چرا جزیره مالت در شورای امنیت قطعنامه تصویب می‌کند، اما ایران نمی‌تواند؟!
چرا جزیره مالت در شورای امنیت قطعنامه تصویب می‌کند، اما ایران نمی‌تواند؟!

یک آسیب‌شناسی بکنیم تا ببینیم چرا ایران نمی‌تواند به صورت مستقل جنایات و قانون‌شکنی‌های بی‌سابقه اسرائیل را در صحنه بین‌الملل دست‌مایه منزوی‌سازی و پاسخگو کردن اسرائیل قرار دهد؟ چه بر سر اعتبار ایران آمده که در عمل قادر نیست به تنهایی پرونده جنایات اسرائیل – از کشتار مردم بی گناه فلسطین گرفته تا زرادخانه هسته‌ای […]

شورای امنیت . قطعنامه شورای امنیت - چرا جزیره مالت در شورای امنیت قطعنامه تصویب می‌کند، اما ایران نمی‌تواند؟!

یک آسیب‌شناسی بکنیم تا ببینیم چرا ایران نمی‌تواند به صورت مستقل جنایات و قانون‌شکنی‌های بی‌سابقه اسرائیل را در صحنه بین‌الملل دست‌مایه منزوی‌سازی و پاسخگو کردن اسرائیل قرار دهد؟

چه بر سر اعتبار ایران آمده که در عمل قادر نیست به تنهایی پرونده جنایات اسرائیل – از کشتار مردم بی گناه فلسطین گرفته تا زرادخانه هسته‌ای آن – را در دست بگیرد و با ارائه پیش‌نویس قطعنامه و کنوانسیون‌های جدید این رژیم آپارتاید را وادار به تمکین به حقوق بین‌الملل سازد؟

چرا نمی‌توانیم حتی در سطح منطقه چند کشور مسلمان و همسایه را به سمت اتخاذ یک موضع واحد و هماهنگ هدایت کنیم و سازوکارهای جدی برای مواجه با تهدیدات امنیتی اسرائیل ایجاد نماییم؟

بحث «قدرت نظامی» جای خود! اما چه شده که خود نیز می‌دانیم پیشنهادات و ابتکارات‌ ما – به عنوان یک کشور ۹۰ میلیونی با این همه ظرفیت – در صحنه دیپلماسی جهان و منطقه مورد استقبال قرار نخواهد گرفت؟

چرا جزیره مالت، با ۵۰۰ هزار جمعیت، در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه به تصویب می‌رساند و ایران نمی‌تواند؟

دلسوزانه می‌پرسم چرا – علیرغم اینکه تاثیر فشار سیاسی و دیپلماتیک را با پوست و گوشت و استخوان تجربه کرده‌ایم – هنوز این مولفه قدرت را جدی نگرفته‌ایم و قدرت «دیپلماسی» را به حال خود رها کرده‌ایم؟

منبع: اطلاعات انلاین