زیرنویس، گروه استان‌ها: قصه مسکن مهر در مناطق مختلف مازندران بر دردها و مشکلات مردم و مسؤولان افزوده و هنوز این پرونده پرماجرا در استان به فرجام خوشی دست نیافته است. افتتاح شتابان طرح‌هایی موسوم به مسکن مهر طی دولت‌های گذشته و تحویل فله‌ای کلید بدون تأمین زیرساخت‌ها، امروز گریبان ساکنان آن را گرفته […]

 

زیرنویس، گروه استان‌ها: قصه مسکن مهر در مناطق مختلف مازندران بر دردها و مشکلات مردم و مسؤولان افزوده و هنوز این پرونده پرماجرا در استان به فرجام خوشی دست نیافته است.

افتتاح شتابان طرح‌هایی موسوم به مسکن مهر طی دولت‌های گذشته و تحویل فله‌ای کلید بدون تأمین زیرساخت‌ها، امروز گریبان ساکنان آن را گرفته و در برخی مناطق استان از جمله سارویه ساری، مسکن مهر نوشهر و غیره به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

مسکن مهر فردوسی شرقی تنکابن نیز از جمله طرح‌های نیمه کاره‌ای است که ساخت آن از سال ۸۹ شروع و تاکنون کلید این واحدها به متقاضیانش تحویل نشده است و پیمانکاران این پروژه اکنون برای تکمیل آن از متقاضیان درخواست متری ۲۰ میلیون تومان کرده‌اند تا این طرح ناقص الخلقه را تکمیل کنند.

سرگردانی متقاضیان مسکن مهر در تنکابن در حالی است که راه و شهرسازی از اساس آب پاکی روی دست مسکن خواهان در فردوسی شرقی ریخته است و می‌گوید به ما ربطی ندارد!.

حکم تخریب مسکن مهر تنکابن پیش از افتتاح/ مالباختگان سرگردان!

۱۳ سال چشم انتظار هستیم

یکی از متقاضیان مسکن مهر فردوسی شرقی تنکابن می‌گوید: از سال ۸۹ که پروژه ۶۳ واحدی مسکن مهر (خودمالکی) در فردوسی شرقی تنکابن کلید زده شد تا امروز چشم‌مان به در است تا کلید را تحویل دهند و هنوز خبری نیست و آن اوایل به خودمان دلگرمی می‌دادیم این همه متقاضی، یکی هم شما. کمی صبور باشید اما اکنون دیگر کاسه صبرمان لبریز شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با آمدن دولت قبلی امیدمان کاملاً ناامید شده بود زیر اعتقادی به مسکن مهر نداشتند، افزود: هزینه‌های ساخت مسکن به شکل سرسام‌آوری رو به افزایش است و این مساله سبب شد تا کسی جوابگوی تعهدات نبود.

بانوی دیگری که سال‌ها چشم انتظار تکمیل مسکن مهر فردوسی تنکابن است با نگرانی می‌گوید: به داد مردم تنکابن برسید زیرا با خریدن یکی از واحدها وارد بازی شدم و ۹ میلیون پول و سهم کامل آورده مسکن مهر را پرداخت کردم اما هنوز تحویل نشده است.

وی افزود: پیمانکار برای واحدی ۶۲ متری، وام مسکن دولتی دریافت کردند و قرار بود پروژه را با متری ۳۲۰ تومان بسازند، الان برای هر متر بالای ۲۰ میلیون تومان طلب کرده‌اند.

پیمانکار برای واحدی ۶۲ متری، وام مسکن دولتی دریافت کردند و قرار بود پروژه را با متری ۳۲۰ تومان بسازند، الان برای هر متر بالای ۲۰ میلیون تومان طلب کرده‌اند

وی ادامه داد: به اداره مسکن و شهرسازی تنکابن مراجعه می‌کنیم و می‌گویند مسکن مهر خودمالکی است و به ما ربطی ندارد و معلوم نیست این همه اداره و نهاد برای چه بنا شدند، کی و کجا باید مدافع حقوق مردم باشند!

متقاضی دیگر مسکن مهر در تنکابن با بیان اینکه چند مرحله با پیمانکار نشستیم و نهایتاً متقاعد شدیم تا متری ۸۲۰ تومان بپردازیم، افزود: همه ما نگران ادامه کار بودیم و یک حرف داشتیم اما گویی مالباخته بودیم و دستمان زیر سنگ و کاری نمی‌توانستیم بکنیم جز پیگیری حقوقی.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مسکن مهر فردوسی شرقی در واقع ۴۰ متقاضی واقعی دارد و بقیه سوری و متعلق به سازندگان است، افزود: برخی اعضا حتی پول وکیل نداشتند و از خرج سفره‌مان زدیم و وکیل گرفتیم تا مساله را پیگیری قضائی داشته باشیم.

حکم تخریب تأیید شده است

این متقاضی با بیان اینکه نظام مهندسی شهرستان هیچ گاه بنای مسکن مهر فردوسی شرقی را تأیید نکرد و حکم به تخریب هم داد و دیوان عدالت هم آن را تأیید کرده است، افزود: ما مانده‌ایم با پولی که سال‌های ابتدایی برای ساخت خانه‌هایمان داده بودیم و هرازگاهی خریداری پایش به ملک نیمه‌کاره باز می‌شود و می‌خواهد آن را مفت خریداری کند.

حکم تخریب مسکن مهر تنکابن پیش از افتتاح/ مالباختگان سرگردان!

این متقاضی گفت: الان با ده برابر پول سال ۸۹ و ۹۰ دو تا چرخ پراید به شما نمی‌دهند، چه کسی باید حق ملت را استیفا کند و به هر کجا که فکرش را بکنید مراجعه کردیم اما نتیجه نگرفتیم.

وی ادامه داد: آپارتمانی که قرار بود حداکثر دو ساله در ۴ طبقه ساخته شود با اضافه بنا در هفت طبقه سال‌هاست نیمه کاره رها شده، است و اکنون دست ما به جایی بند نیست.

عقب ماندگی مازندران در مسکن

کارنامه مازندران نه تنها در مسکن مهر بلکه مسکن ملی هم خوشایند نیست و این پروژه در استان نسبت به سایر مناطق کشور دارای عقب ماندگی است.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در جلسه شورای مسکن با بیان اینکه اگر چه روند پیگیری ساخت مسکن ملی مازندران بهتر شده اما دستگاه‌های اجرایی همچنان نسبت به این موضوع جدیت کامل ندارد، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته عمده مشمولان نهضت ملی مسکن مددجویان مازندران توانایی پرداخت آورده اولیه را ندارند.

سهمیه استان مازندران برای ساخت مسکن ملی ۱۵۵ هزار واحد است و با گذشت دو سال از شروع این پروژه حدود ۳۰ هزار واحد شروع شده است و قرار است تا دهه فجر امسال ۱۸ هزار واحد بهره برداری شود.

منبع: مـهر