاب طباطبایی گفت: حرف من این است که اگر دلسوز منافع ملی هستیم و ایران و مردمش برایمان اولویت دارد به این راحتی نباید و نمی‌توان تسلیمِ خواستِ اقلیتی شد که عملکردشان برای کشور خسارت بار است.

وی یادآور شد: تا اینجای کار معلوم شده تقریبا اینها انتخاباتِ پرشور نمی‌خواهند، بیشتر به دنبالِ انتخابات مطمئن هستند. قدرتِ اجرایی هم دستِ کسانی است که تا توانسته اند اکثریت مردم را خسته و دل زده کرده اند، آدمِ ناامید و مایوس را سخت می‌شود راضی کرد پای صندوق بیاید. شاید بشود گفت براندازان و تندروها به نقطه‌ی مشترکی رسیده‌اند، بیشینه کردن نارضایتی و ناامیدی مردم، و دقیقا همینجاست که ائتلاف عاقلان باید برای راضی کردن مردم برای شکست پروژه مشترک افراطیون و براندازان تلاش کند.

به گفته وی همچنان باید خسته نشد، با تکیه بر کوچکترین تکه ای از امید خودمان را جمع و جور کنیم، به مردمِ خسته و ناراضی و بلکه عصبانی ، همدلانه یادآوری کنیم هنوز تغییر از درون مناسب ترین و کم هزینه ترین راه برای رسیدن به رفاه و آرامش و توسعه است، و همزمان به حاکمیت نیز یادآوری کنیم تئوری تغییر همان تئوری بقاست. این البته سخت اما همچنان شدنی است. هرچند کمترین نتیجه را در انتخابات مجلس به دست بدهد.

وی افزود: در مجموع تا اینجای کار متاسفانه مشارکتی کمتر از انتخابات ۹۸ متصور است، مکر آنکه  «مگر» و «اگرها» یی که بخشی از آن را اشاره کردم کارساز شوند.

منبع: اطلاعات انلاین