سید مهدی زمانی افزود: قیمت هر کیلوگرم زعفران در پاییز سال گذشته در بازار مشهد ۳۷۰ میلیون ریال بوده که این رقم در پاییز کنونی به هر کیلوگرم ۵۳۰ تا ۶۳۰ میلیون ریال رسیده است. وی به تشریح دلایل افزایش قیمت زعفران در بازار پرداخت و ادامه داد: سرمای سخت زمستان پارسال و گرمای شدید […]

سید مهدی زمانی افزود: قیمت هر کیلوگرم زعفران در پاییز سال گذشته در بازار مشهد ۳۷۰ میلیون ریال بوده که این رقم در پاییز کنونی به هر کیلوگرم ۵۳۰ تا ۶۳۰ میلیون ریال رسیده است.

وی به تشریح دلایل افزایش قیمت زعفران در بازار پرداخت و ادامه داد: سرمای سخت زمستان پارسال و گرمای شدید تابستان امسال روی مزارع زعفران خراسان رضوی تاثیر گذاشته و باعث کاهش میزان تولید آن نسبت به سالهای قبل شده، از همین رو قیمت آن نیز بیشتر شده است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران مشهد با اشاره به این که برداشت زعفران تا پایان آذر ماه به طول خواهد انجامید گفت: از ابتدای فصل برداشت زعفران در خراسان رضوی تاکنون میزان برداشت به ۱۵۰ تن رسیده است اما میزان قطعی برداشت زعفران را باید در پایان آذرماه اعلام کرد.

زمانی کمبود نقدینگی عرضه کنندگان زعفران در مشهد را مشکل اصلی این صنف دانست و افزود: در صورتی که خرید و فروش و صادرات زعفران در این فصل روند رو به رشدی را طی کند بخشی از این کمبود نقدینگی قابل جبران خواهد بود.

وی به مشکل محصولات تقلبی در بازار اشاره و اضافه کرد: زعفران های تقلبی با اسامی جعلی و فاقد برند ثبت شده با عناوین تبلیغاتی به صورت گسترده در فضای مجازی و همچنین در مراسم و دورهمی های خانگی تبلیغ می شود و به قیمتهای بسیار پایین با درصد بسیار ناچیزی زعفران به فروش می رسد که این موضوع باعث به خطر انداختن سلامت مردم و همچنین بدنام کردن زعفران ایران به عنوان یک کالای ملی می شود.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران مشهد از عموم مردم ایران خواست تا از خرید زعفران های فاقد ثبت برند و بدون نام و نشان که هیچ گونه هویتی ندارند خودداری کنند.

زمانی از مراجع ذیربط نیز خواست یکی از شروط اصلی برای تبلیغات در فضای مجازی را داشتن مجوز صنفی از اتحادیه مربوطه بگذارند زیرا اغلب این اشخاص تبلیغ کننده بدون مجوز صنفی مشغول به فعالیت هستند و جمع آوری آنان موجب پاک‌سازی بازارهای کشور خواهد شد که خود، نیازمند عزم ملی است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان زعفران گفت: این اتحادیه با توجه به رسالت خود، بازرسی های مربوط به زعفران تقلبی را از سطح بازار به صورت مستمر در دستور کار قرار داده است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۷۶ درصد سطح زیر کشت زعفران کشور در خراسان رضوی قرار دارد و امسال ۹۲ هزار هکتار از زمینهای خراسان رضوی زیر کشت این محصول است.

منبع: ایرنا

منبع خبر: رکنـا