تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ برابر تیم ملی ازبکستان به تساوی ۲ بر ۲ رضایت داد. این روزها همه جا صحبت از بازی با ازبکستان و نگرانی بابت جام ملت‌های آسیاست. بهروز سلطانی که خود جام ملت‌های آسیا را تجربه کرده است در این رابطه می‌گوید: بازی با ازبکستان را دیدم. […]

- عقاب زیاد داشتیم و داریم اما اولین عقاب آسیا من بودم!/ هنوز حسرت جام ملت‌های سنگاپور را می‌خورم

تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ برابر تیم ملی ازبکستان به تساوی ۲ بر ۲ رضایت داد. این روزها همه جا صحبت از بازی با ازبکستان و نگرانی بابت جام ملت‌های آسیاست. بهروز سلطانی که خود جام ملت‌های آسیا را تجربه کرده است در این رابطه می‌گوید: بازی با ازبکستان را دیدم. تیم ملی ما شروع فوق العاده‌ای داشت و توانست در نیمه اول ۲ گل به حریف بزند اما در نیمه دوم شرایط تغییر پیدا کرد. من شنیدم که برخی‌ها گفتند جو استادیوم تاشکند وحشتناک بوده است و سئوالم این است چرا در نیمه اول این جو وحشتناک نبود؟! وقتی تیمی‌به عنوان مهمان ۲ گل می‌زند و از حریف در خانه خودش جلو می‌افتد دیگر جو و فضای ورزشگاه از بیم می‌رود.

او ادامه می‌دهد: به نظرم بروبچه‌های تیم ملی تصور کردند کار تمام شده است در حالی که در فوتبال قانون نانوشته‌ای وجود دارد که می‌گوید نتیجه ۲ بر صفر حتی خطرناک تر از یک برصفر است. شما وقتی یک برصفر جلو هستید همچنان تمرکز داشته و مراقب هستید گل نخورید اما برتری ۲ بر صفر یک مقدار بی خیالی به وجود می‌آورد. این اعتماد به نفس کاذب باعث می‌شود تیم کمی‌بازیگوش شده و وقتی گل می‌خورید و ۲ بریک می‌شوید فشار عجیبی به تیمی‌که جلو.تر است وارد می‌شود و همین اتفاق هم افتاد. تازه من معتقدم شانس آوردیم گل سوم را نخوردیم. به هر حال انتخابی جام جهانی یک تورنمنت است و انشالله تیم ملی ایران هم در دیدارهای بعدی نتایج بهتری گرفته و مثل این ادوار اخیر باز هم به جام جهانی صعود خواهد کرد.

بهروز سلطانی در خصوص جام ملت‌های آسیا در آستانه این رقابت‌ها نیز می‌گوید: باور کنید هر زمانی اسم جام ملت‌های آسیا می‌آید من افسوس و حسرت می‌خورم. هنوز به یاد جام ملت‌های ۱۹۸۴ سنگاپور می‌افتم. ما بهترین نسل فوتبال ایران بودیم با کلی ستاره که در نیمه نهایی تا دقیقه ۸۹ با گل شاهرخ بیانی از تیم ملی عربستان جلو بودیم اما در این دقیقه برادرش شاهین گل به خودی زد و ما به تساوی رسیدیم. در نهایت هم در ضربات پنالتی باختیم و عربستان به فینال رفت و قهرمان شد درحالی که شایسته ترین تیم آن رقابت‌ها ایران بود. الان هم به نظرم تیم خوبی در اختیار داریم و اگر اشتباه نکنم تا فینال به ژاپن برخورد نخواهیم کرد. بنابراین پیش بینی می‌شود بتوانیم انشالله به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کنیم و در تک بازی هم می‌شود حتی به شکست ژاپن فکر کرد. ما هم نسل خوبی داریم و سردار آزمون و مهدی طارمی می‌توانند ستاره‌های جام ملت‌های آسیا باشند.

دروازه بان پیشین تیم ملی ایران، در خصوص وضعیت گلرهای تیم کشورمان نیز تصریح می‌کند: خدا را شکر درون دروازه تیم ملی مشکلی نداریم. ما علیرضا بیرانوند را داریم که در اوج پختگی به سر می‌برد. همچنین پیام نیازمند و سیدحسین حسینی هم از بهترین‌های لیگ هستند و از تجربه کافی برخوردارند. بنابراین تیم ملی درون دروازه دغدغه زیادی ندارد و خیال فوتبالدوستان ایرانی از این بابت راحت است. امیدوارم شاهد بهترین عملکرد علیرضا بیرانوند و سایر بروبچه‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا باشیم.

از بهروز سلطانی می‌پرسیم که در خصوص اولین عقاب ایرانی فوتبال آسیا اختلاف نظراتی وجود دارد و او خاطرنشان می‌کند: ما عقاب در آسیا زیاد داشته و داریم و همه گلرهای کشورمان هم عالی بوده اند. با این وجود اگر حمل بر خودستایی نباشد باید بگویم اولین بار لقب «عقاب آسیا» را به من دادند. حالا شاید این حرف من به برخی‌ها بر بخورد اما عین واقعیت است چون به نظر دوستان کارشناس در آن زمان، توپ‌های بلند ارسالی به محوطه جریمه را به راحتی مهار می‌کردم. من والیبالیست بودم و به همین خاطر از پرش‌های بلندی برخوردار بودم. شاید باور نکنید اما سال ۱۳۵۷ برای تیم ملی نوجوانان والیبال و بازی‌های کرمان دعوت شدم اما با اصرار دوستم دکتر خوش‌دست به فوتبال رو آوردم. به همین خاطر هم روی ارسال‌های بلند تسلط داشتم و لقب عقاب آسیا را به همین خاطر به من دادند.

منبع: خبـر ورزشی