إسراء جعابیص؛ روایتی از هشت سال اسارت در زندان هشارون
إسراء جعابیص؛ روایتی از هشت سال اسارت در زندان هشارون

إسراء جعابیص یکی از اسرای زن فلسطینی بود که روز جمعه در اولین دور از آزادی اسرای فلسطینی در نتیجه عملیات طوفان الاقصی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد. پایگاه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به نوع بازداشت الجعابیص نوشت که وی داستان سختی‌ها و مصیبت‌های خود را در کتاب «مصیبت زده» در سپتامبر […]

- إسراء جعابیص؛ روایتی از هشت سال اسارت در زندان هشارون

إسراء جعابیص یکی از اسرای زن فلسطینی بود که روز جمعه در اولین دور از آزادی اسرای فلسطینی در نتیجه عملیات طوفان الاقصی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد.

پایگاه خبری المیادین در گزارشی با اشاره به نوع بازداشت الجعابیص نوشت که وی داستان سختی‌ها و مصیبت‌های خود را در کتاب «مصیبت زده» در سپتامبر گذشته منتشر کرده است.

او در مقدمه این کتاب ابراز امیدواری کرده است که صفحات این کتاب بتواند بخشی از سختی‌هایی که وی و دیگر اسیران زن در زندان با آن مواجه بوده‌اند و نمی‌توانسته‌اند آن‌ها را بازگو کنند را به دیگران منتقل سازد.

بر اساس گزارش کمیته امور زنان و آزادگان فلسطینی که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، تا پیش از عملیات طوفان الاقصی حدود ۳۱ اسیر زن و ۱۶۰ کودک دختر و پسر در زندان‌های رژیم صهیونیستی محبوس هستند که جعابیص یکی از قدیمی‌ترین زنان زندانی بود. او ساکن روستای جبل المبکر در جنوب شهر قدس اشغالی و متولد سال ۱۹۸۶ است. وی متأهل است و یک فرزند پسر ۱۴ ساله دارد. همسر او در نتیجه یک تصادف رانندگی معلول شده و تنها فرزند او پیش از آزادی وی با مادربزرگ و خاله‌هایش زندگی می‌کرد.

اقدام وحشیانه اسرائیل در روز اسارت «اسراء»

در روز ۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۵ در حالی که اسراء از شهر اریحا به قدس اشغالی باز می‌گشت، در نزدیکی ایستگاه الزعیم خودروی وی خراب شد، اما نیرو‌های رژیم اشغالگر به سمت خودروی وی تیراندازی کردند که باعث انفجار کیسه هوای موجود در خودرو شد. اسراء در نتیجه این حادثه دچار سوختگی درجه یک و درجه ۳ شد و حدود ۶۰ درصد از بدنش سوخت و انگشتان دستش را از دست داد و پوست صورتش نیز آسیب دیده و گوش‌هایش به پوست سرش چسبید، او حتی قدرت بالا بردن دست‌هایش را در نتیجه چسبیدن پوست بدنش در نقاط مختلف از دست داد.

با این وجود نیرو‌های پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی مانع از حضور آمبولانس و امدادرسانی و مداوای او شدند و چند ساعت بعد دست بسته او را به بیمارستان منتقل کردند، به این ترتیب انگشتان دست او کاملاً قطع شد.

رژیم صهیونیستی به این مقدار بسنده نکرده و در دادگاهی که ترتیب داد، اتهام تلاش برای انجام عملیات شهادت طلبانه و قتل نظامیان اسرائیلی را مطرح کرده و اسراء را به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم کرد. این در حالی بود که پلیس رژیم صهیونیستی در ابتدا گزارش داده بود که این یک حادثه عادی است، اما رسانه‌های اسرائیلی بعد‌ها این خبر را به عنوان تلاش برای حمله به نظامیان اشغالگر منتشر کردند. این در حالی بود که گزارش‌های تکمیلی نشان می‌داد کپسول گاز موجود در خودرو خالی بوده و انفجار در نتیجه کیسه هوای خودرو صورت گرفته است، اما سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسراء به دنبال انجام عملیات ضد نظامیان اسرائیل بوده است.

اسراء سه ماه و ۱۰ روز در بیمارستان بود و بعد از آن به بیمارستان زندان الرمله که در میان فلسطینی‌ها به نام کشتارگاه معروف است، منتقل شد. رژیم صهیونیستی به علت دشواری انتقال وی، جلسات دادگاه فرمایشی خود را در داخل بیمارستان تشکیل داد و در شرایطی که وی قادر به دفاع از خود و ارائه ادله مبتنی بر بی‌گناهی‌اش نبود، دادخواستی ضد وی تنظیم کرده و او را به تحمل ۱۱ سال زندان و پرداخت جریمه مالی به مبلغ ۵۰ هزار شیکل محکوم کرد. او بعد از بستری، به زندان هشارون منتقل شد و چندین بار از ملاقات او با خانواده و فرزندش جلوگیری شد.

شکنجه طاقت فرسا در نتیجه کوتاهی در رسیدگی پزشکی

در حالی که اسراء جعابیص در این مدت نیاز به انجام ۸ عمل جراحی داشت، اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی مانع از انجام این جراحی‌ها شد و حتی دارو‌ها و مسکن‌های مورد نیاز او را نیز تأمین نمی‌کرد. حلوه حمامره اسیر زن فلسطینی در مورد أسراء و درد‌های وی می‌گوید هر زمان که زنان زندانی از خواب بیدار می‌شدند، اسراء را می‌دیدند که از شدت درد ناشی از سوختگی‌های بدنش زیر دوش آب سرد ایستاده است و بسیار پیش می‌آمد که در نتیجه فریاد‌های ناشی از درد وی از خواب بیدار شوند.

چندین موسسه حقوق بشری در زمان زندانی بودن اسراء خواستار آزادی او شده و سیاست‌های رژیم صهیونیستی در اهمال در روند معالجه وی را محکوم کردند. خانواده جعابیص نیز در سال ۲۰۱۸ کمپینی را به راه انداختند تا بتوانند مصیبت‌های فرزند خود را به گوش جامعه جهانی برسانند تا شاید به این ترتیب فشار‌ها بر اسرائیل برای آزادسازی او یا لااقل دادن لوازم شخصی مورد نیاز او بیشتر شود.

خواهر اسراء جعابیص در آن زمان گفت که او حتی نمی‌تواند مسواک بزند یا لباس‌هایش را بپوشد یا بدون کمک دیگر زندانیان غذا بخورد. رژیم صهیونیستی نیز از ارائه هر وسیله‌ای که بتواند به تأمین نیاز‌های او کمک کند، خودداری می‌کرد.

جعابیص با وجود تمامی این سختی‌ها در داخل زندان تحصیلات متوسطه و دانشگاهی خود را به پایان رساند و در سال ۲۰۲۰ موفق به دریافت مدرک لیسانس شد. او نهایتاً در چارچوب عملیات تبادل اسرای گروه‌های مقاومت با دشمن صهیونیستی از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد.

منبع: مهر

+