کوه تنگوان یکی از جاهای دیدنی اندیمشک است که از شمال غربی تا جنوب شرقی این شهر کشیده شده و به موازات زاگرس قد علم کرده است. بالارود شمالی در نزدیکی بخش شمال غربی این کوه قرار دارد. ارتفاع‌ تنگوان در بلندترین نقطه به ۶۰۰ متر می‌رسد و از یک طرف ناگهان پرتگاه عمیقی قله […]

 کوه تنگوان یکی از جاهای دیدنی اندیمشک است که از شمال غربی تا جنوب شرقی این شهر کشیده شده و به موازات زاگرس قد علم کرده است.

بالارود شمالی در نزدیکی بخش شمال غربی این کوه قرار دارد. ارتفاع‌ تنگوان در بلندترین نقطه به ۶۰۰ متر می‌رسد و از یک طرف ناگهان پرتگاه عمیقی قله را به پایین وصل می‌کند.

اما سمت دیگر کوه با شیب ملایمی به سوی جنوب شرقی ادامه پیدا می‌کند.

در جنوب شرقی کوه تنگوان از جاهای دیدنی اندیمشک صخره‌های سنگ سیلان را می‌بینید که در پایین به دره‌های عمیق رود دز، قلعه مختار و چم‌سبز می‌رسند.

این کوه ۱۰ هزار ساله که در دوران حکومت ایلامی دروازه ورود به شهر وان یا آوان بوده آثار بی‌نظیری از دوره‌های شکار، میترایی و زرتشتی را در خودش جا داده است.

جاده‌ای که از سمت تنگوان می‌رود آسفالته و بسیار سرراست است.

بنابراین، اگر با خودرو سفر می‌کنید به‌راحتی می‌توانید از اندیمشک به‌سمت کوه تنگوان بروید.

از سوی دیگر، با قطار و اتوبوس هم می‌توانید به اندیمشک بروید و پس از پیاده شدن در این شهر تاکسی بگیرید و به سمت کوه تنگوان حرکت کنید. خبر خوب بعدی این است که دیدن کوه تنگوان رایگان است و نیازی به تهیه بلیط ورودی ندارد.

وجود کوهی شگفت انگیز در اندیمشک

کوه تنگوان؛ کوهی شگفت انگیز در اندیمشک

دیواره‌های این کوه در یک سمت کاملا صخره‌ای و صاف است. همان‌طور که می‌دانید صخره‌نوردان دنبال جاهایی هستند که همین ویژگی را داشته باشد.

بنابراین، بسیاری از دوست‌داران این ورزش با رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن تجهیزات لازم از دیواره صخره‌ای تنگوان بالا و پایین می‌روند.

منطقه تنگوان از جاهای دیدنی اندیمشک که با نام چهل پا هم شناخته‌می‌شود یک ناحیه حفاظت‌شده و شکار ممنوع است.

اگر شانس بیاورید در سفر به تنگوان می‌توانید بزهای کوهی زیبایی را ببینید که روی صخره‌ها می‌جهند یا در سایه درختان کنار، رملیک و بادام کوهی جاخوش می‌کنند.

همچنین، در کنار کوه می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از سد و نیروگاه دز را ببینید که در مواقع پرباران، سطح آب آن کاملا بالا می‌آید.

کوه تنگوان در شمال استان خوزستان، ۱۹ کیلومتری شمال اندیمشک و در منطقه‌ای به نام بام اندیمشک قرار دارد.

سرویس بهداشتی و جای کافی برای توقف خودرو از جمله امکانات رفاهی است که بازدید از این ناحیه را آسان‌تر می‌کند. در عین حال، اگر اهل کوهنوردی و صخره‌نوردی هستید، می‌توانید دیواره‌های صاف تنگوان را فتح کنید.

یادتان باشد، پرتگاه‌ها و دره‌های عمیق می‌توانند بسیار خطرناک باشند. بنابراین، حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و تجهیزات لازم برای صخره‌نوردی را به‌همراه داشته باشید.

وجود کوهی شگفت انگیز در اندیمشک

اگر قصد دارید از طبیعت تنگوان بازدید کنید، در نظر داشته باشید آب‌وهوای این کوه گرم و به‌سبب نزدیکی به دریاچه سد دز مرطوب است و جز ناحیه گرمسیری شمال خوزستان محسوب می‌شود.

بنابراین بهترین زمان برای بازدید از تنگوان (منطقه حفاظت شده چهل‌پا و دریاچه سد دز اندیمشک) فصل زمستان و اوایل بهار است.

محل قرارگیری کوه تنگوان

قدمت کوه تنگوان به دوره هلوسن، حدود ۱۰ هزار سال پیش می‌رسد.

علت نامگذاری این کوه به نام تنگوان را این‌گونه بیان کرده‌اند که تنگ وان، تنگه یا دروازه‌ای برای ورود به شهر وان یا آوان در حکومت ایلامی بوده است.

یافته‌های باستان‌شناسان در طول چند سال اخیر بیانگر زندگی دیرینه آدمی در این کوه است و آثاری از دوره‌های میترایی و زرتشتی را در آن رویت کرده‌اند.

پوشش گیاهی تنگوان عمدتا شامل درختان و درختچه‌های گرمسیری چون کنار، رملیک و بادام کوهی می‌شود.

کوه تنگوان به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی و بی نظیر اندیمشک شناخته می شود که در شمال این شهر واقع شده است، همچنین یکی از کوه های مهم شمال خوزستان به شمار می رود.

ارتفاع کوه تنگوان حدود ۶۰۰ متر می باشد.

علاوه بر کوه تنگوان دره های عمیقی در این منطقه وجود دارند که محل مناسبی را برای صخره نوردی ایجاد کرده اند، اما باید این را بدانید که احتمال خطرات جانی همیشه در این منطقه وجود دارد.

وجود کوهی شگفت انگیز در اندیمشک

کوه تنگوان محل زندگی جانورانی چون کل، بز و دیگر حیوانات می باشد که همیشه توجه شکارچیان را به خود جلب می کند. اکنون با توجه به اینکه حفاظت از محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است شکار در این منطقه را ممنوع اعلام کرده اند.

این منطقه به دلیل اینکه راه صعب العبوری را پیش رو دارد از دسترسی شکارچیان در امان مانده است.

با بازدید از کوه تنگوان می توانید علاوه بر زیبایی های این منطقه از سد و نیروگاه دز هم دیدن نمایید، چرا که بدنه سد همجوار با کوه تنگوان می باشد.

کوه تنگوان به دلیل اینکه دارای ناهمواری ها و پیچ و خم های زیادی می باشد ممکن است مشکلاتی را پیش روی شما قرار دهد، به همین علت اگر قصد کوهنوردی دارید باید وسایل مورد نیاز را با خود به همراه داشته باشید که در صورت نیاز از آن ها استفاده نمایید.

برای رفتن به اندیمشک می توانید از راه های مختلفی بهره ببرید. به عنوان مثال راه آسفالتی که از دزفول به پامنار می رسد به قسمت شرقی این منطقه منتهی می شود. اگر اهل مسافرت با قطار هستید می توانید از راه آهن سراسری خوزستان استفاده نمایید.

سلام نو

+