تل‌آویو چه اهدافی را علیه گروه‌های مقاومت دنبال می‌کند؟
تل‌آویو چه اهدافی را علیه گروه‌های مقاومت دنبال می‌کند؟

با پایان آتش‌بس ۷ روزه، رژیم صهیونیستی جنگ علیه غزه را مجددا آغاز کرده است؛ اقدامی که با انتقاد جامعه بین الملل روبرو شده و کشور‌ها خواهان آتش بس دائمی شده اند. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با فشار‌های داخلی روبروست و در میدان نبرد نیز چیزی به دست نیاورده، تنها راه نجات خود […]

- تل‌آویو چه اهدافی را علیه گروه‌های مقاومت دنبال می‌کند؟

با پایان آتش‌بس ۷ روزه، رژیم صهیونیستی جنگ علیه غزه را مجددا آغاز کرده است؛ اقدامی که با انتقاد جامعه بین الملل روبرو شده و کشور‌ها خواهان آتش بس دائمی شده اند. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با فشار‌های داخلی روبروست و در میدان نبرد نیز چیزی به دست نیاورده، تنها راه نجات خود را در ادامه جنگ و کشتار غیرنظامیان می‌بیند.

مساله‌ای که به نظر می‌رسد تل آویو به آن نگاه بلندمدت دارد و در اهداف خود نفوذ به جنوب غزه و همچنین ترور فرماندهان مقاومت را در دستور کار دارد و همچنان برای رهایی از شکست اطلاعاتی و نظامی خود تقلا می‌کند. با این حال ناظران و کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی در این اهداف تعریف شده خود نیز راه به جایی نخواهد برد و تلاش آن‌ها منجر به نتایج معکوس شده است.

حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه در گفتگو با خبرآنلاین در ارزیابی خود از عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه به هشت نکته اشاره کرد و گفت: تاکنون فوری‌ترین پیامد عملیات طوفان الاقصی، انتقام وحشیانه اسرائیل از فلسطینیان و بمباران گسترده و شبانه روزی نوار غزه توسط ارتش اسرائیل و کشتار وحشیانه و بی رحمانه بیش از ۲۰ هزار نفر از کودکان، زنان و مردم غیرنظامی فلسطینی بوده است. اما از نظر نظامی و تاکتیکی، انجام عملیات طوفان الاقصی ضربه بسیار سنگین و سختی را به اعتبار و حیثیت اسرائیل وارد آورده است. طوفان الاقصی، یک عملیات بی نظیر و موفق از نظر نظامی بوده است که توسط فلسطینی‌های نوار غزه اجرا شده است. در اینجا به برخی از دستاورد‌های آن عملیات اشاره می‌شود:

۱- این عملیات توانست با غافلگیری کامل انجام شود و ارتش اسرائیل نتوانست آن را از قبل کشف و خنثی نماید. این امر بیانگر موفقیت گروه‌های فلسطینی در خنثی کردن ساختار‌های جاسوسی، حفاظتی و امنیتی و فائق آمدن بر احداث دیوار‌های عظیم بتنی و الکترونیکی و نیز دوربین‌های مدرن کنترلی ارتش اسرائیل در مرز نوار غزه است.

۲- در عملیات طوفان الاقصی مشخص شد که ساختار جاسوسی و شیوه کسب اطلاعات ارتش اسرائیل و سازمان شاباک علیه فلسطینی‌ها ناکارآمد بوده و گروه‌های مقاومت، حفاظت اطلاعات را به خوبی رعایت کرده اند. فلسطینی‌ها توانسته اند، نفوذی‌های اسرائیل را از تشکیلات و سازمان‌های مقاومت پاکسازی نمایند و جاسوسان اسرائیلی را با دقت شناسایی کنند.


بیشتربخوانید


۳- فلسطینی‌ها در جریان عملیات طوفان الاقصی توانستند تمام اهداف طرح ریزی شده خود را محقق سازند. آن‌ها توانستند به پایگاه‌های نظامی اسرائیل در ۷ شهرک صهیونیست نشین دسترسی پیدا کنند و تعدادی بیش از ۲۰۰ صهیونیست از جمله بیش از یکصد نفر از نظامیان اسرائیلی را اسیر کرده و به سلامت آن‌ها را به مقر‌های خود در نوار غزه منتقل کنند. به طوری که اسرائیل تا کنون نفهمیده است که آن‌ها در کجا و در چه مکان‌هایی نگهداری می‌شوند. آن‌ها همچنین توانستند در درگیری با نیرو‌های مسلح اسرائیل تعدادی از آن‌ها از جمله سه فرمانده و فرمانده بخش جنوبی غزه لشکر اسرائیلی را به هلاکت رسانده و جسد او را با خود ببرند.

۴- اسرائیل می‌گوید در عملیات طوفان الاقصی حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی از جمله بیش از ۳۰۰ نظامی کشته شده و بیش از ۳۵۰۰ نفر از آن‌ها نیز زخمی شده اند. این تلفات بالاترین تلفات اسرائیل در طی تمامی جنگ‌های گذشته ظرف یک روز می‌باشد.

۵- به اقتصاد اسرائیل لطمه شدیدی وارد شده است. خسارت مالی روزانه اسرائیل روزانه حدود یک میلیارد شکل یا حدود ۳۰۰ میلیون دلار است و تا کنون میلیارد‌ها دلار ضرر و زیان به اسرائیل وارد شده است. به طوری که آمریکا مجبور شده است علاوه بر کمک سالانه ۴ میلیارد دلاری یک کمک فوری ۱۴ میلیارد دلاری در اختیار اسرائیل بگذارد.

۶- تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار شهرک نشین صهیونیست مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند و مهاجرت یهودی‌ها به اسرائیل متوقف شده و میل صهیونیست‌ها به خروج از اسرائیل افزایش یافته است.

۷- اسرائیل نتوانست با واکنش به موقع نظامی با عملیات طوفان الاقصی مقابله کند و دست به کشتار غیرنظامیان زد. فلسطینی‌ها پس از نیل به تمامی اهداف خود در عملیات طوفان الاقصی توانستند به پایگاه‌های مخفی خود در تونل‌های وسیع احداث شده در زیر زمین بازگردند.

۸- فلسطینی‌ها توانستند مقداری از اسناد و مدارک اسرائیلی‌ها را با خود به نوار غزه منتقل کنند که این اقدام می‌تواند کیفیت و کمیت اطلاعات فلسطینی‌ها را از دستگاه‌های جاسوسی و نیز ارتش اسرائیل بهبود بخشد.

اما اهداف و شیوه مقابله اسرائیل با گروه‌های مقاومت به شرح زیر بوده است:

۱- تشدید محاصره نوار غزه و بستن آب و برق و غذا و سوخت و دارو به روی تمامی فلسطینی‌های ساکن در نوار غزه و گرسنگی و تشنگی دادن به غیرنظامیان به منظور تسلیم کردن مردم بی دفاع.
ولی دو ماه جنگ نشان داد که مردم علیرغم این فشار‌های سنگین و شرایط سخت، تسلیم خواست اسرائیل برای رها کردن سرزمین هایشان نشده اند.

۲- بمباران و قتل عام غیر نظامیان و تخریب تمامی خانه‌های فلسطینی‌ها به منظور آواره کردن و وادار کردن آن‌ها به خروج از نوار غزه و رفتن به صحرای سینا در مصر، گرچه اسرائیل در قصابی و کشتار سبعانه مردم غزه موفق بوده است، ولی تا کنون فلسطینی‌ها با توجه به تجربه آوارگی‌های قبلی، حاضر به خروج از نوار غزه نشده اند.

۳- آزاد کردن اسرای اسرائیلی با عملیات نظامی و حمله زمینی به نوار غزه و تن ندادن به مذاکره اسرائیل نتوانست با کشتار فراوان و حتی تصرف بیمارستان‌ها هدف خود برای رها کردن اسرا برسد و سرانجام مجبور شد با پذیرش وقفه یک هفته‌ای در جنگ، در ازای آزادی هر اسرائیلی غیر نظامی، سه فلسطینی را آزاد نماید.

منبع: خبرآنلاین

+