نادر بذرافشان ادامه داد: متاسفانه از ابتدای سال کاهش ۳۰ درصدی تقاضا و رکود شدیدی را در صنعت‌ طلا و جواهر داشته‌ایم و در ادامه سال، این روند تکرار شده که آسیب زیادی به واحدهای تولیدی و توزیعی ما وارد کرده است. بذرافشان در مورد علت کاهش تقاضا و رکود در بازار طلا هم بیان […]

- یک پیش‌بینی مهم درباره قیمت طلا و سکه/ قیمت طلا به چه عددی می‌رسد؟

نادر بذرافشان ادامه داد: متاسفانه از ابتدای سال کاهش ۳۰ درصدی تقاضا و رکود شدیدی را در صنعت‌ طلا و جواهر داشته‌ایم و در ادامه سال، این روند تکرار شده که آسیب زیادی به واحدهای تولیدی و توزیعی ما وارد کرده است.

بذرافشان در مورد علت کاهش تقاضا و رکود در بازار طلا هم بیان کرد: علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، ثبات نرخ ارز می‌تواند در این زمینه اثرگذار بوده باشد چون مردم هنوز در مورد ثبات نرخ ارز یک‌مقدار تردید دارند اما ما معتقدیم که قیمت‌ها در ماه‌های گذشته به ثبات نسبی رسیده و احتمال اینکه شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم بسیار کم است.

انس جهانی طلا در هفته جاری که رو به پایان است با افزایش حدود ۴۵ دلاری همراه بوده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به اینکه در چه صورت افزایش انس جهانی طلا می‌تواند بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد؟ گفت: عرضه و تقاضا عامل کلیدی در بازارهای مالی است. در بازار طلا و جواهر هم در صورتی که تقاضا در بازار بالا باشد افزایش قیمت انس جهانی طلا می‌تواند قیمت طلا و سکه را در بازار داخل با افزایش همراه کند اما زمانی که توان خرید مردم پایین باشد و تقاضا نباشد به تبع تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

طلا گران می‌شود؟

در این میان، برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا در روزهای پایان سال میلادی ۲۰۲۳ به ۲۵۰۰ دلار در هر انس خواهد رسید. بذرافشان در واکنش به این پیش‌بینی‌ها گفت: بازارهای جهانی طلا معمولا در روزهای پایانی سال میلادی با افزایش همراه می‌شوند و برای امسال نیز پیش‌بینی‌هایی مبنی بر این که قیمت انس جهانی طلا در پایان سال میلادی به ۲۵۰۰ دلار می رسد، وجود دارد.

وی در مورد تاثیر این میزان افزایش انس جهانی طلا بر بازار داخل بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد چون عدد قابل توجهی است هر چقدر هم ما در بازار داخلی شاهد رکود و کاهش تقاضا باشیم به تبع وقتی چنین نوسان افزایشی یا کاهشی اتفاق بیفتد بازار داخلی ما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و تغییر قیمت خواهیم داشت اما باز هم ثبات نرخ ارز و وضعیت تقاضا می‌تواند بازار را کنترل کند.

پیش‌بینی قیمت‌ها برای هفته آینده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد وضعیت بازار طلا و سکه در هفته آینده هم بیان کرد: به اعتقاد من با توجه به شرایط موجود احتمال اینکه ما نوسان خیلی افزایشی یا کاهشی داشته باشیم خیلی کم است و ممکن است ۱ تا ۵ درصد افزایش یا کاهش داشته باشیم که طبیعی است مگر اینکه شاهد اتفاقات خاصی در رابطه با انس جهانی طلا یا خبرهای سیاسی در دنیا باشیم.

بذرافشان ادامه داد: اما با شرایط موجود، مردم خیلی منتظر کاهش و یا افزایش خاصی نباشند. ضمن اینکه ما همچنان پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اینکه حباب سکه ۵ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان است و توجیه اقتصادی ندارد مردم بهتر است به سمت خرید مصنوعات طلا بروند تا هم از بخش تولید حمایت کنند و هم در درازمدت بتوانند به عنوان یک سرمایه امن از آن استفاده کنند.

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین