محمداسماعیل کاملی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به خدمات روانشناسی و مشاوره و همچنین خدمات روان درمانی تحت پوشش بیمه سلامت، گفت: سازمان بیمه سلامت در راستای حفاظت مالی بیشتر از بیمه شدگان و توسعه خدمات سلامت محور، با هدف ارتقا سلامتی مردم و افزایش سطح دسترسی آنان به خدمات سلامت، برنامه‌های متعددی […]

محمداسماعیل کاملی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به خدمات روانشناسی و مشاوره و همچنین خدمات روان درمانی تحت پوشش بیمه سلامت، گفت: سازمان بیمه سلامت در راستای حفاظت مالی بیشتر از بیمه شدگان و توسعه خدمات سلامت محور، با هدف ارتقا سلامتی مردم و افزایش سطح دسترسی آنان به خدمات سلامت، برنامه‌های متعددی را در سال گذشته و سال جاری تعیین نموده و در اولویت انجام قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نیازها در حوزه سلامت خدمات روان درمانی و روانشناسی و مشاوره است، افزود: با تصویب شورای عالی بیمه استاندارد خرید راهبردی خدمات روانشناسی و مشاوره شامل ویزیت، خدمات روان درمانی فردی و گروهی به سازمان‌های بیمه گر پایه ابلاغ گردید.

کاملی تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت در راستای بهره مندی بیمه شدگان، این خدمات را در سامانه‌های خود بارگذاری کرد و بدین ترتیب تمامی افراد نیازمند این خدمات با رعایت ضوابط می‌توانند از حمایت‌های بیمه‌ای در این حوزه استفاده کنند.

وی در خصوص ارائه خدمات در مراکز دولتی و خصوصی، گفت: ویزیت و خدمات روان درمانی از گذشته توسط روانپزشکان ارائه شده و تحت پوشش بیمه بوده است، اما با مصوبه اخیر، خدمات تجویزی و یا ارائه شده توسط دانش آموختگان PHD و MDPHD روانشناسی بالینی و همچنین PHD روانشناسی سلامت نیز تحت پوشش قرار گرفته و در تمامی مالکیت‌ها از جمله مراکز خصوصی بر اساس تعرفه دولتی تحت پوشش بیمه است.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در بخش سرپایی عمده پوشش‌های بیمه سلامت بر مبنای ۷۰ درصد تعرفه‌های دولتی است، لذا این موضوع برای خدمات روانشناسی هم جاری است.

وی درباره خدمات مورد نیاز بیماران خاص، صعب العلاج و نادر اظهار داشت: از اقدامات خوب نظام سلامت در سال گذشته ایجاد صندوق بیماری‌های خاص، صعب العلاج و نادر ذیل سازمان بیمه سلامت است. این امر مهم با خواست مجلس شورای اسلامی و در دولت سیزدهم با تصویب و ابلاغ اساسنامه صندوق عملی شد. خوشبختانه از سال گذشته تعداد قابل توجهی از بیماری‌های صعب العلاج تحت پوشش صندوق قرار گرفتند که نحوه پوشش در بیماری‌ها و خدمات مختلف متفاوت است.

کاملی گفت: بر اساس قانون تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیصی درمانی موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه گر پایه هستند.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، درباره خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب دیگر در بیمه سلامت، تحت پوشش قرار گرفتن خدمات توانبخشی مورد نیاز جامعه توانخواهان کشور است.

وی افزود: بر اساس ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، وزارت بهداشت مکلف به فراهم نمودن شرایط ارائه خدمات درمانی به صورت بیمه‌ای به توانخواهان کشور است.

کاملی ادامه داد: در این راستا بیمه سلامت خدماتی نظیر کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و ارتوپدی فنی؛ مجموعاً ۵۹ کد خدمتی را که تحت پوشش بیمه نبوده اما مورد نیاز توانخواهان بوده را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ارائه خدمات در مالکیت‌های متفاوتی صورت می‌گیرد، الگوی دریافت خدمات توانبخشی در کشور مشابه سایر خدمات سرپایی و به گونه‌ای است که برخلاف خدمات بستری، عمدتاً از طریق بخش خصوصی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، لذا با هدف حمایت بیمه‌ای بیشتر از افراد دارای معلولیت، در خصوص خدمات توانبخشی توانخواهان بهزیستی، ۷۰ درصد از تعرفه با توجه به مالکیت مربوطه در تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی تحت پوشش قرار گرفته است.

منبع: مـهر