زیرنویس، گروه بین الملل: با گذشت بیش از ۶۰ روز از طوفان الاقصی، در روزهای پایانی هفته چهارم نبرد زمینی صهیونیست‌ها در نوارغزه هستیم؛ حمله زمینی ای که پس از ۲۰ روز بمباران‌های عجیب و بی سابقه و جنون آمیز صهیونیست‌ها در نوارغزه شروع شد و علیرغم حملات گسترده جنگنده‌ها، تاکنون به اهداف مشخص شده […]

زیرنویس، گروه بین الملل: با گذشت بیش از ۶۰ روز از طوفان الاقصی، در روزهای پایانی هفته چهارم نبرد زمینی صهیونیست‌ها در نوارغزه هستیم؛ حمله زمینی ای که پس از ۲۰ روز بمباران‌های عجیب و بی سابقه و جنون آمیز صهیونیست‌ها در نوارغزه شروع شد و علیرغم حملات گسترده جنگنده‌ها، تاکنون به اهداف مشخص شده دست نیافته است.

شمال در تسلط صهیونیست‌ها است؟

صهیونیست‌ها تقریباً دو هفته تمام پیش از آتش بس موقت، استقرار زمینی شأن را در منطقه شمال اعلام کرده بودند. آنها در حملات خود موفق به پیشروی‌هایی در برخی مناطق ساحلی و جنوب غزه که مسکونی نبود هم شدند اما برای نفوذ به مناطق مسکونی چون بیت لاهیا و خود شهر غزه با موانع بسیار جدی روبرو شدند.

علیرغم پیشروی‌ها، اما هیچگاه مناطق ساحلی و جنوب به کنترل صهیونیست‌ها در نیامد. با پایان آتش بس موقت پس از شش روز، شاهد عملیات‌های مختلف نیروهای قسام علیه صهیونیست‌ها از شمالی ترین مناطق غزه تا مناطق جنوب غزه مثل جحرالدیک بودیم.

حتی رسانه‌ها و تحلیلگران مختلف صهیونیستی بارها اذعان کرده اند که ارتش به اهدافش در شمال نرسیده و خبری از سیطره بر شمال غزه نیست.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت: «ارتش طی ۶۰ روز جنگ نتوانست حماس را در شهر غزه و اطراف آن شکست دهد، بنابراین در یک بازه زمانی کمتر قادر به پاکسازی خانیونس نخواهد بود و همین مساله این رژیم را تحت فشارهای بسیار بیشتری قرار خواهد داد.»

لاپید رهبر اپوزیسیون کابینه در کنست در سخنانی با توجه به ناکامی‌ها گفته است: «سرویس‌های امنیتی اسراییلی و جامعه صهیونیستی اعتماد خود به نتانیاهو را از دست داده و او باید اکنون از سمت خود استعفا دهد.»

اما صریح‌ترین اعتراف را می‌توان از زبان سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شنید که در گفت‌وگویش با شبکه آمریکایی سی ان ان بیان کرد: «ما هنوز نتوانستیم حماس را در شمال غزه شکست دهیم و عملیات در این منطقه و اوضاع میدانی بسیار سخت و پیچیده است.»

چرا جنوب؟

به باور بسیاری مرکز قسام و توان نظامی حماس در خانیونس (جنوب غزه) محل تولد محمد ضیف و یحیی سنوار است. صهیونیست‌ها در جنگ گذشته غزه بیشترین تلفات را در خانیونس تجربه کردند و این شهر و مقامتش را بسیار متفاوت و جدی تر از شمال نامیدند.

باید توجه داشت که به دلیل عدم ضربه به توان عملیاتی حماس در شمال و بالا رفتن تلفات، صهیونیست‌ها از دور جدید جنگ، تمرکز خود را به جنوب آورده و سعی در نفوذ به مناطقی مثل خانیونس دارند. آنها اگر به خانیونس برسند، احتمالاً بتوانند گزارشی از ضربات جدی و قابل ارائه به جامعه صهیونیستی در خصوص تضعیف قسام و حماس ارائه نمایند. آنچه نتانیاهو اکنون به آن نیاز دارد، ارائه دستاورد به جامعه صهیونیستی پس از ۶۰ روز جنگ است.

رژیم صهیونیستی در حال تداوم جنگی است که در طول تاریخ جعلی اش بی سابقه است، چه از منظر بکارگیری نیروی انسانی و چه تعدد میدان‌هایی که در حال نبرد است؛ یعنی از شمال تا تنگه باب المندب. لذا نتانیاهو باید برای این جنگ و هزینه‌های آن باید پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای جامعه صهیونیستی داشته باشد.

جمع بندی

به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی با تغییر میدان از شمال به جنوب چند هدف را باهم دنبال می‌کند. نخست عبور از قفل و بن بست پیشروی‌ها در شمال و تمرکز رسانه‌ای بر پیشروی‌های جنوب. دوم رسیدن به خانیونس به عنوان یکی از شهرهای مهم حماس و قسام و آخرین و سومین هدف را می‌توان راهبرد فروپاشی اجتماعی دانست. صهیونیست‌ها سعی دارند با افزایش خرابی‌ها، بمباران‌ها و بالا بردن هزینه مقاومت مردم در جنوب و تداوم جنگ تا ۶۰ روز دیگر، مردم غزه و حماس را متأثر از فشار اجتماعی و فاجعه انسانی به تسلیم شدن وا دارند. اما سوال این است که آیا رژیم صهیونیستی ۲ ماه تاب آوری ادامه جنگ را دارد؟

محسن فائضی؛ کارشناس مسائل غرب آسیا

منبع: مـهر