باستان‌شناسان در عربستان سعودی به تازگی شی باستانی کشف کرده‌اند که گمان می‌رود بزرگترین تبر دستی ماقبل تاریخ در جهان باشد. این ابزار سنگی ۵۱.۳سانتی‌متر طول دارد و علی‌رغم جثه بزرگش می‌توان به آسانی آن را با دو دست نگه داشت.این تبر از جنس بازالت است و در شمال غربی عربستان سعودی پیدا شده است. […]

باستان‌شناسان در عربستان سعودی به تازگی شی باستانی کشف کرده‌اند که گمان می‌رود بزرگترین تبر دستی ماقبل تاریخ در جهان باشد.

کشف غول‌آساترین تبر دستی ماقبل تاریخ

این ابزار سنگی ۵۱.۳سانتی‌متر طول دارد و علی‌رغم جثه بزرگش می‌توان به آسانی آن را با دو دست نگه داشت.این تبر از جنس بازالت است و در شمال غربی عربستان سعودی پیدا شده است. هر دو طرف این تبر دستی صیقل داده و تیز شده است که نشان می‌دهد احتمالا برای برش دادن و قطعه‌قطعه‌ کردن از آن استفاده می‌شده است.

با وجود این، هنوز مشخص نشده که این تبر چگونه استفاده می‌شده و کدام گونه‌های انسان، مثلا هومو ارکتوس (انسان راست‌قامت) یا هومو سیپینس (انسان خردمند) آن را ساخته‌اند.

عمر کان-آکسوی، باستان‌شناسی که مدیریت این پروژه کاوش را برعهده داشته است می‌گوید: «سن این ابزار نیز هنوز برای ما ناشناخته است. اما سایر ابزاری که در این محوطه پیدا شده‌اند، با توجه به ویژگی‌های ظاهری‌شان،  به ۲۰۰۰۰۰سال قبل باز می‌گردند. بنابراین احتمالا تبر دستی نیز به دوران پارینه‌سنگی میانی تعلق دارد.»

آکسوی می‌گوید: «تقریبا نزدیک بود که این تبر عظیم‌الجثه، با ۹.۵سانتی‌متر عرض و ۵.۷سانتی‌متر ضخامت، را نادیده بگیریم. ۱۵دقیقه به اتمام کار روزانه‌مان در یک روز گرم مانده بود که دو تن از اعضای تیم این تبر غول‌آسا را روی یک تل ماسه پیدا کردند.»

کشف غول‌آساترین تبر دستی ماقبل تاریخ

آکسوی می‌گوید: «۱۳ عدد تبر دستی دیگر نیز در این محوطه پیدا شد.» درحالیکه تبرهای دیگر به لحاظ شکل ظاهری شبیه به تبر غول‌آسا هستند اما به لحاظ اندازه از آن کوچکترند. کاوش‌ها در این محوطه باستانی هنوز ادامه دارد.

راهنما تو

+