عمل جراحی آقایان در سایه چشم‌وهم‌چشمی با بانوان
عمل جراحی آقایان در سایه چشم‌وهم‌چشمی با بانوان

 این تفاسیر از گذشته، سال‌های سال است که به نوعی منسوخ شده اما با ورود جوانانی علاقه‌مند به حرفه آرایشگری و زیبایی، طیف زیادی از مردان نیز تمایلات بیشتری به انواع آرایش و پیرایش دارند که در بسیاری از آرایشگاه‌ها، منوی آرایش‌های مردانه به چشم می‌خورد؛ از رنگ و مش گرفته تا تتوی ابرو، ‌ […]

- عمل جراحی آقایان در سایه چشم‌وهم‌چشمی با بانوان

 این تفاسیر از گذشته، سال‌های سال است که به نوعی منسوخ شده اما با ورود جوانانی علاقه‌مند به حرفه آرایشگری و زیبایی، طیف زیادی از مردان نیز تمایلات بیشتری به انواع آرایش و پیرایش دارند که در بسیاری از آرایشگاه‌ها، منوی آرایش‌های مردانه به چشم می‌خورد؛ از رنگ و مش گرفته تا تتوی ابرو، ‌ مانیکور و پدیکور ناخن و اصلاح زیبایی و گریم صورت.

گذشته‌های دور فقط اصلاح ابرو و بند انداختن صورت، مهمترین اقدام آرایشی برای زیبایی بانوان بود اما کم‌کم شیوه‌های زیبایی و ذائقه زیبایی شناختی به طور اساسی تغییر کرد و انواع جراحی‌ها و اقدامات مختلف بر روی ابرو، گونه، ‌لب و بینی انجام می‌شود که شاید نام بسیاری از آنها را نشنیده‌ایم اما موضوع مهم گرایش بالای مردان به بسیاری از این زیبایی‌ها و عمل‌های جراحی است.

اصلاح صورت به عنوان تنها ابزار و با استفاده از بند؛ روش خاص زیبایی زنان در گذشته بود اما امروز هزاران مدل عمل جراحی روی صورت زنان انجام می‌شود تا به زیبایی دلخواه برسند، از کاشت مژه تا انواع ابروهایی مانند میکروپیگمنتیشن، فیبروز، میکروبیلدینگ با ۵۰ مدل، تتو و چندین مدل دیگر، ‌تزریق ژل به لب و گونه، بوتاکس لب، ‌انواع مدل جراحی بینی گوشتی، استخوانی و انحرافی برای رسیدن به بینی طبیعی، نیمه فانتزی، فانتزی و عروسکی و مدل‌هایی برای صورت‌های گرد امروزه به نوعی گسترش یافته که حتی مردان هم بسیاری از این اعمال جراحی را انجام می‌دهند.

گرایش مردان به عمل جراحی در سال‌های اخیر بسیار مشهود شده است؛ ‌از گرفتن زیر ابرو به شکلی نامشخص شروع شد و اکنون که عمل زیبایی در صورت و انواع گریم مردانه و استفاده از وسایل تزئینی بانوان مانند گوشواره در میان مردان هم مرسوم شده است و آنان نیز تمایل به زیبایی و زیباتر شدن دارند تا بتوانند در جامعه‌ای که این همه گرایش به زیبایی وجود دارد، آنان هم با عمل جراحی در صورت خود قدری خودنمایی کنند؛ اما آیا این همه تغییرات مصنوعی مطلوب است؟.

شاید روزگاران قدیم بسیاری از دختران برای انجام عمل جراحی منع می‌شدند اما این روزها زندگی همراه با تکنولوژی‌های پیشرفته و تحولات گسترده آن به شیوه‌ای است که نه تنها زنان تمایل فراوانی به انجام عمل زیبایی دارند بلکه مردان همگام با زنان در راستای زیباتر دیده شدن هم ممکن است چندین مدل عمل جراحی روی صورت خود انجام می‌دهند.


 بیشتربخوانید


گرایش مردان به انواع عمل جراحی

گرایش بیشتر مردان به کاشت موی سر، لیفت گردن، تزریق چربی به صورت، زاویه‌سازی صورت، کاشت ریش و سبیل، ‌جراحی بینی، پلک و چشم، کاشت مژه و هزاران مورد روی گونه و صورت خود انجام می‌دهند. امروزه پیشرفت تکنولوژی‌ها تمایل مردان و زنان را به زیبایی بیشتر و بهبود چهره افزایش داده است و مردان نیز به عنوان انسان‌هایی که تمایل به زیبایی دارند به این گونه اعمال جراحی اقدام می‌کنند.

علم جراحی پلاستیک نیز امروزه به واسطه جراحان حاذق و بهره‌گیری از مهارت‌های علمی و پزشکی باعث شده که افرادی که به نوعی بدشکلی، نواقص ظاهری و یا مشکلات در صورت خود دارند، خود را به تیغ این جراحان بسپارند و این روزها مردان نیز بی‌بهره از این همه تحول در عرصه پزشکی نیستند اما براساس اطلاعات موجود، اکنون حدود ۶۰ درصد عمل زیبایی بدون دلیل و نداشتن مشکل در صورت افراد مراجعه‌کننده انجام می‌شود.

با توجه به اینکه عمل جراحی زیبایی با عوارض و خطرات جدی همراه است، حتی خود پزشکان جراح پلاستیک و زیبایی، افراد را زمانی تشویق به این نوع عمل می‌کنند که به آن عمل نیاز داشته باشند نه اینکه اکنون بسیاری از مردان و زنان بدون مشکل در ظاهر و بدشکلی در صورت گرایش فراوانی به انجام جراحی دارند.

تبلیغات اعمال جراحی زیبای در ایران فریبنده است

شاید بخشی از زمینه‌ها برای تمایل بیشتر مردان و زنان به عمل جراحی همین موضوع چشم و هم‌چشمی و تبلیغات نادرست برخی پزشک‌نماها و مداخله‌گران در راستای عمل جراحی زیبایی باشد که امروز آمارهای مربوط به این نوع جراحی‌ها روز به روز در حال افزایش است.

دلایل گرایش جوانان به ویژه دختران و پسران به جراحی زیبایی، چرا مردان در این سال‌ها تمایل بیشتری به زیبایی دارند و راهکارهای کاهش عوارض و خطرات ناشی از این نوع جراحی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا صابری دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تشریح شده است.

دکتر صابری درباره چرایی عمل زیبایی گفت: عمل جراحی زیبایی مُد شده و از قبل هم بوده است اما علم که پیشرفت می‌کند، توانمندی در افزایش ارائه بهتر کارها نیز روند رو به رشدی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در همه جوامع اینگونه اعمال جراحی انجام می‌شود و تبلیغات گسترده‌ای هم برای این عمل‌ها صورت می‌گیرد البته تبلیغات عمل جراحی در ایران بیشتر فریبنده و گول‌زننده است و ما پزشکان فوق‌تخصص جراحی پلاستیک، در این امر از این قضیه نگران هستیم و باید هرچه سریعتر مسئولان موضوع را کنترل کنند زیرا هدف ما جلوگیری از این سونامی خطرناک است.

افزایش جراحی زیبایی در مردان

صابری در پاسخ به این سوال که اکنون چرا گرایش مردان به انجام عمل جراحی نیز افزایش یافته است، اظهار داشت: جراحی در مردان در حال افزایش است اگرچه آمار دقیقی نداریم اما تعداد مراجعه‌کنندگان از طرف مردان بیشتر شده است.

وی در عین حال انجام این عمل از سوی مردان را موضوع بدی ندانست و گفت: اگر درست انتخاب شود، مشکلی پیش نمی‌آید اما معتقدیم باید حتما در افراد نقص و ایرادی وجود داشته باشد تا اقدام به زیباسازی شود. اگرچه هدف‌ زیباسازی است اما نه برای هر موردی زیرا بسیاری از افراد نیاز به این عمل‌ها ندارند.

ورود پزشک‌نماها و مداخله‌گران به اعمال جراحی زیبایی

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران افزود: اکنون پزشک‌نماها و مداخله‌گران به موضوع عمل جراحی زیبایی ورود کرده‌اند و باعث شده که دید مردم نسبت به این مساله خراب شود از طرف دیگر در این قضیه ما نگران تخریب جایگاه گردشگری سلامت در کشور نیز هستیم.

وی گفت: اغلب افرادی که به عنوان پزشک‌نما و مداخله‌گر در موضوع جراحی زیبایی دخالت می‌کنند، بدون مدرک و مجوز از وزارت بهداشت و فاقد آموزش‌های لازم هستند و همین امر باعث می‌شود خطر عوارض و مرگ و میر در اینگونه اعمال هم افزایش یابد.

صابری اضافه کرد: با توجه به اینکه زیبایی با عنوان یک عمل جراحی به نسبت سخت محسوب می‌شود، هر فردی نباید این عمل را انجام دهد بلکه باید آموزش‌های لازم را فرا گیرد تا بتواند عوارض را به حداقل برساند و اگر مشکلی هم پیش آمد، بتواند سلامتی را به بیمار برگرداند.

وی اظهار داشت: در انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران هدف آگاهی‌بخشی به مردم و تضمین سلامت آنان است؛ اگرچه برخی برچسب و تهمت انحصارطلبی به پزشکان جراحی پلاستیک و زیبایی می‌زنند اما دوست نداریم این نوع عمل‌ها به تعداد زیاد انجام شود. هدف نهایی دقت لازم در انجام اینگونه اعمال جراحی است.

توصیه به متقاضیان جراحی زیبایی

صابری به مردم توصیه کرد در صورتی که قصد انجام عمل زیبایی دارند حتما اطلاعات کافی از پزشک مراجعه‌کننده داشته باشند و با صبوری، حوصله و دقت این کار انجام دهند و جراح حاذق، شناسنامه‌دار و با مدرک واقعی انتخاب کنند.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران از متقاضیان جراحی زیبایی خواست که حتما برای این عمل که خیلی هم آسان نیست، ‌از وزارت بهداشت درباره پزشکان تاییدیه بگیرند، با چند پزشک ماهر و توانمند در این عرصه مشورت کنند و بعد از آن، عمل جراحی زیبایی خود را انجام دهند.

وی گفت: برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند عمل جراحی زیبایی یک عمل بسیار ساده است و هیچ اتفاقی برای آنها رخ نمی‌دهد اما اینگونه نیست و اگر مشکل یا عوارضی ناشی از عمل جراحی برای آنها پیش بیاید برطرف کردن آن بسیار سخت است و گاهی غیر قابل جبران خواهد بود و تا آخر عمر فرد را درگیر خواهد کرد.

حدود ۳۰ درصد از مراجعه‌کنندگان نیازی به عمل جراحی زیبایی ندارند

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: معتقدیم کسانی که به پزشکان جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه می‌کنند فقط حدود ۳۰ درصد نیاز واقعی به عمل جراحی زیبایی دارند و از طرف دیگر بیش از ۳۰ درصد هم اصلا نیاز به این عمل ندارند و در این میان ۴۰ درصد باقیمانده هم فقط در صورت تشخیص درست امکان انجام آن را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در همین راستا، افراد متقاضی برای عمل جراحی زیبایی باید نزد پزشکان دارای مهارت و شناخته شده در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی بروند تا تشخیص درستی برای آنها داده شود و در صورت عدم نیاز به آن، هیچ اقدامی نشود.

صابری درباره تبلیغات وسیع در زمینه انواع جراحی زیبایی به مردم هشدار داد و گفت: باید مردم هوشیار باشند که فریب پزشک‌نماها را نخورند و پزشک معتبر را درست انتخاب کنند.

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران افزود: افرادی که به اینگونه اعمال جراحی نیاز دارند می‌توانند از سایت‌های معتبر سازمان نظام پزشکی و انجمن جراحی و پلاستیک و زیبایی ایران، با استفاده از شماره نظام پزشکی یا نام و فامیل پزشک معتبر را انتخاب کنند تا بتوانند بهترین عمل و نتیجه را به دست آوردند.

صابری درباره پزشک نماها نیز گفت: با توجه به اینکه خطر عوارض مانند عفونت و حتی مرگ و میر در این گونه اعمال جراحی وجود دارد و اصلا عمل ساده‌ای نیست، متقاضیان این عمل‌های جراحی زیبایی باید قضیه را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: ما دنبال این موضوع هستیم که این مشکلات کمتر شود به همین منظور با مسئولان وزات بهداشت و نظام پزشکی در ارتباط هستیم. مکرر گوشزد کرده و هشدار داده‌ایم و امیدواریم این هشدارها جدی گرفته شود و بساط تبلیغات وسیع و گمراه‌کننده مردم جمع شود.

منبع: ایرنا

+