به گزارش زیرنویس به نقل از برنا، یکصدوهشتادوهفتمین نشست عادی اوپک (پنجشنبه، نهم آذرماه) در حالی برگزار شد که بر اساس چرخش الفبایی به ترتیب کشورهای گابن و ایران به‌عنوان رئیس و نایب رئیس نشست‌های اوپک در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب شدند. مطابق اساسنامه اوپک در صورت نبود حضور رئیس نشست (وزیر نفت گابن) در […]

به گزارش زیرنویس به نقل از برنا، یکصدوهشتادوهفتمین نشست عادی اوپک (پنجشنبه، نهم آذرماه) در حالی برگزار شد که بر اساس چرخش الفبایی به ترتیب کشورهای گابن و ایران به‌عنوان رئیس و نایب رئیس نشست‌های اوپک در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب شدند.

مطابق اساسنامه اوپک در صورت نبود حضور رئیس نشست (وزیر نفت گابن) در نشست‌های وزارتی اوپک، نایب اداره نشست‌ها را به عهده می‌گیرد.

تولیدکنندگان اوپک پلاس که بیش از ۴۳ میلیون بشکه در روز معادل بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی، نفت تولید می‌کنند، روز پنجشنبه به صورت آنلاین، دیدار کردند و پس از این دیدار، با انتشار بیانیه‌ای، کاهش تولید داوطلبانه خود را اعلام کردند.

دبیرخانه اوپک پس از اجلاس مجازی وزرای نفت و انرژی کشورهای گروه اوپک پلاس در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی از کشورها این گروه توافق کردند که با هدف حمایت از ثبات و توازن بازار نفت از اوایل ژانویه تا پایان مارس ۲۰۲۴ روزانه ۲.۲ میلیون بشکه از تولید خود را به طور داوطلبانه کاهش دهند.

قیمت نفت در اوایل معاملات روز جمعه به روند کاهشی هفتگی خود ادامه داد و حدود ۲ درصد پایین آمد، چون از یک طرف این کاهش تولید داوطلبانه است و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران انتظار یک کاهش تولید عمیق‌تر را قبل از برگزاری این اجلاس داشتند.

اوپک طی بیانیه‌ای بعد از این اجلاس اعلام کرد کل کاهش تولید اوپک پلاس به ۲.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد که توسط ۸ تولیدکننده اجرایی شده و شامل کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه هم می‌شود

این مقدار کاهش داوطلبانه اضافه ازسوی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس اعلام شده و بر اساس نام و مقدار کشورها به شرح زیر است:
۱. عربستان سعودی (یک میلیون بشکه در روز)
۲. عراق (۲۲۳ هزار بشکه در روز)
۳. امارات متحده عربی (۱۶۳ هزار بشکه در روز)
۴. کویت (۱۳۵ هزار بشکه در روز)
۵. قزاقستان (۸۲ هزار بشکه در روز)
۶. الجزایر (۵۱ هزار بشکه در روز)
۷. عمان (۴۲ هزار بشکه در روز)

در این میان حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولیدی که در مورد آن توافق شده، شامل ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش صادرات سوخت روسیه می‌شود و مابقی توسط شش عضو دیگر صورت می‌گیرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت کاهش تولید داوطلبانه این کشور نفت خام و محصولات نفتی را در بر می‌گیرد.

در این میان، اعمال تحریم‌های شدید علیه نفت روسیه، باعث شده بخشی از محموله‌های انرژی این کشور با تخفیف‌های جذاب روانه بازار شوند و همین مسئله به وزنه‌ای برای رشد روزافزون نفت تبدیل شده است.

امارات اعلام کرد ۱۶۳ هزار بشکه در روز از تولید خود را پایین می‌آورد و عراق هم با یک کاهش ۲۲۰ هزار بشکه‌ای در سه ماهه اول سال آینده میلادی موافقت کرده است.

عربستان، روسیه، امارات، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر از جمله تولیدکنندگانی بودند که اعلام کردند این کاهش تولید به صورت تدریجی و با توجه به شرایط بازار در سه ماهه اول ۲۰۲۴ کمتر خواهد شد.

واکنش بازار به کاهش تولید ناباورانه است

تصمیمات اخیر اوپک پلاس در مورد کاهش تولید نفت، تأثیرات گسترده‌ای بر بازار نفت و اقتصاد جهانی خواهد داشت.

کریستیان مالک، تحلیلگر بانک جی‌پی‌مورگان اظهار کرد: واکنش بازار حاکی از ناباوری به موثر بودن این کاهش تولید است. با این‌حال، تعیین چارچوب برای هر کدام از اعضا برای انجام کاهش تولید خود، منعکس‌کننده اعتماد و همبستگی در میان اعضای این گروه است و این حقیقت که برزیل به این گروه ملحق می‌شود، تعداد اعضای آن را تقویت می‌کند.

این اجلاس در شرایطی برای تعیین سطح تولید در ۲۰۲۴ برگزار شد که پیش‌بینی می‌شود بازار با مازاد عرضه مواجه شود و کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان هم در ۲۰۲۴ ادامه پیدا نکند.

بزرگترین تولیدکننده نفت در آمریکای جنوبی به اوپک پلاس ملحق می‌شود
نکته قابل‌توجه این است که اوپک پلاس از برزیل که در میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ نفت در جهان قرار دارد نیز دعوت کرده تا به این گروه ملحق شود.

بر اساس گزارش رویترز، برزیل که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در آمریکای جنوبی محسوب می‌شود، دیروز اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی به اوپک پلاس خواهد پیوست؛ اما این اقدام، برزیل را ملزم به کاهش تولید نخواهد کرد.

وزیر انرژی برزیل ابراز امیدواری کرده که کشورش در ژانویه ۲۰۲۴، به اوپک پلاس بپیوندد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم هنگام سخنرانی در اجلاس اقلیمی COP ۲۸ در امارات، خواستار آینده بدون سوخت فسیلی شد.

انتهای پیام/