وقتی بچه دار شوید، مسئولیت بزرگ آینده ی فرزندتان بر دوش شما قرار می گیرد. همه ی پدر و مادرها دل شان می خواهد فرزندشان مهربان، راستگو، همدل و شجاع باشد. با این حال، این ویژگی ها به طور خودکار به وجود نمی آیند و تنها با تربیت صحیح می توان به این هدف دست […]

وقتی بچه دار شوید، مسئولیت بزرگ آینده ی فرزندتان بر دوش شما قرار می گیرد. همه ی پدر و مادرها دل شان می خواهد فرزندشان مهربان، راستگو، همدل و شجاع باشد. با این حال، این ویژگی ها به طور خودکار به وجود نمی آیند و تنها با تربیت صحیح می توان به این هدف دست یافت.

۱۰ درس مهمی که باید تا ۱۰ سالگی به فرزند خود بیاموزید

در ادامه از چیزهایی خواهیم گفت والدین باید به فرزند خود پیش از ۱۰ سالگی یاد دهند.

۱- باید هم به دخترها احترام بگذاری هم به پسرها. همه باهم برابرند

 

احترام گذاشتن به دیگر موضوع مهمی است که فرزندتان باید آن را یاد بگیرد، از جمله احترام گذاشتن به همسن و سالان خود، فارغ از جنسیت شان.

۲- از اشتباه کردن نترس

درس گرفتن از اشتباهات دیگران ویژگی مهمی است. علاوه بر آن، بسیار مهم است که فرزندتان درس گرفتن از اشتباهات خودش را هم یاد بگیرد. فرزند شما نباید از شکست خوردن و اشتباه کردن بترسد.

۳- دانش و سواد مهم تر از نمره است

گاهی اوقات پدر و مادرها از اینکه نمرات درسی فرزندشان نتوانسته انتظار آن ها را برآورده کند، بسیار عصبانی می شوند. با این حال، گرفتن نمرات خوب همیشه نشان دهنده ی سواد و دانش بالا نیست. شما باید به فرزند خود یاد دهید که سواد و دانش مهم تر از نمرات درسی است.

۴- پدر و مادرت دشمنت نیستند. می توانی از آن ها کمک بخواهی

تبدیل شدن به دوست فرزند خود کار ساده ای نیست، بخصوص اگر او برای خودش دوستانی داشته باشد. نباید چیزی را به او تحمیل کنید. کافی است نشان دهید که قابل اعتماد هستید و سعی کنید از داد و فریاد و سخنرانی کردن پرهیز کنید.

۵- همیشه آماده ی دفاع از خودت باش

بعضی پدر و مادرها بیشتر از فرزندشان به معلم های او و دیگران احترام می گذارند. این رفتار می تواند فرزند شما را در آینده درگیر ناامنی های روانی و ناتوان از دفاع از خود کند. به فرزندتان توضیح دهید که احترام گذاشتن به دیگران مهم است،اما توانایی دفاع از عقیده ی خود هم ضروری است.

۶- برای گرفتن تأیید دیگران دست به کاری نزن که خودت تمایلی به انجامش نداری

بچه ها تصور می کنند داشتن محبوبیت در میان دوستان خود اهمیت زیادی دارد و همه ی تلاش خود را برای دستیابی به این محبوبیت به کار می گیرند. با مثال زدن از تجربیات شخصی خود به فرزندتان نشان دهید که صادق و محترم بودن ارزشمندتر از گرفتن تأیید دیگران با پا گذاشتن روی عقاید خود است.

۷- اگر چیزی را نفهمیدی سؤال کن

 

سؤال پرسیدن امری کاملاً طبیعی است. سؤال کردن بهتر از وانمود کردن به این است که همه چیز را بلدید  می دانید. دوران کودکی بهترین زمان برای یادگیری این موضوع است.

۸- اگر حالت خوب نبود به معلمت بگو

بچه ها نباید ترسی از صحبت درباره ی مشکلات پزشکی شان داشته باشند. سلامت او از نمره یا عصبانیت معلم مهم تر است. مطمئن شوید که فرزندتان حتماً این مسأله را به خوبی درک کرده باشد.

۹- به محیط زیست احترام بگذار

همه ی ما بارها و بارها از کثیفی خیابان ها، له کردن گل های پارک ها و بدرفتاری هایی از این دست گلایه کرده ایم. احترام به طبیعت باید از خانه آغاز شود. از خودتان شروع کنید و این ویژگی را در فرزندتان پرورش دهید. در این صورت نتیجه کاملاً مشهود خواهد بود.

۱۰- نه گفتن را یاد بگیر

به فرزندتان یاد دهید که به بزرگترها، معلم ها و حتی خودش نه بگوید. شما می خواهید یک شخصیت قوی بار آورید، نه کسی که از هر دستوری پیروری می کند. توانایی نه گفتن در دوران بزرگسالی اهمیت بسیار زیادی دارد.

+