از گوش پاک کن‌ها عموما به منظور تمیز کردن گوش خارجی استفاده شده و وسیله‌ای بی ضرر و مفید به نظر می‌رسند اما می‌توان گفت که استفاده از این ابزار می‌تواند برای گوش و به ویژه شنوایی شما خطراتی را به دنبال داشته باشد.   استفاده از گوش پاک کن ممکن است موجب آسیب به […]

 از گوش پاک کن‌ها عموما به منظور تمیز کردن گوش خارجی استفاده شده و وسیله‌ای بی ضرر و مفید به نظر می‌رسند اما می‌توان گفت که استفاده از این ابزار می‌تواند برای گوش و به ویژه شنوایی شما خطراتی را به دنبال داشته باشد.

 

هشدار؛هرگز از گوش پاک کن استفاده نکنید!

استفاده از گوش پاک کن ممکن است موجب آسیب به پرده گوش و یا حتی التهاب کانال گوش و موارد دیگری شود که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. توصیه می‌شود برای اطلاع از انواع بیماری‌های گوش و راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها به وبسایت آوااودیولوژی مراجعه کنید. همان طور که ذکر شد استفاده از گوش پاک کن ممکن است باعث ایجاد مشکلات ناخواسته بسیاری شود که در ادامه مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم پس توصیه ما به شما عزیزان این است که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

به طور معمول بدن انسان طوری طراحی شده است که به خودی خود می‌تواند با چرکی که در داخل کانال گوش تولید می‌شود مقابله کند و آن را به بیرون براند. از این رو عموما نیازی نیست که آن را تمیز کنیم. باید بدانید که استفاده از گوش پاک کن تنها موجب هدایت نادرست این جرم‌ها به سمت پرده گوش شده و حتی به آن آسیب وارد کند، بنابراین الزامی است که درباره عوارض استفاده از گوش پاک کن آگاهی و اطلاع کامل داشته باشیم.

گوش پاک کن

گوش پاک کن در واقع ابزاری است که از دو قسمت پنبه‌ای و یک میله که رابط آن‌هاست تشکیل شده است. جنس میله به کار برده شده در ساخت گوش پاک کن از کاغذ فشرده شده، چوب و یا پلاستیک است. از گوش پاک کن‌ها در امور آرایشی و کمک‌های اولیه، صنعت و هنر نیز استفاده می‌شود. استفاده از گوش پاک کن‌ها تنها در صورتی مجاز است که به منظور تمیز کردن محیط خارجی گوش باشد.

چرا استفاده از گوش پاک کن ممنوع است؟

علی رغم توصیه پزشکان در رابطه با پرهیز از استفاده گوش پاک کن، هنوز هم افرادی هستند که از این وسیله خطر ساز استفاده می‌کنند. استفاده از گوش پاک کن به منظور تمیز کردن جرم گوش ممکن است عوارض و نتایج ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به پارگی پرده گوش، التهاب کانال داخلی گوش، کاهش قدرت شنوایی به صورت موقت یا دائمی، سرگیجه، عفونت گوش، کم شنوایی انتقالی، تشکیل جرم گوش فشرده و یا حتی فلج شدن صورت اشاره کرد. درست است که گوش پاک کن‌ها از نظر ظاهری وسیله‌ای مناسب برای پاک کردن کردن گوش می‌باشند اما باید بدانید که استفاده از آن‌ها بسیار خطرناک بوده و کوچکترین فشار در هنگام استفاده از آن ممکن است موجب پارگی پرده گوش و خونریزی آن شود. گوش پاک کن نه تنها جرم‌های گوش را تمیز نمی‌کند بلکه آن‌ها را به درون گوش و به سمت پرده گوش هدایت کرده و موجب تجمع جرم در گوش می‌شود. تجمع جرم در گوش ممکن است علائمی مانند سردرد، کاهش شنوایی و احساس پری در گوش و… داشته باشد. همچنین استفاده از گوش پاک کن ممکن است در ایجاد عفونت در کانال گوش نقش داشته باشد. از علائم عفونت گوش می توان به سر درد، حالت تهوع، احساس پر شدگی گوش، کاهش شنوایی و… می‌باشد. جرم گوش در واقع وسیله‌ای دفاعی برای گوش به شمار رفته و آن را از رشد و تجمع باکتری‌ها حفاظت می‌کند. در صورت پاک کردن جرم گوش عواملی مانند باکتری‌ها و … می‌توانند به گوش نفوذ کرده و موجب بروز عفونت در گوش شوند.
جراحت‌های وارد بر گوش بر اثر استفاده از گوش پاک کن

یکی دیگر از مضرات گوش پاک کن ایجاد جراحت و زخم در گوش می‌باشد. استفاده از گوش پاک کن می‌تواند به ساختار گوش میانی شما آسیب وارد کرده و گوش را دچار پارگی و جراحت کند. پارگی و ایجاد زخم در کانال گوش موجب عفونت گوش شده و ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به شنوایی شما وارد کند. محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که حدود ۷۴ درصد آسیب‌های وارد شده به گوش بر اثر استفاده از گوش پاک کن است.
به جا ماندن قسمتی از گوش پاک کن در گوش

یکی دیگر از دلایلی که نباید از گوش پاک کن استفاده کنیم این است که ممکن است قسمتی از گوش پاک کن درون گوش شما به جا مانده و منجر به احساس درد و ناراحتی در گوش شما شود. این امر در برخی موارد ممکن است موجب کاهش شنوایی در فرد گردد. گاهی با افزایش جرم گوش ممکن است فرد احساس ناراحتی داشته باشد، در این صورت توصیه می‌شود که به جای استفاده از گوش پاک کن به پزشک مراجعه کرده و نسبت به شستشوی گوش خود اقدام کنید.
سخن آخر

بسیاری از افراد علی رغم توصیه پزشکان برای تمیز کردن گوش خود از گوش پاک کن استفاده می‌کنند. به طور کلی موم و یا جرم گوش به صورت طبیعی از گوش خارج شده و نیازی به تمیز کردن ندارد. اما جرم گوش گاهی موجب ناراحتی در برخی افراد می‌شود، در این صورت توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید. گوش پاک کن نه تنها باعث خارج سازی جرم از گوش نمی‌شود بلکه آن را فشرده تر ساخته و به سمت پرده گوش هدایت می‌کند. باید بدانید که گوش عضوی بسیار ظریف و به شدت آسیب پذیر بوده و با وارد کردن هر گونه وسیله ای به کانال آن ممکن است آسیب ببیند. در صورت مشاهده و احساس هر گونه تغییر و ناراحتی در گوش خود توصیه می‌شود که حتما به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و از استفاده خودسرانه گوش پاک کن، قطره و … در گوش خودداری کنید. برای اطلاع و آگاهی بیشتر در زمینه انواع بیماری‌های گوش و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آن‌ها می‌توانید به وبسایت آوا اودیولوژی مراجعه و در صورت لزوم با کارشناسان این وبسایت در ارتباط باشید.

رکنا

+