به گزارش زیرنویس، الجزیره در گزارشی، نتایج نبرد طوفان الاقصی و دلایل پیروزی حماس و شکست رژیم صهیونیستی را از دیدگاه کارشناسان آمریکایی مورد بررسی قرار داد. بسیاری از بحث‌ها درباره حمله اسرائیل به نوار غزه در آمریکا به این نتیجه ختم می‌شود که اسرائیل در پایان، دست پیروز را خواهد داشت. کارشناسان در بیان […]

به گزارش زیرنویس، الجزیره در گزارشی، نتایج نبرد طوفان الاقصی و دلایل پیروزی حماس و شکست رژیم صهیونیستی را از دیدگاه کارشناسان آمریکایی مورد بررسی قرار داد.

بسیاری از بحث‌ها درباره حمله اسرائیل به نوار غزه در آمریکا به این نتیجه ختم می‌شود که اسرائیل در پایان، دست پیروز را خواهد داشت. کارشناسان در بیان مؤکد و پر تکرارِ برتری شگرف مادی و نظامی اسرائیل بر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از نظر تعداد نیروها و امکانات تسلیحاتی چون جنگنده‌ها، موشک‌ها، زره‌پوش‌ها، تانک‌ها و توپخانه‌ها با یکدیگر رقابت دارند.

این کارشناسان هیچ نتیجه‌ای جز پیروزی اسرائیل را متصور نمی‌شوند و تنها پرسشی که از نظر آنان مطرح است، مدت زمان و هزینه تحقق این پیروزی است.

اما در طرف مقابل، شمار زیادی از صاحب‌نظران به امکان پیروزی جنبش حماس یا شکست اسرائیل اشاره می‌کنند و برخی حتی تاکید می‌کنند که حماس در عمل پیروز شده است.

عملیات طوفان الاقصی- که با یک حمله غافلگیرانه در هفتم اکتبر گذشته از سوی حماس علیه اسرائیل آغاز شد- به هلاکت ۱۲۰۰ صهیونیست و اسارت بیش از ۲۴۰ نفر دیگر توسط حماس انجامید.

این موضوع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به سوی این موضوع سوق داد که اعلام کند این رژیم در وضع جنگی به سر می‌برد و ارتش رژیم صهیونیستی انتقام خواهد گرفت.

حماس در عمل پیروز شد

اسرائیل حمله‌هایی بی‌سابقه را علیه نوار غزه انجام داد که تاکنون به شهادت بیش از ۲۰ هزار نفر و زخمی‌شدن نزدیک به ۳۳ هزار نفر دیگر انجامیده و با تخریب زیرساخت‌های نوار غزه از جمله شبکه آب‌رسانی، پست‌های برق، مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها همراه بوده است.

«اسکات رایتر» مأمور اطلاعات نظامی اسبق آمریکا پیش‌تر در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد که جنبش حماس از نظر چهره مادی سنتی خود از سازمان‌بودگی فراتر رفته است.

رایتر گفت: حماس به مفهومی گسترده‌تر برای معنای مقاومت مبدل شده است. باید به یاد داشته باشیم که حماس کاری را به انجام رساند که پیش از این تنها ارتش مصر توانسته بود انجام بدهد و اسرائیل را در میدان جنگ شکست بدهد. حماس در عمل در هفتم اکتبر پیروز شد و این موضوع تغییرناپذیر است.

وی تصریح کرد: هنگامی که ششم اکتبر ۱۹۷۳ نیروهای مصری از کانال سوئز عبور کردند مصر به پیروزی دست یافت و پس از آن اسرائیل به ضدحمله‌های قوی روی آورد، اما این موضوع تغییری در پیروزی قاهره به وجود نیاورد. همین موضع امروز در مورد حماس اتفاق افتاده است. حتی اگر اسرائیل برای نابودی حماس اقدام کرده باشد باز هم در هفتم اکتبر حماس پیروز شده است.

پروفسور «آوراهام شاما» استاد دانشگاه «نرث وسترن» بر این باور است که صرف نظر از اتفاقات جاری در غزه، اسرائیل در عمل شکست خورده و حماس پیروز شده است.

شاما برای اثبات این موضوع، فرار هزاران صهیونیست از شمال و جنوب اراضی اشغالی و انتقال آنان به پناهگاه‌ها و مراکز نسبتاً امن در مناطق مرکزی، تعطیلی بسیاری از مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و وخامت اوضاع عمومی اقتصادی را به عنوان دلیل مطرح کرد.

زیان عمیق و درازمدت صهیونیست‌ها

شاما گفت: اسرائیلی‌ها زیان دیگری دیدند و این زیان همان احساس آسیب عمیق و درازمدت است. این آسیب، روحیه آنان را از پایه مورد هدف قرار داد و به احساس رفاه آنان ضربه زد. می‌توانید این موضوع را در نظرات، پُست‌های اینترنتی، واژه‌گزینی‌ها و چهره‌های آنان دید.

وی تصریح کرد که پیش از حمله حماس صهیونیست‌ها اعتماد به نفس داشتند و معتقد بودند که امکان ندارد جنگی شگفت‌انگیز مانند جنگ اکتبر ۱۹۷۳ رخ بدهد و اگر چنین موضوعی رخ بدهد ارتش رژیم صهیونیستی آن را در نطفه خفه خواهد کرد؛ اما تقریباً ۵۰ سال بعد، حمله حماس به وقوع پیوست و شوکی عمیق به آن‌ها وارد کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگرچه بیش از ۱۳ هزار فلسطینی از بین رفتند، اما جنبش حماس توانست سرزمینی را که تعداد افراد مقیم در آن به بیش از ۹ میلیون نفر می‌رسد و ارتشی قوی دارد را مورد هجوم قرار دهد. این موضوع به تخریب روحیه اسرائیلی‌ها انجامید و مبارزه فلسطین برای برپایی یک کشور مستقل را به صدر موضوعات جهان رساند.

از سوی دیگر پروفسور «استیون والت» استاد دانشگاه هاروارد نیز گفت: همان‌گونه که انتظار می‌رود، هر طرف، دیگری را سرزنش می‌کند. اسرائیل و طرفداران آن حماس را به عنوان یک گروه وحشی تروریست و مورد حمایت از سوی ایران توصیف می‌کنند که به صورت عامدانه به غیرنظامیان حمله کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فلسطینیان و حامیان آن‌ها اذعان می‌کنند که حمله به غیرنظامیان کار اشتباهی است، اما آن‌ها اسرائیل را به دلیل تحمیل نظام تبعیض نژادی به فلسطینیان و قراردادن آنان در معرض خشونت برنامه‌ریزی شده و نامناسب طی چندین دهه سرزنش و اشاره می‌کنند حتی اگر روش‌های حماس قاعده‌مند نباشد بازهم قوانین بین‌المللی به ملت‌های ستمدیده اجازه می‌دهد که در برابر اشغال غیرقانونی مقاومت کنند.

والت اعلام کرد: ویژگی جدید دور اخیر جنگ آن است که حماس یک شگفتی تقریباً کامل، شبیه آنچه مصر و سوریه ۵۰ سال پیش در جریان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ انجام دادند را رقم زد و توانایی‌های رزمیِ فراتر از انتظاری را به نمایش گذاشت. این حمله بیش از هر جنگ پیشینی به اسرائیل آسیب زد.

وی افزود: روشن است که این حمله جامعه اسرائیل را در شوک فرو برد. جنگ جاری ممکن است مرزهای قدرت را روشن کند. جنگ، ادامه سیاست از طریق ابزارهایی دیگر است. کشورهای قدرت‌مند گاهی در میدان نبرد پیروز می‌شوند، اما همچنان در میدان سیاست شکست می‌خورند. آمریکا در تمامی نبردهای بزرگ ویتنام و افغانستان پیروز شد، اما در پایان، هر دو جنگ را باخت.

از دیدگاه والت حمله حماس در روز ۷ اکتبر این موضوع را یادآور می‌شود که اسرائیل مستحکم نیست و نمی‌توان تمایل فلسطینیان برای تعیین سرنوشت خود را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: این جنگ نشانگر آن است که توافق‌های آبراهام و تلاش‌های اخیر برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان ضامن صلح نیستند. در واقع شاید آن‌ها احتمال وقوع این جنگ را از هرچیزی ضعیف‌تر می‌دانستند.

دهه‌ها مبارزه؛ عامل همبستگی فلسطینیان و انزوای رژیم صهیونیستی

«ژان آلترمن» رئیس واحد خاورمیانه مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن زمانه دوری ارتش رژیم صهیونیستی از اشتباهات آمریکا را پایان‌یافته دانست.

وی در گزارشی که از طریق این مرکز منتشر شد گفت: ارتش اسرائیل تا حد زیادی از تاریخ پر فرازونشیب نظامی آمریکا از آغاز جنگ ویتنام فاصله گرفته بود. ارتش آمریکا درگیری‌های لبنان، سومالی و هاییتی را بدون پیروزی‌های روشن پایان داد.

آلترمن گفت: جنگ‌های پس از واقعه ۱۱ سپتامبر در عراق، افغانستان و مرزهای سوریه و عراق با وجود منابع فراوان، سال‌ها جنگ، میلیاردها دلار هزینه و کشته‌شدن هزاران آمریکایی در تحقق پیروزی ناکام بودند.

آلترمن تصریح کرد: برداشت حماس از پیروزی نظامی، تحقق نتایج سیاسی درازمدت است. حماس پیروزی را در یک سال یا چند سال کوتاه نمی‌بیند، بلکه پیروزی را در دهه‌ها مبارزه‌ای می‌داند که هم‌بستگی فلسطینیان را افزایش می‌دهد و انزوای اسرائیل را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در این سناریو حماس ساکنان محاصره‌شده و خشمگین غزه را گرد خود جمع می‌کند و به فروپاشی تشکیلات خودگردان کمک می‌کند. این کمک از طریق تضمین این موضوع رخ می‌دهد که فلسطینی‌ها به این تشکیلات بیش‌تر به عنوان یاری‌گری ناتوان برای نیروهای نظامی اسرائیل نگاه کنند.

آلترمن ادامه داد: در عین حال حماس کشورهای عربی را با قدرت از عادی‌سازی روابط با اسرائیل دور می‌کند، کشورهای در حال توسعه با قدرت از مساله فلسطین حمایت می‌کنند، اروپا از چشم‌بستن روی نقض قوانین از سوی ارتش اسرائیل دست بر می‌دارد و در آمریکا بحث‌هایی درباره اسرائیل رواج خواهد یافت؛ موضوعی که به حمایت‌های دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات که اسرائیل از آغاز دهه هفتاد قرن ۲۰ میلادی در آمریکا از آن برخوردار بوده ضربه می‌زند.

وی گفت: حماس به جای تکیه بر توان کافی برای شکست تل‌آویو تلاش دارد از قدرت بسیار بیش‌تر اسرائیل برای شکست خودِ آن استفاده کند؛ زیرا قدرت اسرائیل به آن اجازه می‌دهد که غیرنظامیان را بکشد، زیرساخت‌های فلسطین را از بین ببرد و فراخوان‌های جهانی برای خویشتن‌داری را به چالش بکشد. تمامی این مسائل اهداف رزمی حماس را تقویت می‌کند.

رئیس واحد خاورمیانه مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن افزود: پیروزی‌های دور از انتظاری که حماس در هفتم اکتبر محقق کرد الهام‌بخش نسل‌های پیش‌روی فلسطینیان خواهد بود؛ فلسطینیانی که با وجود دشواری‌های غیرممکن حتی به پیروزی‌های کوچک نیز افتخار می‌کنند.

منبع: مـهر