زیرنویس، گروه استان‌ها: پاییز به نیمه می‌رسد و یاقوت‌های باغات مازندران دانه دانه از درخت چیده می‌شود تا شاید گنجی برای دل زخم خورده باغدار شود. پارسال که برایش سال خوبی نبود نیمی از باغاتش محصولش روی درخت پوسید و نیمی دیگر نیز در راه انبار و بازار و برای او یک جیب خالی ماند […]

زیرنویس، گروه استان‌ها: پاییز به نیمه می‌رسد و یاقوت‌های باغات مازندران دانه دانه از درخت چیده می‌شود تا شاید گنجی برای دل زخم خورده باغدار شود. پارسال که برایش سال خوبی نبود نیمی از باغاتش محصولش روی درخت پوسید و نیمی دیگر نیز در راه انبار و بازار و برای او یک جیب خالی ماند با انبوهی از بدهی‌ها روی دستش باقی ماند.

حکایت و باغ و باغداری در مازندران قصه غریبی است، هر سال سال رنج را باغدار می‌برد و گنج را دلال.

یک باغدار مازندرانی در روستای یالبندان در غرب مازندران می‌گوید: قیمت مرکبات همچنان پایین است و چند نفری که که سردرختی‌ها را روی درخت فروختند چیزی عایدشان نشد و نهایتاً کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان نصیبشان شده است.

مختاری‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه رنج را باغدار می‌کشد و گنج را واسطه می‌برد، افزود: این در حالی که هزینه‌های باغداری و مرکبات بالاست سودی نصیب باغدار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر هزینه‌های بالای مرکبات، مگس مدیترانه نیز هر ساله آسیب می‌زند، گفت: متأسفانه ضررهای زیادی در این بخش به باغداران وارد شده است.

رنج باغداران و گنج دلالان/ شیب تند قیمتی مرکبات از باغ تا بازار

این باغدار قدیمی با اظهار اینکه امسال مگس مدیترانه یک دفعه خود را در باغات نشان داد، اضافه کرد: اکنون دیگر سمپاشی هم برای جبران خسارت تأثیری ندارد.

نرخ پایین مرکبات در باغ در حالی است که انواع میوه‌ها با قیمت‌های چند برابر در بازارها عرضه می‌شوند و کشاورز مازندرانی بهره چندانی از باغداری نمی‌برد.

علی بخشی باغدار دیگری در منطقه شرق مازندران با اشاره به پایین بودن قیمت مرکبات گفت: پایین بودن قیمت در حالی است که در بازار ارزان‌ترین قیمت میوه کمتر از ۵۰ هزار تومان نیست و باید برای حمایت از باغداران برنامه‌ریزی شود.

پایین بودن قیمت در حالی است که در بازار ارزان‌ترین قیمت میوه کمتر از ۵۰ هزار تومان نیست و باید برای حمایت از باغداران برنامه‌ریزی شود این باغدار با بیان اینکه میزان بهره و سود باغداران از فروش مرکبات اندک و ناچیز است، گفت: پارسال مرکبات را از درخت چیدم و آن را آماده تحویل کیلویی ۴ هزار تومان فروختم.

این باغدار به بیان اینکه آینده باغداری روشن نیست، ادامه داد: فقط به دلیل علاقه به این کار مشغول هستیم و حاضر نیستیم که باغ آبا و اجدادی که از پدر به ارث رسیده دست را به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه به تنها چیزی که توجه نمی‌شود، باغداری و کشاورزی است خواستار حمایت دولت از باغداران شد.

نوسانات قیمت مرکبات در مازندران هرساله مایه گلایه باغداران و کشاورزان است و کارشناسان مازاد تولید و ضعف در زنجیره بازرگانی و بازاریابی را از جمله دلایل اعلام می‌کنند.

محمد احمدی کارشناس و فعال در حوزه بازرگانی در مازندران تولید انبوه و مازاد را از جمله دلایل نوسانات قیمت مرکبات بیان کرد و گفت: بازار داخل ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تنی مرکبات را ندارد و باید برای بازاریابی و صادرات آن برنامه ریزی کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر زنجیره تأمین و تولید ناقص را از جمله مسائل در نوسانات قیمت‌ها ذکر کرد و گفت: در حال حاضر سردرختی‌ها بین شش تا هفت هزار تومان از باغداری ها خریداری می‌شود اما این نرخ در بازار دو تا چندبرابر این نرخ است.

وی با عنوان اینکه اگر زنجیره ناقص تولید حل نشود در آینده با تغییر کاربری باغات به شکل دیگری روبرو و یا با فروش باغات روبرو خواهیم شد، افزود: برای حل مشکلات باغداری دولت باید نسبت به ذخیره سازی و فروش مطمئن محصولات اقدام کند.

احمدی اصلاح زنجیره‌ها را از طریق فعال کردن تعاونی‌های باغداران را برای بهبود شرایط و وضعیت باغداری لازم دانست و گفت: توسعه صادرات و رفع موانع فراروی و توسعه صنایع فرآوری برای بهبود وضعیت مرکبات لازم است.

وی افزود: همچنین الگوی تولید باید براساس ظرفیت بازار صورت گیرد زیرا بازار کشور پاسخگوی تولید چند میلیون تن محصول نیست و باید در برنامه ریزی ها به این مساله توجه کرد.

شعبانی با بیان اینکه باغداران با چنگ و دندان باغات را حفظ کردند، افزود: خوشبختانه بازار تقریباً راضی کننده‌ای برای باغداران داریم و این در حالی که بیشترین برداشت باغات مربوط به میوه تامسون است.

رنج باغداران و گنج دلالان/ شیب تند قیمتی مرکبات از باغ تا بازار

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود امسال صادرات رونق یابد، از باغداران توانمند خواست تا در صورت داشتن شرایط مورد نیاز نسبت به ذخیره سازی محصول در انبارهای فنی و سردخانه‌ها اقدام کنند.

شعبانی ورود انبوه مرکبات به بازار را سبب افت و کاهش قیمت محصول دانست و گفت: برداشت پرتقال تا اواخر آذرماه و دی ماه انجام می‌شود و باید محصول به تدریج روانه بازار شود.

برداشت پرتقال تا اواخر آذرماه و دی ماه انجام می‌شود و باید محصول به تدریج روانه بازار شود

همچنین محمدمهدی برومندی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در جلسه وضعیت تولید و صادرات مرکبات در مازندران با اشاره به اینکه شناسه دار کردن محصول و شناسنامه دار شدن باغات و تولید و صادرات قراردادی از مازندران آغاز شد و به سایر استان‌ها تسری پیدا کرد که در راستای باغداری نوین است.

وی گفت: مجموعه صادراتی روماک در استان مازندران مجموعه‌ای است که بارها توانست نظر موافق کشورهای روسیه، هندوستان و چین را در سلامت و کیفیت محصول جلب کند و راه صادرات را باز کند.

در سال جاری تاکنون بیش از ۳۵ هزار تن مرکبات از مازندران به کشورهای مختلف صادر شد و ناوگان دریایی نیز به کمک آمد تا محموله‌های بیشتری از استان روانه بازارهای خارجی شود.

از سوی دیگر شناسنامه دار کردن باغات و شناسه دار شدن محصولات باغی نیز برای توسعه صادرات در دستور کار قرار گیرد.

منبع: مـهر