احمد معروف‌خانی افزود: هرچند وقت بکبار، اخباری از افغانستان پخش می‌شود که تانکرهای حاوی بنزین صادراتی ایران بازگشت داده شده است که این اخبار، ناشی از شیطنت‌ها و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران است. وی اضافه کرد: به‌هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست و هیچ مکانیزم استانداری در مرزهای افغانستان حاکم نیست. […]

بنزین, بنزین صادراتی, صادرات بنزین به افغانستان - شیطنت طالبان در موضوع بنزین صادراتی

احمد معروف‌خانی افزود: هرچند وقت بکبار، اخباری از افغانستان پخش می‌شود که تانکرهای حاوی بنزین صادراتی ایران بازگشت داده شده است که این اخبار، ناشی از شیطنت‌ها و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران است.

وی اضافه کرد: به‌هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست و هیچ مکانیزم استانداری در مرزهای افغانستان حاکم نیست.

معروف‌خانی تصریح کرد: مکانیزم‌هایی را در مرز افغانستان تعبیه کرده‌اند که با هیچ معیار و استاندارد مشخصی، همخوانی ندارد و براساس تعابیر و تعاریف خودشان، برخی محموله‌ها را برگشت می‌زنند، این‌درحالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه اضافه در مرز شود و با آنها تعامل کند، اجازه عبور داده خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از شواهد یهانه‌تراشی و بر اساس معیارهای استاندارد نبودن ادعاهای صورت گرفته برای بازگشت برخی محموله‌ها، این است که بعضا شاهد این بوده‌ایم که مقادیری از فرآورده‌های نفتی که در داخل کشور در بخش سمی تقسیم‌بندی می شوند و به برخی واحدهای پتروشیمی ارسال می‌شوند را به عنوان بنزین در افغانستان خریداری کرده و به‌مصرف می‌رسانند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با انتقاد از تصمیم اخیر بانک مرکزی برای ملزم کردن صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی برای عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما گفت: ۴ تشکل تخصصی بخش خصوصی در نشست‌های مربوطه حضور داشتند و هر ۴ تشکل نسبت به این تصمیم اعلام کردند که غیرکارشناسی است، علاوه بر این وزارتخانه‌های صمت و نفت نیز بر غیرکارشناسی بودن این تصمیم تأکید داشتند، با این وجود بانک مرکزی تمامی نظرات را نادیده گرفت و این تصمیم را ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: صادرات فرآورده‌های نفتی کشور که سال گذشته ۴.۶ میلیارد دلار بود، با این تصمیم در سال جاری به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد؛ چرا که منفعتی برای صادرات فرآورده‌های نفتی باقی نخواهد ماند؛ وقتی صادرکننده، خوراک خود را با رقابت از بورس کالا و بورس انرژی تأمین می‌کند و هزینه‌های حمل و فروش را به‌قیمت‌های آزاد پرداخت می‌کند، نمی‌تواند ارز را در سامانه با قیمت ۳۸ هزار تومان عرضه کند.

معروف‌خانی با بیان اینکه “در شرایطی میعانات گازی به صورت خام صادر می‌شود که پالایشگاه‌های کوچک با خوراک میعانات در دسترسی به خوراک با مشکل مواجه شده‌اند”، گفت: خوراک واحدهای تولید فرآورده‌های نفتی با خوراک میعانات گازی، ۷۰درصد کاهش یافته و پتروشیمی‌های بوعلی و نوری دغدغه تأمین خوراک پیدا کرده‌اند، در چنین شرایطی خام‌فروشی میعانات گازی افزایش یافته؛درحالی که در خام‌فروشی هیچ عاقبت بخیری نیست.

۲۲۰

منبع: خبـرآنلاین