به گزارش زیرنویس، غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن از تأمین ۳۵۰ هزار قطعه زمین در روستاها برای واگذاری به متقاضیان مسکن خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۵۹۳ هزار و ۲۴۹ واحد مسکونی شهری و روستایی در حال ساخت است. از این تعداد نیز ۲۰۴ هزار و ۸۵۵ واحد به اتمام رسیده […]

به گزارش زیرنویس، غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن از تأمین ۳۵۰ هزار قطعه زمین در روستاها برای واگذاری به متقاضیان مسکن خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۵۹۳ هزار و ۲۴۹ واحد مسکونی شهری و روستایی در حال ساخت است. از این تعداد نیز ۲۰۴ هزار و ۸۵۵ واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است.

رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: از واحدهای واگذار شده، ۱۹۳ هزار و ۲۵۲ واحد در روستاها و ۱۱ هزار و ۶۰۳ واحد در شهرها ساخته شده است.

وی ادامه داد: با افزایش سقف تسهیلات، افزایش سهم اجرای نهضت ملی از ۲۰۰ هزار واحد به ۳۵۰ هزار واحد می‌رسد. امیدواریم با واگذاری اراضی به متقاضیان، بنیاد مسکن بتوانیم به تعهدات خود در اجرای طرح نهضت ملی مسکن جامه عمل بپوشانیم.

بنیاد مسکن متولی ساخت و ساز در روستاها

به گزارش مهر، دولت سیزدهم تصمیم دارد تا سال آینده یک میلیون قطعه زمین روستایی را به متقاضیان سکونت در روستاها واگذار کند. بر اساس برنامه توسعه روستایی و مصوبه شورای عالی مسکن، تا پایان امسال ۵۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها به متقاضیان واجد شرایط برای ساخت مسکن واگذار می‌شود. به عبارت دیگر در سال جاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین و سال آینده هم همین میزان واگذار خواهد شد و به همین تعداد زمین، تسهیلات ساخت روستایی نیز واگذار می‌شود. در ۲ سال پیش‌رو در حدود یک میلیون واحد مسکن روستایی ساخته خواهد شد.

اجرای برنامه واگذاری یک میلیون قطعه زمین روستایی به ۳ روش است که روش اول در قالب نهضت ملی مسکن خواهد بود، عملیات الحاق زمین‌های روستایی که قابلیت ساخت و ساز در آنها وجود دارد در حال انجام است و پلاک‌هایی با حداقل متراژ ۵۰۰ متر در قالب نهضت ملی به متقاضیان واگذار می‌شود و متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تأیید نهایی شده که از شهرها به روستاها مهاجرت معکوس داشته باشند و برای ساخت واحدهای مسکونی‌شان در روستا زمین ۵۰۰ متری دریافت می‌کنند.

روش دوم تأمین زمین برای متقاضیان در روستاها، واگذاری زمین توسط استان‌ها و با معرفی شورایاری‌های روستایی صورت می‌گیرد. متقاضیانی که در روستا ساکن هستند می‌توانند با مراجعه به شورای روستا معرفی‌نامه دریافت کرده و تقاضای خود را به بنیاد مسکن استان ارجاع دهند. افراد در این روش حتماً باید ساکن روستا باشند و از آنها تعهد کتبی برای زندگی در روستا اخذ می‌شود.

با توجه به اینکه بنیاد مسکن، متولی ساخت‌وساز در روستاها است، در روش سوم، واحدهای ساخته شده توسط این بنیاد به متقاضیان واگذار می‌شود. اولویت واگذاری با ساکنان روستا و یا افراد بومی است که قصد بازگشت به روستاها را دارند.

منبع: مـهر