مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد، از رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو از ابتدای سال تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: ۷۴۲ هزار دستگاه خودروی سواری در این مدت به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده است. «عبدالله توکلی لاهیجانی» […]

 مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد، از رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو از ابتدای سال تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: ۷۴۲ هزار دستگاه خودروی سواری در این مدت به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده است.

«عبدالله توکلی لاهیجانی» اظهار کرد: در هشت ماه امسال حدود ۷۴۲ هزار دستگاه خودروی سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با ۶۲۱ هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصد را نشان می دهد. وی افزود: در مدت یاد شده ۱۰۷ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۴۳ درصد رشد برخوردار بوده است.

زمان فروش اقساطی خودرو اعلام شد

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: علاوه بر این، در ۸ ماهه اول امسال حدود ۲هزار و سیصد دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

توکلی لاهیجانی گفت: تولید حدود ۲۵ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد ۲۶ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.

وی بیان داشت: در مدت یاد شده ۳۹۴ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۴۱ درصد رشد برخوردار بوده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: علاوه بر این در ۸ ماهه اول امسال حدود ۲۰۵ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۱۴ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۸۰ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد. سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۳ ‌درصد بوده است.

توکلی لاهیجانی تصریح‌کرد: ارایه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام می‌تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی‌های صنعت داشته باشد، از این رو از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می‌کنیم که هم اکنون آمارنامه ماه آبان در گزارش کاملی با جزییات نیز منتشر شده که تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور را نشان می‌دهد.

زمان فروش اقساطی خودرو اعلام شد

کاهش ۲۸ درصد قیمت خودروهای داخلی و ۴۸ درصدی قیمت مونتاژی‌ها

مدیرکل خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد، گفت: با عملی شدن واردات خودرو به سمت رقابتی شدن بازار خودروی کشور حرکت کردیم؛ بنابراین دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور در طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، یعنی کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو، براساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است.

وی توضیح داد: در تولید داخل امسال هم همانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را داشتیم و از سوی دیگر با حذف تلاطم‌های بازار، با کاهش قیمت خودرو در بازار مواجه هستیم؛ به طوری که متوسط قیمت خودروهای تولید داخل در بازار از ابتدای امسال، حدود ۲۸ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است.

رقابتی شدن بازار و آغاز فروش اقساطی خودروها

توکلی لاهیجانی گفت: پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید داخل و عرضه و همچنین تداوم واردات خودرو، عملا بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و خودرو به عنوان یک کالای مصرفی گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری تلقی نشود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می‌دهد که با خارج شدن خودرو از کالای سرمایه‌ای با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه شده، به‌گونه‌ای که در برخی از خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد خود کرده‌اند.

وی گفت: در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها واریز پول توسط متقاضیان در سامانه یکپارچه خودرو کمتر از ۵۰ درصد بوده است؛ بنابراین از این پس شاهد شکل گیری عرضه بر مبنای فروش اقساطی خودروها نیز خواهیم بود.

 

ایرنا

+