در حال حاضر بازار مسکن با رکود شدید مواجه است. همزمان با این رکود عده ای از کاهش قیمت مسکن آن هم با رقم های عجیب صحبت می کنند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران یکی از این افراد است که بعضا در گفت و گو با خبرگزاری‌ها از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت […]

اتحادیه مشاوران املاک, قیمت مسکن, کاهش قیمت مسکن - کاهش قیمت مسکن واقعیت دارد؟

در حال حاضر بازار مسکن با رکود شدید مواجه است. همزمان با این رکود عده ای از کاهش قیمت مسکن آن هم با رقم های عجیب صحبت می کنند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران یکی از این افراد است که بعضا در گفت و گو با خبرگزاری‌ها از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر می دهد.

حسین جنتی این کاهش را نتیجه اجرای طرح نظارت بر بنگاه‌های املاک عنوان می کند. اما نکته آنجاست که این آمار از سوی نهادهای رسمی تایید نمی شود. بر اساس آمارهای رسمی، بازار مسکن شهر تهران در فصل تابستان با تورم منفی مواجه بوده اما نسبت به ابتدای سال حدود ۱۷ درصد رشد کرده است.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در واکنش به این صحبت‌ها به همشهری آنلاین گفت: من مخالف صددرصد این صحبت‌ها هستم که می‌گویند بنگاه‌های معاملات ملکی باعث گرانی مسکن هستند چون مشکل اصلی بازار مسکن، کاهش تولید مسکن است و تا زمانی که عرضه مسکن زیاد نشود، مشکلات در بازار مسکن حل نخواهد شد.

سعید لطفی ادامه داد: مدام از نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن صحبت می‌شود در حالی که عوامل دیگری نظم بازار مسکن را به هم ریخته‌اند که نمونه واضح آن، دخالت بانک‌ها در بخش مسکن است به طوری که اگر بانک‌ها از حوزه مسکن خارج شوند قطعا بازار رونق می‌گیرد.

لطفی افزود: در حال حاضر ما بانکی داریم که ۸ هزار واحد مسکونی به نام خود دارد در حالی که دخالت بانک‌ها در حوزه مسکن مطابق سیاست‌های پولی و مالی ممنوع است. بنابراین، اگر مسئولان به دنبال کنترل بازار مسکن هستند باید با دخالت بانک‌ها در این بخش مقابله کنند.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه، در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن ۲۰ درصد کاهش یافته است؟ گفت: کسانی که صحبت از کاهش قیمت می‌کنند باید مشخصا اعلام کنند که قیمت‌ها بر چه اساسی کاهش یافته است چون اگر ما قیمت مسکن را با سال گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم قیمت‌ها کاهشی نشده است اما نسبت به چند ماه گذشته، به علت رکود شدید بازار مسکن که متاثر از عواملی مانند ثبات نرخ ارز یا کاهش خرید مردم است، شاهد اعمال تخفیفاتی از سوی برخی فروشندگان هستیم.

لطفی ادامه داد: درواقع، در حال حاضر کسانی که به عبارتی پول لازم هستند، به دلیل اینکه مشتری و خریداری در بازار نیست ملک خود را با یکسری تخفیفات عرضه می‌کنند تا بتوانند آن را بفروشند وگرنه اگر بخواهیم در بلندمدت به بررسی بازار مسکن بپردازیم قیمت‌ها پایین نیامده است.

این مقام صنفی در پاسخ به اینکه میزان این تخفیفات چقدر است؟ گفت: عدد مشخصی را نمی توان اعلام کرد اما هر فروشنده‌ای با توجه به شرایط خود و برای اینکه مشکلش حل شود مجبور می‌شود ملک خود را درصدی زیر قیمت بفروشد.

خرید و فروش تعطیل است

لطفی در مورد وضعیت بازار مسکن هم بیان کرد: همانطور که اشاره شد، بازار با رکود شدید مواجه است و در این شرایط دیگر خریدار خانه اولی نداریم و به واقع، خرید و فروش تعطیل است.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه ادامه این رکود، عواقب بسیار بدی به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: اگر بخواهیم خرید و فروش رونق پیدا کند و صنعت ساختمان جان بگیرد دولت باید طوری برنامه‌ریزی کند که افراد خانه‌اولی بتوانند وارد بازار شوند. یعنی کسانی که تازه قصد ازدواج دارند توان خرید خانه ۴۰ تا ۵۰ متری داشته باشند و کسی که در خانه ۴۰ تا ۵۰ متری است بتواند خانه ۶۰ متری بخرد و به این ترتیب، هر خانواده‌ای در تهیه مسکن موردنیاز خود یک پله بالاتر برود نه اینکه گفته شود خانه‌های کوچک‌متراژ ساخته می‌شود و به این شکل بخواهیم به بازار مسکن رونق دهیم چون این خبر چندان خبر خوبی نیست.

لطفی با تاکید بر اینکه باید عرضه و تقاضا در بخش مسکن یکسان باشد، گفت: باید تولید مسکن تقویت شود وگرنه اگر ما بخواهیم بازار مسکن را خفه کنیم و به صورت غیرکارشناسانه، بخواهیم با آمارسازی قیمت‌ها را کنترل کنیم پیامدهای خوبی ندارد چون در حال حاضر حداقل ۲۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم وابسته به صنعت ساختمان در کشور وجود دارد که همه آنها در شرایط فعلی به نوعی بیکار مانده‌اند و اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد به زودی زنگ خطر بزرگی به صدا درخواهد آمد.

۲۲۰

منبع: خبـرآنلاین