زیرنویس، گروه استان‌ها؛ محمدرضا کمیزی: پاییز در شهر ما با بوی باران نمی‌آید، اینجا پایتخت است و پاییزش بوی دود می‌دهد، هوای پایتخت نفس‌ها را تنگ کرده و با وجود اینکه آژیر آلودگی به صدا در آمده باز هم شاهد ترددهای عادی هستیم، واقعاً سوال اینجاست، تا کی باید آلاینده‌های جوی و این حجم از […]

زیرنویس، گروه استان‌ها؛ محمدرضا کمیزی: پاییز در شهر ما با بوی باران نمی‌آید، اینجا پایتخت است و پاییزش بوی دود می‌دهد، هوای پایتخت نفس‌ها را تنگ کرده و با وجود اینکه آژیر آلودگی به صدا در آمده باز هم شاهد ترددهای عادی هستیم، واقعاً سوال اینجاست، تا کی باید آلاینده‌های جوی و این حجم از آلودگی را تحمل کنیم و منتظر باد بمانیم؟ آیا نمی‌شود طور دیگری عمل کرد که مردم کمتر دچار آسیب شوند؟ تا کی باید دود آلودگی هوا و عدم تصمیم گیری به موقع آقایان به چشم کودکان بی گناه برود و ریه‌های دانش آموزان درگیر باشد؟

یکی از شهروندان ساکن در شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه فرزندش دچار بیماری تنفسی است و این هوا برای او مساوی است با سرفه‌های متوالی و عواقب پس از آن اظهار کرد: کارگروه اضطرار آلودگی هوا آن طور که از نامش مشخص است برای زمان اضطرار است و دیروز شاخص‌های آلودگی بالا بود و این کمیته بعد از اینکه خواب‌هایشان را کردند و فرزندان بی گناه ما در هوای مسموم و خطرناک صبح به مدرسه رفتند تازه به این فکر افتادند که شیفت عصر را تعطیل کنند، آن هم نه همه شهرستان‌ها را بلکه فقط پنج شهرستان، ما در شهریار و غرب استان تهران هوا نداریم و هیچکس پاسخگو نیست.

جولان آلاینده ها در پایتخت/کارگروه اضطرار در خواب است

یکی از فعالان رسانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: آلودگی هوا برای امروز یکشنبه پنجم آذرماه نیز همچنان تداوم دارد و شاخص‌ها اعداد مختلف را نشان می‌دهند که انتظار می‌رفت تصمیم گیران استانی در اقدامی عاجل برای حفظ سلامت شهروندان تصمیم گیری اضطراری کنند اما در کمال تعجب خبری از غیرحضوری شدن آموزش دانش آموزان در نوبت صبح امروز که آلودگی در شدیدترین حالت است، نشد و دانش آموزان مجبور شدند در چنین هوای آلوده‌ای به مدرسه بروند!

جولان آلاینده ها در پایتخت/کارگروه اضطرار در خواب است

این فعال رسانه‌ای مطرح کرد: استاندار تهران مسئول مستقیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا است اما متأسفانه شاهد این هستیم که کارگروه بدون حضور ایشان تشکیل می‌شود و لزوماً زمانی که متولی حاضر نباشد باید شاهد این موارد باشیم، چتر آلودگی هوا سال هاست که بر سر ما پایتخت نشینان پهن است اما مطالبه مردم این است که استاندار می‌تواند با حضور فعال تصمیمات بهتری اتخاذ کند.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اینکه ترکیب کارگروه اضطرار آلودگی هوا ترکیب درستی نیست و بسیاری از افراد در این کمیته شرکت نمی‌کنند عنوان کرد: کارگروه اضطرار یک کمیته مستقل است و باید برای عموم مردم تصمیم بگیرد و این موضوع که تعطیلی مدارس در زمان بحرانی مانند آلودگی هوا اعمال نشود بسیار نسنجیده است و به سلامت دانش آموزان لطمه وارد می‌کند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بر برگزاری صحیح جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا نظارتی وجود دارد؟

این منبع آگاه در ادامه از عدم وجود تجهیزات مناسب هواشناسی در سطح استان تهران خبر داد و گفت: ما در سطح استان تهران فقط دو رادار هواشناسی داریم و پیش بینی‌های صحیح انجام نمی‌شود و در نتیجه کارگروه به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کند، که مثال دقیقش تعطیلی بی موقع دیروز شنبه چهارم آذرماه بود، چرا زمانی که این آگاهی و اشرافیت وجود دارد که با آلایندگی هوا و پایداری جو روبرو هستیم به جای روز جمعه می‌گذاریم صبح شنبه برای عصر تصمیم می‌گیریم، این رفتار فقط فشل بودن مدیریت و عدم نظارت کافی را نشان می‌دهد.

علیرضا فخاری استاندار تهران شامگاه یکشنبه ۲۸ آبان ماه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا از عدم پیگیری جدی آلودگی هوا انتقاد کرده است، با توجه به اینکه مسئول رسیدگی به آلودگی هوا شخص مستقیم استاندار است آیا این انتقاد نباید همراه با راهکار عملی باشد؟ این گونه که فقط انتقاد کنیم و در کارگروهی که وظیفه‌ای مشخص است حاضر نشویم و نظارتی نداشته باشیم آیا انتقاد راهبرد درستی پیدا خواهد کرد؟

جولان آلاینده ها در پایتخت/کارگروه اضطرار در خواب است

استاندار تهران با انتقاد از دستگاه‌های متولی برای ارائه راهکارهای عملیاتی مقابله با آلودگی هوا هشدار داد از عدم پیگیری جدی موارد مربوط به آلودگی هوا در طول سال اظهار کرد: همواره فصل سرما توأم با پدیده وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده‌ها بوده است و مسئولین باید در طول سال برنامه‌های مؤثر در راستای کاهش میزان آلاینده‌ها را تدوین و در فصل سرما آن را اجرا کنند.

مخلص کلام این است که مردم تمام امیدشان به مسئولان است که در زمان مناسب بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند اما در حوزه تصمیم گیری در زمان بحران آلودگی هوا شاهد این هستیم که زمان جلسات به هنگام نیست و موقع مناسبی تشکیل نمی‌شود که منجر به اطلاع رسانی صحیح و به موقع شود، موضوع دیگر شرکت کنندگان این کارگروه است، افرادی که باید در زمینه اعلام به موقع شرایط اضطرار اظهار نظر کنند در این جلسات حضور ندارند و این اشراف کامل در خصوص تصمیم گیری یکپارچه وجود ندارد و هویت مستقل کارگروه اضطرار در نظر گرفته نمی‌شود که دود این سهل انگاری ریه‌های دانش آموزان و بیماران را پر کرده است.

منبع: مـهر