به گزارش زیرنویس، «سید احسان خاندوزی» امروز (یکشنبه) در آیین ارایه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه نان اظهار داشت: همه تلاش ما در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان این بود که نشان دهیم امکان اصلاحات اقتصادی با لحاظ محدودیت‌های اجتماعی و تنوع فرهنگی امکان پذیر است‌. وی با اشاره به در هم تنیدگی مسایل اقتصادی […]

به گزارش زیرنویس، «سید احسان خاندوزی» امروز (یکشنبه) در آیین ارایه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه نان اظهار داشت: همه تلاش ما در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان این بود که نشان دهیم امکان اصلاحات اقتصادی با لحاظ محدودیت‌های اجتماعی و تنوع فرهنگی امکان پذیر است‌.

وی با اشاره به در هم تنیدگی مسایل اقتصادی و اجتماعی در کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ زمانی که مقرر شد اصلاحات یارانه‌ای نان انجام شود با توجه به اینکه پنج سال از زمان اصلاح قیمت نان گذشته بود، کار دشواری بود.

خاندوزی اظهار داشت: در اجرای هوشمندسازی یارانه نان سه گام برداشته شد، نخست شفاف شدن داده‌ها در این زمینه بود تا اشراف کامل صورت گیرد و در گام دوم هوشمندسازی نحوه تخصیص بود که بر اساس داده ها انجام شد و گام سوم مسأله مردمی سازی در طرح است تا چند میلیون نفر این امکان را داشته باشند که بتوانند بر جزییات و اصلاحات انجام شده نظارت کنند.

وزیر اقتصاد گفت: نخبگان تلاش کردند گام مردمی شدن طرح را اضافه کنند و البته هنوز گام‌هایی وجود دارد که زنجیره اصلاح شود.

وی در توضیح دستاورد اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان گفت: اگر روال گذشته در مصرف آرد دنبال می‌شد امسال میزان مصرف آرد به بیش از ٩ میلیون تن می‌رسید و همچنین با توجه به حذف ارز ترجیحی در سال ١۴٠١ و افزایش قیمت اقلام مصرفی مردم، این احتمال وجود داشت که با جایگزین شدن اقلام مصرفی، میزان مصرف نان افزایش یابد.

خاندوزی ادامه داد: اما در نهایت امسال میزان مصرف آرد یارانه‌ای به ٨.١ میلیون تن رسید و مصرف آراد یارانه‌ای به میزان به سال ١٣٩٨ برگشت و این دستاورد خوبی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: برآیند این اصلاح روش این بود که حدود ٢٧ هزار میلیارد تومان مصرف آرد یارانه‌ای در سال کاهش پیدا کرد. البته همچنان رانت ٢٠ برابری بین آرد یارانه‌ای و آرد آزاد وجود دارد.

ثبات نرخ ارز

وزیر اقتصاد درباره ثبات بازار ارز و برخی اظهارنظرها در این باره، گفت: چرا عده‌ای می‌خواهند به مردم القا کنند که بی‌ثباتی در بازار ارز و نرخ ارز وجود دارد، چه منفعتی از این موضوع می‌برند؟

وی تاکید کرد: نرخ ارز ثابت است.

خاندوزی: جریمه ۲۶ هزارمیلیاردی بانک های متخلف باید پرداخت شود

احساس خاندوزی در پاسخ به این سؤال که “باوجود تأکید شما و آقای بذرپاش مبنی بر اخذ جریمه از بانک‌های متخلف در حوزه نهضت ملی مسکن، بانک‌ها در مکاتبات با دولت اصرار دارند که جریمه ناحق است و خواستار بازنگری هستند؛ آیا احتمال تجدیدنظر در جریمه اعلامی هست؟” اظهار داشت: خیر؛ قانون است و شما هم باید از ما بخواهید که قانون را اجرا کنیم.

ماجرای جریمه ۲۶هزارمیلیاردی بانک‌ها چیست؟

به گزارش تسنیم، بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند.

سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در صورت عدم رعایت این ماده قانونی، در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام‌نشده را از بانکها و مؤسسات اعتباری مستنکف، اخذ و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند و بر اساس این قانون این مبلغ به حساب صندوق ملی مسکن واریز می‌شود،

بر همین اساس نیز طبق اظهارات اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی، جریمه ۲۶ هزار میلیارد تومانی بانک‌های متخلف در حوزه اعطای تسهیلات مسکن لحاظ گردیده است.

خاندوزی با اشاره به دستور رئیس جمهور در این زمینه در جلسه هفته گذشته شورای‌عالی مسکن به وزارت اقتصاد درباره ارائه گزارش در این زمینه گفته است: بر اساس گزارش تهیه‌شده از عملکرد ۲۵ بانک تا ۱۵ آبان ماه سال جاری بر مبنای رأی تجدیدنظر دادرسی انجام‌شده، ۲۶ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان جریمه برای بانک‌های متخلف نهایی شده است.

وی گفت: مبلغ مطالبه‌شده از بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن بر مبنای قانون جهش تولید مسکن ۶۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که در مرحله بدوی ۵۹ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان برای آنها رأی صادر شده است و با نهایی شدن برخی دیگر از این آرا، جریمه ۲۶ هزار میلیارد تومانی گفته‌شده، بیشتر خواهد شد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه پروسه‌های این‌چنین در ادوار گذشته سالهای متمادی به‌طول می‌انجامید خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی در کمترین زمان ممکن اقدام به رسیدگی به این تخلف قانونی کرد و پرونده تمامی بانکها دراین‌باره به‌زودی و به‌طور کامل نهایی خواهد شد.

خاندوزی اظهار کرد: تاکنون برای مؤسسه اعتباری نور، بانک دی، بانک صادرات، مؤسسه اعتباری ملل، بانک ایران‌زمین، بانک سامان، بانک کارآفرین، بانک پاسارگاد، بانک سینا، بانک شهر، بانک گردشگری، بانک پارسیان، بانک کشاورزی، بانک سپه، بانک سرمایه و پست‌بانک رأی تجدیدنظر صادر شده است.

وی ادامه داد: درباره بانک مسکن، بانک توسعه تعاون، بانک ملی، بانک خاورمیانه، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک ملت، بانک رفاه و بانک تجارت هنوز رأی نهایی صادر نشده است که این موضوع به‌سرعت انجام می‌شود و عدد جریمه نهایی تمامی بانکها به‌زودی اعلام خواهد شد.

منبع خبر: رکنـا