چاقوهای جیبی، ابعاد کوچکی دارند و می‌توانید آن را در جیب کاپشن یا شلوار قرار دهید. در کل، اگر قصد یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را در کوه و طبیعت دارید، خرید چاقو جیبی را فراموش نکنید. اما انواع مختلفی از چاقو در بازار وجود دارند که کاربردهای مختلفی را ارائه می‌دهند. مطمئناً انتخاب برای شما نیز […]

چاقوهای جیبی، ابعاد کوچکی دارند و می‌توانید آن را در جیب کاپشن یا شلوار قرار دهید.

در کل، اگر قصد یک ماجراجویی هیجان‌انگیز را در کوه و طبیعت دارید، خرید چاقو جیبی را فراموش نکنید.

اما انواع مختلفی از چاقو در بازار وجود دارند که کاربردهای مختلفی را ارائه می‌دهند. مطمئناً انتخاب برای شما نیز سخت خواهد بود. اما برای انتخاب بهترین چاقو سفری باید اطلاعاتی را از قبل داشته باشید. ما سعی کردیم در این مطلب، اطلاعات و راهنمای مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

در اصل، بهترین چاقوی جیبی برای شما، ابزاری است که بتواند به طور کامل نیازهای خاص شما را برآورده کند.

چرا چاقو جیبی بخریم؟

چاقو جیبی، ابزاری همه‌کاره است که مورد علاقه بسیاری از افراد است. این چاقوها برای استفاده روزمره مناسب هستند. این دسته از چاقوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تاشو باشند و به راحتی در جیب جا شوند. همچنین، یک چاقو سفری مناسب باید در جیب و همیشه در دسترس کوهنورد یا طبیعت‌گرد باشد.

در ابتدا می‌خواهیم شما را با انواع چاقوهای سفری آشنا کنیم. برای تجربه بهترین خرید، این راهنما را به دقت مطالعه کنید.

چاقوی تاکتیکی یا چاقو شکاری

چاقوی تاکتیکی با نام‌های چاقو جنگی یا شکاری شناخته می‌شود. بدنه این چاقوها از جنس‌های مختلفی ساخته شده‌اند و تیغه‌های آن‌ها اشکال متفاوتی دارند. برخی تاشو هستند و برخی دارای تیغه ثابت که تنوع مدل‌های این چاقو را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید بر حسب نیاز خود یکی از چاقوهای تاکتیکی را انتخاب کنید. این چاقوها بر اساس نمونه‌های رزمی ساخته‌اند و در مبارزه موثر هستند. این دسته از محصولات با روکش مات ساخته می‌شوند و با دستگیره ارگونومیک خود برای حرکات سریع دفاعی مناسب هستند.

چاقوی تاشو

چاقوی تاشو، یکی از انواع چاقوهای سفری است که به راحتی در جیب قرار می‌گیرد. این چاقو برای فعالیت‌های روزمره کاربرد دارد و می‌توانید آن را در طبیعت نیز همراه خود ببرید. این چاقوها در صورت عدم استفاده می‌توانید تیغه را به داخل دسته جمع کنید.

چاقوی سفری چندکاره

برخی از چاقوهای جیبی که از نوع تاشو هستند، کاربردهای مختلفی را با توجه به نوع طراحی خود ارائه می‌دهند. این دسته از محصولات دارای چند ابزار کوچک نیز هستند که شما را از حمل ابزارهای دیگر به صورت جداگانه جلوگیری می‌کند.

چاقوی پرتابی

چاقوی پرتابی و کونای، ابزار موردعلاقه رزمی‌کاران و نینجاها است. این دسته از چاقوها شامل چاقو پرتابی، کونای، ستاره پرتابی، چاقو نینجا، کارد پرتابی و چاقو نینجا است که می‌توانید آن‎‌ها را از سایت فروشگاه ایران کاتلری تهیه کنید. چاقوهای پرتابی موجود در این فروشگاه اینترنتی از آلیاژ فولاد کربن CK۴۵ ساخته شده‌اند. همچنین، نحوه و آموزش پرتاب کونای و چاقوی پرتابی را می‌توانید در وب سایت ایران کاتلری مشاهده کنید.

چاقوی پرتابی

انواع چاقوهای تاشو

برخی از چاقوهای تاشو با یک دست باز می‌شوند و کاربرد راحت‌تری دارند. برخی دیگر نیز باید با استفاده از هر دو دست باز شوند. چاقوهای اتوماتیک یا خودکار، چاقوهای بسیار راحتی هستند که با فشردن یک دکمه به صورت سریع باز می‌شوند. البته اگر این مدل را انتخاب می‌کنید سعی کنید به ایمنی آن‌ها توجه کنید، مثلاً این که بهتر است تیغه پس از باز شدن در جای خود قفل شود تا از بسته شدن ناگهانی آن جلوگیری شود.

انواع دسته‌های چاقو کوهنوردی

دسته‌های چاقو از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که هنگام خرید، بهتر است به ویژگی‌های آن‌ها توجه کنید.

مواد زیر از پرکاربردترین نوع دسته‌های چاقو هستند:

چوب: دسته‌های چوبی در استفاده بسیار راحت هستند و در دست به خوبی قرار می‌گیرند. اما نسبت دسته‌های فلزی دوام پایین‌تری دارند.

دسته‌های فولادی آلومینیومی و ضد زنگ: بالاترین مقاومت را دارند و می‌توانید چندین سال از آن‌ها استفاده کنید.

لاستیک: دسته‌های لاستیکی دوام کمتری نسبت به سایر دسته‌ها دارند اما می‌توان آن‌ها را به راحتی در دست گرفت.

پلاستیک: دسته‌های پلاستیکی قیمت ارزان‌تری دارند اما ممکن است در صورت مرطوب بودن یا تعریق دستتان، لیز بخورند.

انواع تیغه چاقو سفری

تیغه‌های چاقوهای سفری به صورت اشکال مختلفی ساخته می‌شوند که در ادامه برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تیغه خنجری

چاقوهایی با تیغه‌های خنجری برای برش به صورت مستقیم کاربرد دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای برش عمودی استفاده کرد. تیغه پایینی این چاقوها امکان برش به صورت ضربه‌ای را دارند.

تیغه قطره‌ای

این دسته از تیغه‌ها شکلی شبیه به قطره دارند و برای استفاده‌های روزمره به خصوص در آشپزی بسیار کاربردی عمل می‌کنند.

تیغه سوزنی

چاقوهایی با تیغه سوزنی برای پرتاب یا نفوذ مستقیم به هدف استفاده می‌شوند.

تیغه تانتو: این دسته از چاقوها، در هنگام ضربه نسبت به سایر تیغه‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

تیغه سانتوکو: این تیغه‌ها شبیه به تیغه ساطور هستند و برش را با ضربه انجام می‌دهند.

بهترین برندهای چاقو سفری

برندهای مختلفی خارجی و ایرانی در بازار وجود دارند. از برندهای محبوب چاقو تاشو می‌توان به باک، گربر، سی‌آرکی‌تی، کابار، ویکتورینوکس، کرشاو، بنچمید، مورا، لردمن و … اشاره کرد. برای انتخاب بهترین مدل چاقو برای خود، نیازهای خود را در نظر بگیرید و سپس ویژگی‌های هر محصول را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین چاقو را برای خود انتخاب کنید.

برندهای چاقو سفری

چگونه بهترین مدل چاقو سفری را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین مدل چاقو سفری باید ویژگی‌های هر محصول را مورد بررسی قرار دهید. در این بخش، قصد داریم به شما بگوییم که هنگام خرید یک چاقو مناسب برای طبیعت‌گردی و استفاده‌های روزمره باید به چه نکاتی توجه کنید:

برای چه کاربردی می‌خواهید از چاقو استفاده کنید؟

همانطور که در قسمت‌های قبل ذکر کردیم، چاقوهای سفری دارای کاربردهای مختلفی هستند. برخی تک‌کاره و برخی چندکاره هستند که می‌توانید بر حسب نیاز، مدل مناسب خود را انتخاب کنید. چاقوهای چندکاره سفری می‌توانند شامل ابزارهای کوچک مانند قیچی و دربازکن باشند.

چه مقدار وزن و ابعاد برای چاقوی خود نیاز دارید؟

اگر برای طبیعت و سفر می‌خواهید از چاقو استفاده کنید، بهتر است از چاقوهایی با وزن و ابعاد مناسب استفاده کنید. چاقوهای تاشو، ابعاد کوچک‌تری دارند و برای سفر مناسب هستند.

کدام جنس تیغه‌ چاقو را مدنظر دارید؟

تیغه‌های چاقوهای باکیفیت از جنس استیل یا فولاد مقاوم ساخته شده‌اند. بهتر است چاقوهای با قدرت برش بالا و برنده را انتخاب کنید تا بتوانید سال‌ها از آن استفاده کنید.

کدام جنس دسته چاقو را مد نظر دارید؟

دسته‌های چاقو از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. با توجه به نوع کاربری که می‌خواهید از چاقو داشته باشید، یکی از دسته‌ها را انتخاب کنید. به طراحی ارگونومیک و استفاده راحت از چاقو نیز توجه کنید. دسته‌ها به وسیله پرچ یا میخ به تیغه متصل می‌شوند. هنگام خرید توجه کنید که دسته‌ها به خوبی به تیغه متصل شده باشند.

بهترین چاقو سفری را از کجا بخریم؟

انواع چاقوهای سفری را می‌توانید در سایت ایران کاتلری پیدا کنید. اگر می‌خواهید یک ماجراجویی‌ بی‌نظیر در طبیعت داشته باشید یا برای استفاده‌های روزمره، تهیه چاقو خوب را فراموش نکنید. اگر به کوه می‌روید و برای کندن گیاهان دارویی به چاقو نیاز دارید، چاقوهای خنجری برای این کاربرد مناسب هستند و چاقوهای تیغه قطره‌ای برای پاک کردن ماهی مناسب هستند. اگر هم به دنبال چاقوهای پرتابی هستید، می‌توانید اطلاعات بیشتری را در سایت ایران کاتلری پیدا کنید.

منبع: خبـر ورزشی