به گزارش زیرنویس به نقل از رکنا،تورم مواد غذایی ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش داشته است. در ماه سپتامبر تورم سالانه مواد غذایی در ایران ۳۷.۴ درصد اعلام شده بود. در ماه سپتامبر(شهریور) نیز تورم مواد غذایی ایران نسبت به ماه قبل از آن ۰.۶ درصد کاهش یافته بود. […]

به گزارش زیرنویس به نقل از رکنا،تورم مواد غذایی ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش داشته است. در ماه سپتامبر تورم سالانه مواد غذایی در ایران ۳۷.۴ درصد اعلام شده بود. در ماه سپتامبر(شهریور) نیز تورم مواد غذایی ایران نسبت به ماه قبل از آن ۰.۶ درصد کاهش یافته بود. نرخ تورم مواد غذایی ایران در اوت(مرداد) امسال ۳۸ درصد اعلام شده بود.

تورم مواد غذایی در ایران که پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی به ۸۰ درصد هم رسیده بود طی ماه های اخیر روندی نزولی را طی کرده و به کمتر از نصف این رقم رسیده است.

نرخ تورم خوارکی ها در ترکیه ۷۲ درصد شد

بر اساس این گزارش ونزوئلا، لبنان و آرژانتین در صدر کشورهای جهان از نظر تورم مواد غذایی در اکتبر ۲۰۲۳ قرار گرفته اند.

در میان کشورهای جهان، ونزوئلا با تورم ۳۱۸ درصدی مواد غذایی، رکورددار بوده است. لبنان با تورم ۲۱۸ درصدی و آرژانتین با تورم ۱۵۳ درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ترکیه نیز با تورم ۷۲ درصدی مواد غذایی چهارمین کشور جهان از این نظر و مصر با تورم ۷۱ درصدی مواد غذایی در رتبه پنجم قرار داشته اند.

انگلیس همچنان درگیر تورم دو رقمی مواد غذایی

انگلیس با وجود کاهش نرخ تورم مواد غذایی طی یک سال گذشته هنوز نتوانسته خود را از شر تورم دو رقمی خلاص کند و در اکتبر امسال نرخ تورم مواد غذایی در این کشور ۱۰.۱ درصد اعلام شده که برای کشوری با اقتصاد پیشرفته رقم بالایی محسوب می شود.

نرخ تورم مواد غذایی آلمان نیز در این ماه ۶.۱ درصد، فرانسه ۷.۸ درصد و ایتالیا ۶.۴ درصد بوده است. آمریکا با تورم ۳.۳ درصدی و ژاپن با تورم ۸.۶ درصدی در بخش خوراکی ها روبرو بوده اند. نرخ تورم مواد غذایی در چین نیز طی این ماه منفی ۴.۲ درصد، روسیه ۶ درصد، هند ۶.۲ درصد، امارات ۴ درصد، و عمان ۱.۷ درصد بوده است.