به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ محسن حیدری با بیان اینکه هلدینگ پتروپالایش اصفهان با دارا بودن واحد RO  با ظرفیت ۳۵۰ متر مکعب حدود ۲۵ متر مکعب دورریز در ساعت دارد، اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت که با بهره برداری از طرح‌های در دستور کار و احداث واحدهای جدید RO  در بخش جنوبی پالایشگاه […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ محسن حیدری با بیان اینکه هلدینگ پتروپالایش اصفهان با دارا بودن واحد RO  با ظرفیت ۳۵۰ متر مکعب حدود ۲۵ متر مکعب دورریز در ساعت دارد، اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت که با بهره برداری از طرح‌های در دستور کار و احداث واحدهای جدید RO  در بخش جنوبی پالایشگاه ، میزان دورریز آب پالایشگاه تا ۲ سال آینده تا حدود ۳۰۰ متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

واحد2 HEROوی افزود: بر این اساس امکان ارسال چنین حجم آبی به سمت پوندهای تبخیری برای پالایشگاه امکانپذیر نیست، از طرفی نیز نمی‌توان این آب را به واحد RO معمولی به دلیل بالا بودن املاح و سختی آب وارد کرد، در این شرایط با توجه به پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، راه‌اندازی واحد HERO را در دستور کار قرار داده‌ایم تا با اجرای آن بازیابی حداکثری آبهای فوق شور شرکت را محقق سازیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه حجم پیش‌بینی شده برای واحد  HERO بیش از ۴۰۰ متر مکعب در ساعت پیش بینی شده است، ابراز داشت: در این واحد ، ابتدا پس از حذف بخشی از سختی و سیلیس موجود در آب در قسمت پیش تصفیه، آب وارد واحد HERO می‌شود و قسمت عمده این آب بازیابی می‌گردد، در نتیجه دورریز آن وارد واحد CCRO  می‌گردد تا از این طریق بیشترین مقدار بازیابی آب از طریق سیستم های ممبرانی حاصل شود.

وی اضافه کرد: نصب پکیج CCRO بر روی مسیر آب دورریز واحد HERO با هزینه ارزی ۶/۴میلیون یورو و ریالی ۹ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه با اجرای این پروژه استفاده از آب شهری در هلدینگ پتروپالایش اصفهان به صفر می‌رسد، اضافه کرد: زمان بهره برداری از این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده و اعتبار ارزی مورد نیاز ۷٫۹ میلیون یورو و اعتبار ریالی نیز ۵۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

واحد4 HEROوی همچنین به اجرای پروژه ZLD در ادامه اجرای پروژه HERO اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز در راستای بازیابی حداکثر آب‌های دورریز در سطح پالایشگاه و به صفر رسانیدن آب ارسالی به سمت پوندهای تبخیری با ظرفیت ۵۰ مترمکعب در ساعت درحال اجرا  بوده که این پروژه منجر به برچیدن کل پوندهای تبخیری نمکی شده و سیاستهای این شرکت از تبخیر پساب ها به بازیابی کامل پساب ها تغییر خواهد نمود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: با اجرای پروژه ZLD آب‌های فوق شور پالایشگاه که عمدتا دورریز واحد CCRO خواهد بود، با استفاده از روش تقطیر بازیابی شده و خروجی پساب ارسالی به سمت پوندهای تبخیری پالایشگاه را به صفر می‌رساند.

حیدری افزود: پروژه ZLD با هزینه ارزی ۱۸میلیون یورو و ریالی ۲۲۰ میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ساخت کولینگ هیبریدی اظهار داشت در سیستم های کولینگ باز مقدار قابل توجهی از آب کولینگ تبخیر شده و از دست می رود که با احداث و بهره بهره برداری از کولینگ های هیبریدی به هیچ عنوان اتلاف آب نداشته و کل آب ارسالی به کولینگ هیبریدی مجددا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حیدری افزود تا پایان سال ۱۴۰۳ با بهره برداری از واحدهای HERO و CCRO نیمی از حوضچه های تبخیری برچیده خواهد شد و با بهره برداری از واحد ZLD نیز در سال های آتی مابقی حوضچه های تبخیری جمع آوری می گردد.

اصفهان / بهمن راعی

منبع خبر: رکنـا