چند روز پیش شهروندان خیابانی در بلوار فردوس شرق، متوجه موضوع عجیبی در خصوص قتل عام گربه های محله خودشان شدند و پس از بررسی بوی بد در محله و علت کم شدن تعداد این گربه ها با صحنه عجیبی روبرو شدند. آزار حیوانات  این شهروندان هر سمت خیابان را نگاه می کردند لاشه گربه […]

چند روز پیش شهروندان خیابانی در بلوار فردوس شرق، متوجه موضوع عجیبی در خصوص قتل عام گربه های محله خودشان شدند و پس از بررسی بوی بد در محله و علت کم شدن تعداد این گربه ها با صحنه عجیبی روبرو شدند.

آزار حیوانات

 این شهروندان هر سمت خیابان را نگاه می کردند لاشه گربه ای را پیدا می کردند که به طرز وحشتناکی کشته شده بود.

رسیدگی به پرونده زن تنهایی که به طرز فجیعی گربه‌های محل را می‌کشت، بار دیگر ضرورت اجرای قوانین و لزوم پشتوانه اجرایی برای پیشگیری از حیوان آزاری را گوشزد می کند.

بر اساس اظهارات همسایه‌ها، این خانم گربه‌ها را از طبقه پنجم به پایین پرتاب می‌کرده، تعدادی را سلاخی و بعضی از آن‌ها را زنده زنده در فریزر خانه اش قرار می‌داد.

پس از مشاهده این صحنه توسط اهالی محله شهرزیبا این موضوع با کلانتری مطرح شد و ماموران برای بررسی دقیق این ماجرای وارد صحنه شدند. ماموران با ورود به خانه، با جسد گربه‌های زیادی روبرو شدند که هر کدام به طرز دلخراشی کشته شده بودند، پس از این موضوع متهم بازداشت و به کلانتری منتقل شد.

مجازات این زن چیست؟

پس از دستگیری این زن که تنها هم زندگی می کرد، کارآگاهان متوجه شدند در سوابق این متهم بیماری اعصاب و روان مشهود است. با این حال این زن پس از مدتی آزاد شد اما قرار است همسایه ها با مراجعه به دادسرای محل از این زن بخاطر گربه کشی شکایت کنند.

شکایت از این زن مجرای قانونی دارد اما باید دید قانون دراین باره این فرد چه می‌گوید و مجازات فردی که چنین اقدامی انجام داده چگونه است؟

منصوری یکی از وکلای پایه یک دادگستری در این باره به فارس می‌گوید: به طور کلی کشتن و آزار واذیت حیوانات جایز نیست مگر برای شکار مجاز یا حیوانات درنده و وحشی با رعایت شرایط ومقررات! با این وصف چنانچه گربه هایی که این زن کشته است دارای مالک باشد، مالک می تواند نسبت به مطالبه ارزشی ریالی آن در محکمه حقوقی از بابت ضمانی که به گردن شخص تلف کننده و کشنده آمده است، اقدام کند اما اگر این گربه‌ها صاحب نداشته باشند متاسفانه هیچ قانونی برای مجازات این فرد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از منظر کیفری برخی محاکم با توجه به نحوه اقدام و تاثیراتی که عمل موصوف در جامعه ایجاد می‌کند، به استناد بند آخر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات) آن را مصداق جریحه‌دار کردن عفت عمومی تلقی و حکم به مجازات صادر می‌کنند در این صورت مجازات حبس و شلاق در این رابطه قابل طرح است.

ضرورت اجرای پشتوانه قانونی برای پیشگیری از حیوان آزاری

وقوع چنین اتفاقات تلخی بیشتر از پیش بررسی «لایحه حمایت از حیوانات» را که دولت در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسانده بود، گوش زد می‌کند.جلوگیری از آزار رسانی به حیوانات و دور کردن جامعه از رفتارهای توأم با خشونت یا گونه‌های مختلف حیوانی، فرهنگ‌سازی و ترویج روش‌های صحیح برخورد با حیوانات، تلطیف فضای همزیستی با آن‌ها و رفع خلأهای قانونی در حوزه مقابله با حیوان‌آزاری و پیش‌بینی ضمانت اجراهای قانونی پیشگیرانه و بازدارنده از دلایل طرح و تصویب این لایحه محسوب می شدند.

 

فارس

+