آیا می دانید وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ در طی سال های اخیر، با افزایش دعاوی خانواده نیاز به وکیل در دعاوی خانواده بیش از پیش حس می شود. وکیل در دعاوی خانواده فردی است که در دعاوی خانوادگی تخصص و تبحر کافی دارد. با این حساب برای طلاق، نکاح و احوال […]

 

آیا می دانید وکیل خانواده کیست و چه وظایفی دارد؟ در طی سال های اخیر، با افزایش دعاوی خانواده نیاز به وکیل در دعاوی خانواده بیش از پیش حس می شود. وکیل در دعاوی خانواده فردی است که در دعاوی خانوادگی تخصص و تبحر کافی دارد. با این حساب برای طلاق، نکاح و احوال شخصیه می توان از کمک این فرد استفاده کرد. در این مطلب وکیل خانواده و وظایف او را بررسی می کنیم. سپس گروه ره جویان عدالت و فعالیت های آن را شرح می دهیم. چنانچه قصد دارید با وظایف وکلای مخصوص در دعاوی خانواده آشنا شوید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

وکیل خانواده کیست؟

همانطور که می دانید تمام وکلا می توانند در زمینه های مختلف وکالت کنند. با این حساب پذیرش پرونده های حقوقی محدودیتی نخواهد داشت. در یک بررسی جامع و ساده می توان گفت که وکیل دعاوی خانواده فردی است که از مسائل حوزه خانواده اطلاعات حقوقی کافی دارد و ضمن تسلط بر قوانین حمایت خانواده و مدنی، تجربه کافی جهت دفاع از حقوق موکل و تسریع در رسیدن به حقوق موکل را داشته باشد.

بنابراین، وکیل خانواده پرونده های مرتبط با این زمینه را پذیرش می کند. وکلای خانواده به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند. با این حساب بهتر است برای حل و فصل دعاوی خانواده به این دسته از وکلا مراجعه کنید.

زمینه های فعالیت وکیل خانواده

وقتی از وکیل خانواده صحبت می کنیم؛ این سوال مطرح می شود که وکلای خانواده در چه زمینه هایی فعالیت می کنند؟ در پاسخ می توان گفت که وکلای خانواده در زمینه های مختلف حقوقی فعالیت می کنند. مهمترین زمینه های حقوقی دعاوی خانواده عبارتند از:

  • طلاق و نکاح
  • فرزند خواندگی
  • نسب، حجر و رشد
  • مطالبه مهریه و نفقه
  • استرداد جهیزیه
  • حضانت و یا ملاقات فرزند
  • قیمومیت

مهمترین دعاوی حوزه خانواده

در حال حاضر مهمترین دعاوی که در دسته بندی دعاوی خانواده قرار می گیرند شامل طلاق، نفقه، مهریه و حضانت فرزند هستند. انجام مراحل قانونی این دسته از دعاوی، مستلزم وجود دانش و تخصص کافی خواهد بود. با این حساب توصیه می شود پیش از انجام هر اقدام حقوقی، با یک وکیل مجرب در این زمینه مشورت کنید. در ادامه نقش وکیل را در مهمترین دعاوی خانواده بررسی می کنیم.

استفاده از کمک وکلا می تواند موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شود.

استفاده از کمک وکلا می تواند موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شود.

 وکیل خانواده برای مهریه و نفقه

بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه شامل تمام نیازهای متعارف زوجه است. بنابراین، مسکن مناسب، پوشاک، خوراک، اثاث منزل و… در دسته نفقه قرار می گیرند. در عقد دائم نفقه بر عهده زوج خواهد بود. با این حساب به محض انعقاد عقد نکاح و وجود شرایط مقرر قانونی، زن از این حق برخوردار می شود. با این حساب در صورت تمکین عام و خاص از زوج، عدم پرداخت نفقه می تواند تبعات زیادی برای زوج داشته باشد.

این در حالی است که مطالبه مهریه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چرا که بیشتر خانم ها به محض بروز اختلافات خانوادگی، نسبت به مطالبه مهریه اقدامات لازم را انجام می دهند. وکیل خانواده در امور مربوط به مهریه، وکالت پرونده های مختلف را بر عهده می گیرد. با این حساب توصیه می شود برای مطالبه مهریه یا نفقه از کمک وکلای خانواده استفاده کنید. در این شرایط می توانید از بروز مشکلات احتمالی در آینده نیز جلوگیری کنید.

وکیل دعاوی خانواده برای طلاق

گاهی اوقات ادامه زندگی مشترک برای زن و مرد امکان پذیر نیست. با این حساب چاره ای جز اتمام پیوند زناشویی و انحلال قانونی نکاح باقی نخواهد ماند. در این شرایط تمام حقوق و تکالیف زن و مرد نسبت به یکدیگر از بین خواهند رفت. بر اساس قانون ایران، حق طلاق همیشه با مرد است. با این حساب چنانچه زن، قصد جدایی داشته باشد؛ باید از کمک وکیل مجرب در حقوق خانواده استفاده کند. در حال حاضر اطلاع از راه های قانونی، صرفه جویی در وقت و هزینه و… از مهمترین دلایلی هستند که موجب می شوند بیشتر افراد به وکلای خانواده مراجعه کنند.

در بیشتر دعاوی خانواده می توان از کمک وکلا استفاده کرد.

در بیشتر دعاوی خانواده می توان از کمک وکلا استفاده کرد

وکیل دعاوی خانواده برای حضانت

دعاوی مرتبط به حضانت یا ملاقات فرزند یا فرزندان به کمک وکیل خانواده، یکی از مهمترین مسائلی است که در دادگاه های خانواده مطرح می شود. حضانت فرزند دختر یا پسر تا سن هفت سالگی با مادر است. پس از این سن نیز حضانت فرزندان با پدر خواهد بود. با این وجود گاهی اوقات گرفتن حضانت فرزندان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. با این تفاسیر با استفاده از کمک وکیل خانواده می توان حضانت فرزند را بر عهده گرفت.

سخن پایانی

در طی سال های اخیر، افزایش پرونده های خانوادگی سبب شده است تا استفاده از کمک وکیل خانواده به یک ضرورت بزرگ تبدیل شود. در حال حاضر ره جویان عدالت به عنوان گروه وکلای دادگستری تلاش کرده است تا در زمینه مسائل حقوقی، خدمات ارزشمندی را به هموطنان گرامی ارائه دهد. علاوه بر این، قبول دعاوی حقوقی در زمینه های مختلف نیز، توسط گروه با تجربه ره جویان عدالت انجام خواهد شد.

 

منبع خبر: رکنـا