به گزارش زیرنویس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در جلسه کارگروه تولیدات دامی با تأکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف کشاورزی از قبیل دام و طیور، گفت: جمعیت در کره زمین روز به روز در حال افزایش است و با منابع محدودی […]

به گزارش زیرنویس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در جلسه کارگروه تولیدات دامی با تأکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف کشاورزی از قبیل دام و طیور، گفت: جمعیت در کره زمین روز به روز در حال افزایش است و با منابع محدودی که در اختیار داریم اگر بخواهیم غذای این جمعیت را تأمین کنیم باید به افزایش بهره وری توجه ویژه داشته باشیم که این افزایش با استفاده از فناوری‌های جدید محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عمده دامداری‌های آذربایجان شرقی به صورت سنتی است، گفت: افزایش بهره وری با استفاده از فناوری‌های جدید نیازمندی بستری است که در دامداری‌های صنعتی امکان پیاده شدن آن وجود دارد بنابراین اگر بخواهیم این افزایش بهره وری صورت بگیرد باید در ابتدا الزامات و بستر صنعتی شدن دامداری‌ها را فراهم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به دست آوردن آمار دقیق دام‌ها را یکی از نیازهای مهم این حوزه در شرایط حاضر دانست و گفت: از هر مجموعه و شرکت دانش بنیان که بتواند در این زمینه اقداماتی انجام دهد، استقبال خواهیم کرد.

فتحی با اشاره به بستر مناسب و ظرفیت‌های موجود در زمینه افزایش بهره وری در مرغداری‌ها، گفت: با هدفمندی یارانه‌ها در حوزه مرغداری‌ها اقداماتی برای افزایش بهره وری انجام شد. در مرغداری‌ها مواردی از قبیل هدررفت سوخت، تلفات و جیره‌های غذایی، قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و با توجه به اینکه حوزه مرغداری در استان صنعتی است، می‌توان از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید در این حوزه استفاده کرد.

وی گفت: سرمایه گذاری در حوزه افزایش بهره وری با استفاده از فناوری‌های جدید، یک سرمایه گذاری سودآور است که به راحتی هزینه‌های انجام شده در این حوزه را پوشش خواهد داد و موجب افزایش سودآوری واحد تولیدی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند موجب کاهش آلایندگی و کاهش بیماری‌های دام و طیور باشد. باید حوزه‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند در آن به بهبود وضعیت و افزایش تولید کمک کند، به شرکت‌های دانش بنیان معرفی شود تا آنها به فعالیت در این حوزه‌ها بپردازند.

منبع: مـهر