در کنار افزایش ایمن سازی، خطر وقوع حادثه به طور کامل از بین نرفته، ‌بلکه در تمامی مراحل تولید از زمانی که بار مواد اولیه سوار بر وسایل حمل و نقل به کارخانه می شود تا زمانی که عملیات ساخت و تولید در کارخانه ها و کارگاه ها آغاز شود و دوباره سوار بر وسایل […]

- توانگرترین شرکت بیمه کشور، پوشش دهنده تمام خطر فرایند مهندسی

در کنار افزایش ایمن سازی، خطر وقوع حادثه به طور کامل از بین نرفته، ‌بلکه در تمامی مراحل تولید از زمانی که بار مواد اولیه سوار بر وسایل حمل و نقل به کارخانه می شود تا زمانی که عملیات ساخت و تولید در کارخانه ها و کارگاه ها آغاز شود و دوباره سوار بر وسایل نقلیه مختلف به سمت و سوی بازار می رود، خطر در کمین منابع انسانی خط تولید، عوامل حمل و نقل و خود اجناس تولید شده است. بنابراین نیاز به بیمه همگام با رشد ایمنی انجام شده و بیمه‌های تخصصی نیز وارد عرصه شدند. این عرصه اکنون مملو از انواع بیمه نامه‌های مهندسی،‌ مسئولیت،‌ باربری و… است که البته خلا ایمنی را پر نمی‌کند، ‌بلکه ضمانتی بر جبران خسارت‌های احتمالی وارده هستند.

مهمترین معیارهای انتخاب بیمه

شرکت های بیمه در فرآیند بلوغ این صنعت، با شاخصه‌هایی قابل شناسایی هستند که شدت و ضعف این شاخصه‌ها می‌تواند چراغی بر مسیر انتخاب بیمه گر از سوی مشتریان بیمه باشد.

مهمترین شاخصه،‌مربوط به بحث توانگری است. توانگری مالی در واقع به معنای جبران خسارت و سرعت شرکت بیمه به منظور پرداخت خسارت به زیان دیده،‌ تلقی می شود. در علم اقتصاد به نسبت سرمایه موجود به سرمایه مورد نیاز، توانگری مالی گفته می‌شود. هر چقدر سطح توانگری شرکت بیمه بالاتر باشد،‌ امکان آن شرکت برای پرداخت خسارت بالاتر است. نگاهی به آخرین رده بندی توانگری مالی در شرکت های بیمه داخلی،‌ نشان می دهد که بیمه ملت با سطح توانگری ۴۰۹ در سال ۱۴۰۱ و سطح توانگری ۴۵۷ در سال ۱۴۰۲ با اختلاف چشمگیر از شرکت بعدی، در سطح یک شرکت های بیمه،‌ اوضاع غیر قابل رقابتی را ایجاد کرده است. این موضوع در کنار ظرفیت مجاز ۱۴ هزار میلیارد ریالی نگهداری ریسک بیمه ملت و سرمایه بیش از ۳۰۶۵ میلیارد تومانی این شرکت که جزء برترین شرکت های بیمه ای از لحاظ سرمایه ثبتی به شمار می رود،‌ جایگاه این بیمه را برای مشتریان صنعتی و معدنی حایز اهمیت کرده است. در ادامه به بررسی ۳ نوع از انواع بیمه نامه های ارائه شده توسط بیمه ملت که ریسک فعالیت اقتصادی را به شدت کاهش میدهند،‌ خواهیم پرداخت.

بیمه دیگ بخار قدیم،‌ بیمه مهندسی نوین

بیمه دیگ بخار، نام شرکت بیمه‌ای است که بر اساس نیاز خسارت وارده از انفجار دیگ‌های بخار در آستانه انقلاب صنعتی قرن ۱۹‌ تاسیس شد و به عنوان اولین بیمه‌های مهندسی در جهان شناخته می‌شود. این نوع از بیمه‌ها که در طی ۳ قرن با توجه به نیازهای روز صنایع،‌ روند پیشرفت و تعالی را طی نمودند، از نوع بیمه‌های اموال هستند که در این بیمه نامه خسارات فیزیکی غیرقابل پیش‌بینی ناشی از حوادث در پروژه‌ های در حال احداث یا سازه‌ها و تاسیسات یا ماشین آلات و تجهیزات در حال بهره‌برداری تحت پوشش قرار می گیرد. شرکتی که بتواند با ارائه بیمه نامه مهندسی ادعا و تعهد تامین خسارت تمام خطر (و نه بخشی از آن) را داشته باشد،‌ در حوزه بیمه‌های مهندسی حرفی برای گفتن دارد. حرفی که بیمه ملت،‌ با تعهد خود به مشتریان ابراز می‌کند و با رشد شاخص های استاندارد کارکردی در این صنعت، تقویت می‌شود. نوع ارائه بیمه ملت در سطح بیمه مهندسی به این صورت است که بیمه‎ های مهندسی با ارائه پوشش‌های «تمام خطر» نه فقط برای پروژه‌های در حال ساخت و نصب، پوشش‌های بیمه‌ای کاملی را ارائه می‌دهد، بلکه در زمان بهره‌برداری از کارخانجات تولید آهن و فولاد، خودروسـازان، نیروگاه ـ‌ها، کارخانجات سیمان و موارد مشابه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است واحد بیمه‌های مهندسی بیمه ملت در تیم خود علاوه بر استفاده از کارشناسان خبره مدیریت بیمه، از مهندسان صنایع، مکـانیک، شیمی، راه و سـاختمان، مـتالـورژی و بـرق نیز در راستای ارائه خدمات بیمـه‌ای و ارزیابی ریسک و خسارت بهره‌گیری می‌کند. این شـرکت مـعـتبر بیمـه با اســتفاده از فـناوری اطلاعـات پیشـرفته (IT) تـوانســته اسـت با چـابک‌سـازی فرآیـنـدهای اجـرایی، پوشـش‌هـای VIP خـود را به مشــتریان بیمــه‌هـای مهـندسی ارائه دهد. هم اکنون بیمه‌های دوره احداث و بیمه‌های دوره بهره برداری که هر یک در رشته های صنعتی مختلف قابلیت بهره برداری دارند، توسط این شرکت بیمه ارائه می‌شوند.

بیمه مسئولیت،‌ منعطف وهمه گیر

اگر از یک مدیر کارخانه یا مدیر معدن سوال شود که تا کجا و چه حدی مسئولیت وجود دارد، پاسخ صریح و قطعی نخواهد داد،‌ چرا که این پرسش،‌ بی پاسخ است و مسئولیت در فعالیت تولید،‌ بهره برداری، اکتشاف، ‌فروش و … انتها ندارد. در خصوص این مفهوم نامتناهی نیز سازوکارهای بیمه‌ای وجود دارد. بیمه ملت، در این فقره از انواع بیمه نیز بیمه امه های مسئولیت مدنی و بیمه نامه های مسئولیت قراردادی به ففراخور موقعیت و نیاز مشتریان،‌ ارائه می کند.

بیمه مسئولیت که نسبت به سایر رشته‌های بیمه‌ای نو ظهور است، بیمه‌گزار را در قبال خسارت‌های ناشی از ادعای قانونی دیگران حمایت می‌کند. با توجه به گسترش روزافزون ادعای خسارت از سوی دیگران بر علیه هر یک از افراد جامعه، ضرورت خرید انواع مختلف بیمه‌های مسئولیت امری انکارناپذیر است. مسئولیت مدنی عبارت است از تعهد و التزامی که شخص نسبت به جبران زیان وارده به دیگری دارد، اعم از آنکه زیان مذکور در اثر عمل خود شخص مسئول یا اعمال اشخاص وابسته به او و یا ناشی از اشیا و اموال تحت مالکیت یا تصرف وی به وجود آمده باشد. در واقع بیمه مسئولیت بهترین پناهگاه برای در امان ماندن از تبعات مالی این التزام قانونی است.

بیمه باربری،‌ آرامش خاطر بار از مبدا تا مقصد

هر محصول،‌مقصدی دارد و در مسیر رسیدن به مقصد ‌با خطر حادثه دست به گریبان است. به همین منظور بیمه‌های باربری با مسئولیت تامین خسارت ایجاد شدند.

بیمه باربری یا بیمه حمل و نقل قراردادی است بین شرکت حمل‌ونقل و صاحب کالا با بیمه‌گر که به موجب آن، بیمه‌گر متعهد می‌شود تا در ازای دریافت مبلغی از طرف بیمه‌گزار، در صورت وارد شدن خسارت به اموال و افراد ثالث، خسارت‌ها را جبران کند. در واقع، در هنگام انتقال کالا از مبدا به مقصد، اگر خسارتی به آن وارد شود یا بیمه‌گزار هزینه‌هایی را متحمل شود، خسارت از طرف بیمه‌گر بر اساس مفاد بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد. بیمه ملت با ارائه ۴ گروه بیمه اصلی باربری اعم از باربری داخلی،‌ باربری وارداتی-صادراتی،‌ باربری ترانزیتی و بیمه CMR‌(بیمه مسئولیت مدنی شرکت های حمل و نقل بین المللی) تمامی نیازهای مورد نیاز برای نقل و انتقال کالا را پوشش می دهد. در نتیجه واردکنندگان، صادرکنندگان، شرکت‌های حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، شرکت‌های بازرگانی و ترخیص‌کاران، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و صاحبان کالا که به دلایل گوناگون تصمیم به انتقال کالا از یک منطقه به منطقه دیگری دارند، می‌توانند درخواست کننده پوشش بیمه باربری باشند.

بیمه آتش سوزی با پوشش حداکثری

آتش سوزی را می‌توان به عنوان متداول‌ترین حادثه بشری و حتی طبیعی قلمداد کرد که حتی در روزگار معاصر نیز خسارات زیادی به بار آورده است. بنابراین بیمه آتش‌سوزی به عنوان ضروری‌ترین بیمه مورد نیاز اشخاص و صنایع همواره توصیه می‌شود.

بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی یک راهکار مطمئن و کاربردی برای مدیریت هزینه‌هایی‌ست که افراد بعد از حوادثی مانند آتش‌سوزی، زلزله، سیل و… متحمل می‌شوند. از طرف دیگر، بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی نرخ خرید و حق‌بیمه‌ای اقتصادی و منصفانه دارند و برای مدت یک‌سال، ساختمان و اسباب و اثاثیه‌ی داخل آن را بیمه می‌کنند. بیمه ملت با بالاترین سطح تامین خسارت،‌ انواع بیمه‌های آتش‌سوزی اعم از حوادث مربوط به واحدهای مسکونی، واحدهای غیرصنعتی، بیمه همراه کسب و کار، بیمه آتش‌سوزی انبار با سرمایه شناور، آتش‌سوزی واحدهای صنعتی،‌ آتش‌سوزی با شرایط جایگزینی و مرهونات بانکی را شامل می‌شود. گفتنی است صاعقه، انفجار و آتش‌سوزی به همراه حوادثی نظیر سیل، ‌ظغیان، ‌طوفان،‌ سقوط هواپیما،‌ سرقت، ‌آسیب‌های ناشی از ترکیدگی لوله آب و فاضلاب و انواع دیگر حوادث طبیعی و غیرطبیعی از حوادث مورد پوشش‌ بیمه ملت هستند.

منبع: خبـرآنلاین