به گزارش زیرنویس، در آستانه پایان دومین ماه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، افکار عمومی داخل سرزمین‌های اشغالی نسبت به این جنگ که هیچ افق مشخص و پیروزی قابل تحققی در آن متصور نیست، ابراز تردید کرده‌اند. این در حالی است که شکاف‌ها در داخل کابینه اسرائیل و حتی در درون حزب لیکود که […]

به گزارش زیرنویس، در آستانه پایان دومین ماه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، افکار عمومی داخل سرزمین‌های اشغالی نسبت به این جنگ که هیچ افق مشخص و پیروزی قابل تحققی در آن متصور نیست، ابراز تردید کرده‌اند. این در حالی است که شکاف‌ها در داخل کابینه اسرائیل و حتی در درون حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ریاست آن را بر عهده دارد، افزایش پیدا کرده است.

ناحوم بارنیاع تحلیلگر صهیونیست در سرمقاله روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت نوشت که رویکرد حاکم بر ارتش برای از سرگیری جنگ و هدف قرار دادن خانیونس در حالی آغاز شد که هیچ طرح جنگی مشخصی وجود ندارد و ارتش به دنبال راه مشخصی نیست، بلکه همچنان به دنبال انتقام‌جویی از فلسطینی‌ها است.

این تحلیلگر صهیونیستی با اشاره به اینکه حمایت دولت‌های غربی و به ویژه آمریکا از اسرائیل در حال پایان است، نسبت به اینکه اسرائیل بیش از دو هفته برای مبارزات خود زمان در اختیار داشته باشد، ابراز تردید کرده و گفت که احتمالاً در این مدت تحقق اهداف بزرگی که مقامات سیاسی در روزهای ابتدایی جنگ مطرح کرده بودند، امکان‌پذیر نخواهد بود و در نتیجه هیچ پیروزی به دست نمی‌آید، لذا بهتر است سطح توقعات را کاهش داده و به سمت ترمیم سریع‌تر اوضاع پیش برویم که قبل از هر چیزی بازگرداندن اسرای اسرائیلی است.

روزنامه اسرائیل هیوم که مواضع نزدیکی با نتانیاهو دارد، نسبت به بالا بودن سقف اهداف جنگ غزه هشدار داد. إیال زیسر نویسنده این مقاله در این زمینه می‌نویسد که سران اسرائیل بهتر است به مردم واقعیت را بگویند و بگویند که در عملیات نظامی چه چیزی قابل تحقق و چه چیزی غیر قابل تحقق است.

این گزارش می‌افزاید: این رویکرد تقویت شده که دور کنونی جنگ بین اسرائیل و حماس در مراحل پایانی خود قرار دارد و با وجود از سرگیری جنگ پس از آتش‌بس موقت، گفته می‌شود که این عملیات نمادین و محدود بوده و طرح مشخصی برای رسیدن به نتیجه قطعی ندارد.

این گزارش به افزایش شکاف میان سردمداران اسرائیل پرداخته و می‌نویسد که کنفرانس‌های مطبوعاتی جداگانه نتانیاهو و یوآف گالانت وزیر جنگ وی تنها نوک قله این تنش‌ها است و اسرائیل در آستانه دور جدیدی از تنش‌ها بین شرکای اصلی جنگ غزه و مسئولان امنیتی خود قرار دارد. علاوه بر اینکه همبستگی در داخل حزب لیکود نیز به علت تردیدها نسبت به آینده این حزب به ویژه در سایه ابقای نتانیاهو در راس آن کاهش پیدا کرده است.

سایت خبری وای نت اخیرا به نقل از برخی منابع اعلام کرد که نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای گذشته گفته است که اهمیتی به انحلال پارلمان یا برگزاری انتخابات زودهنگام نمی‌دهد و تلاش می‌کند با ترکیب کنونی کابینه را حفظ کند. این بدان معناست که انحلال کابینه به معنی ناتوانی برای رسیدن به کابینه جدید در اسرائیل خواهد بود.

منبع: مـهر