به گزارش زیرنویس به نقل از رکنا، شب یلدا از رسوم قدیمی ایرانیان است که دور هم جمع شده و جشن می گیرند. سفره یلدا رنگین و پر از میوه و شیرینی و آجیل است. اما برگزاری این شب زیبا با هزینه هایی همراه است. ایرانیان هر ساله آخرین شب پاییز را جشن می گیرند […]

به گزارش زیرنویس به نقل از رکنا، شب یلدا از رسوم قدیمی ایرانیان است که دور هم جمع شده و جشن می گیرند. سفره یلدا رنگین و پر از میوه و شیرینی و آجیل است. اما برگزاری این شب زیبا با هزینه هایی همراه است.

ایرانیان هر ساله آخرین شب پاییز را جشن می گیرند و سفره رنگینی پهن می کنند که خوراکی های مختلف از آجیل و شیرینی گرفته تا میوه‌هایی مثل انار و هندوانه در آن دیده می شود. اما با افزایش قیمت کالاهای خوراکی، امسال هزینه این سفره برای خانواده ها چقدر تمام می شود؟

در این بخش سعی شدا است تا حداقل و حداکثر قیمت خوراکی های شب یلدا ذکر شود.

آجیل

آجیل به عنوان یکی از اصلی‌ترین تنقلات برای پذیرایی در شب یلدا محسوب می‌شود. طبق بررسی های انجام شده، آجیل شب یلدا از کیلویی ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان است.

شیرینی

شیرینی نیز جزو جدانشدنی از پذیرایی شب یلداست. هر ساله در آستانه شب یلدا تقاضا برای خرید شیرینی افزایش می‌یابد و با توجه به عدم اعمال قیمت دستوری در این حوزه، احتمال گرانی شیرینی وجود داشت اما بررسی ها حکایت از ثبات نسبی قیمت دارد.

بر اساس بررسی های انجام شده قیمت یک کیلوگرم شیرینی خشک در محدوده ۱۲۰ تا ۲۲۰ هزار تومان و شیرینی تر هم از کیلویی ۱۹۰تا ۲۲۰ هزار تومان است.

انار

انار یکی از اصلی ترین عناصر شب یلدا است که در بازار در بازه قیمتی کیلویی ۲۲ تا ۴۶ هزار تومان خرید و فروش می شود.

هندوانه

هندوانه نیز پای ثابت شب یلدا هستند. در حال حاضر هندوانه کیلویی حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

میوه های زمستانی

میوه های زمستانی نیز در ظرف میوه شب یلدا گنجانده می شوند؛ هر کیلوگرم پرتقال در بازار در بازه قیمتی ۱۳ تا ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می شود و هر کیلوگرم سیب نیز ۲۲ تا ۳۹ هزار تومان قیمت دارد و هر کیلوگرم موز در بازه قیمتی ۵۲ تا ۷۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و هر کیلوگرم خیار نیز ۱۸ تا ۲۸ هزار تومان قیمت دارد.

بنابراین بررسی‌ها نشان می‌دهد که هزینه خرید شب یلدا، -بر اساس حداقل و حداکثر قیمت- برای یک خانواده ۵ نفره حدود ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. ذکر این نکته مهم است که قیمت های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

نکته دیگر آن است که برخی خوراکی های دیگر مثل، لبو، کدو، تخمه و … در این گزارش نیامده است.

کالا قیمت
دو کیلو انار ۴۴ تا ۹۲ هزار تومان
یک هندوانه متوسط ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان
یک کیلو آجیل ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان
یک و نیم کیلو شیرینی ۱۸۰ تا ۳۳۰ هزار تومان
یک کیلو پرتقال، سیب، خیار و موز ۱۰۵ تا ۱۷۲ هزار تومان
جمع ۷۵۴ تا ۱۴۴۴ هزار تومان

همچنین باید متذکر شد که قیمت میوه و آجیل کاملا تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار رقابتی و مولفه‌های تولید، واردات، تعرفه و غیره است و میوه‌ها و آجیل‌های مصرفی از جمله محصولاتی هستند که دولت در تعیین قیمت آنها حداقل دخالت را دارد و فروشندگان آنها باید فقط براساس فاکتور خرید معتبر و رعایت ضرایب سود مجاز اقدام به عرضه کالا کنند.