اقدام جسورانه دادستانی زاهدان برای پلمب محل کار اتباع غیرمجاز
اقدام جسورانه دادستانی زاهدان برای پلمب محل کار اتباع غیرمجاز

بحران حضور گسترده مهاجران غیر مجاز در ایران و به خصوص در سیستان و بلوچستان به دلیل همسایگی با کشور افغانستان بر روی کسب و کار شهروندان تاثیر به سزایی دارد. دیارعیار نوشت: زاهدان به دلیل مرکزیت اداری و سیاسی استان، از سال های دور میزبان پناهجویان افغانی بوده و هنگام جدال های خونین داخلی […]

بحران حضور گسترده مهاجران غیر مجاز در ایران و به خصوص در سیستان و بلوچستان به دلیل همسایگی با کشور افغانستان بر روی کسب و کار شهروندان تاثیر به سزایی دارد.

- اقدام جسورانه دادستانی زاهدان برای پلمب محل کار اتباع غیرمجاز

دیارعیار نوشت: زاهدان به دلیل مرکزیت اداری و سیاسی استان، از سال های دور میزبان پناهجویان افغانی بوده و هنگام جدال های خونین داخلی افغانستان، پذیرای سیل عظیم آوارگان افغانی بوده است.

عدم وجود اردوگاه برای اتباع خارجی باعث شده تا افاغنه روانه شهرها شده و با زندگی در میان مردم از تمام حقوق شهروندی یک ایرانی برخوردار باشند و به دلیل عدم اخذ مجوزهای قانونی جهت کسب، هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی کنند و عملا هیچگونه نظارتی بر میزان و منبع درآمد آنها نیز وجود ندارد، مهاجرین افغانی بنا به نیاز بازار، جذب مشاغل مختلف مورد نیاز شهری شده و به دلیل دستمزد کم علاوه بر کاهش دستمزدها، بسیاری از مشاغل را از آن خود کرده اند.

افغان ها با حضور در صنوف مختلف به کلی بازار کار زاهدان را تحت تاثیر قرار داده و میزان درآمد شهروندان را کاهش داده اند. چه بسیار شهروندانی که در رقابت های کسب و کار، توان رقابت با رقبا را نداشته و ورشکسته شده اند.
بر اساس گزارش های مردمی، دادستانی زاهدان در تصمیمی جسورانه اقدام به پلمب مغازه های اتباع خارجه غیرمجاز نموده و شرایط را برای کسب و کار شهروندان زاهدانی هموار کرده است. تعدادی از کسبه قدیمی بازار رسولی زاهدان در گفتگو با دیار عیار از این اقدام دادستانی اظهار خرسندی کرده و امیدوارند این روند ادامه یافته و ملاحظات مرسوم میان سیاسیون منجر به بازگشایی مغازه ها و پایان کار طرح پلمب کسب و کارهای غیرقانونی اتباع خارجی غیرمجاز نگردد.
سیستان و بلوچستان به دلیل مشترکات فرهنگی و تاریخی با کشور افغانستان و به عنوان میزبان طیف های مختلف قومی این کشور، هزینه هایی هنگفت پرداخته است و با توجه به رکود بازار، لازم است تا وضعیت شغلی و درآمدی شهروندان زاهدانی در اولویت قرار گیرد و اتباع خارجی نیز در صورت تمایل به کسب و کار در ایران از مجاری قانونی مجوزهای لازم را اخذ نمایند. از آن‌جا که وضعیت سایر شهرستانهای استان نیز در این زمینه بی شباهت به زاهدان نیست انتظار می‌رود دادستان‌های سایر شهرستان‌ها هم نسبت به برخورد با کسب و کارهای غیرقانونی اتباع خارجی اقدامی فوری نمایند.

 

منبع: اطلاعات انلاین