به گزارش خبرنگار مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری با اشاره به وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه در شورای امنیت توسط آمریکا اظهار کرد: در ۶۷ امین روز از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه تا به الان شاهد ۱۷ هزار و ۹۹۷ شهید، ۷ هزار و ۷۶۰ نفر […]

به گزارش خبرنگار مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری با اشاره به وتوی قطعنامه آتش‌بس در غزه در شورای امنیت توسط آمریکا اظهار کرد: در ۶۷ امین روز از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه تا به الان شاهد ۱۷ هزار و ۹۹۷ شهید، ۷ هزار و ۷۶۰ نفر مفقود و زیر آوار باقی‌مانده و ۴۹ هزار و ۲۲۹ مجروح هستیم؛ متأسفانه شاهد اقدام تأسف‌بار رژیم آمریکا در وتوی درخواست شورای امنیت برای توقف این جنگ خونین و حمله وحشیانه بودیم؛ رژیم آمریکا یک بار دیگر ایستادگی تمام عیار خود در جنگ علیه غزه را نشان داد.

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران موضع خودمان را در رابطه با اقدام غیرقابل قبول آمریکا اعلام کرده‌ایم؛ آمریکا نشان داد که بخشی از راه‌حل در جنگ غزه نیست بلکه یک طرف جنگ است؛ آمریکا نشان داد که یک تنه مقابل جامعه جهانی ایستاده است؛ دولت آمریکا با این رأی خود نه فقط رأی منفی به قطعنامه ایجاد بازدارندگی و توقف جنایت جنگی بلکه رأی به بربریت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه داده است و در مقابل همه افکار عمومی ایستاده است.

کنعانی با اشاره به وظایف شورای امنیت و سازمان ملل متحد، گفت: سازمان ملل متحد و شورای امنیت از انجام وظایف خود در حفظ صلح و جلوگیری از جنایات جنگی بازمانده‌اند؛ بحث اصلاحات در سازمان ملل متحد و شورای امنیت سال‌هاست که مطرح است و گفت‌وگوها و مشورت‌ها به صورت رسمی در بازه‌های مختلف انجام شده است و ایران هم یک طرف از این گفتگوهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: بن‌بست اخیر در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد غزه، یک بار دیگر نشان داد که وضعیت شورای امنیت، وضعیت نگران‌کننده‌ای است؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم که شورای امنیت به عنوان مسؤول بین‌المللی باید مسوولانه‌تر عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به شرایط غزه پس از جنگ، افزود: بارها اعلام کردیم ملت فلسطین تنها طرفی است که حق دارد و می‌تواند در خصوص سرزمین و سرنوشت خود تصمیم بگیرد و تصمیم خود را به منصه ظهور بگذارد؛ اینکه عده‌ای در خارج از منطقه به دنبال طراحی‌هایی هستند، طبیعتاً از سوی ملت فلسطین پذیرفته نخواهد شد و تسلیم طراحی‌های ناعادلانه نخواهند شد.

کنعانی گفت: راهکارهای سیاسی باید از داخل سرزمین فلسطین شکل گیرد؛ ایران ایده‌ای را برای فلسطین مطرح نمی‌کند بلکه راهکار دموکراتیک خود را ارائه داده است. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، آمریکا به عنوان شریک اسرائیل مایل است در سایه ناکام جنگ، آنچه را که از طریق جنگ به دست نیاورده را در راهکارهای سیاسی دنبال کند. وی افزود: ملت فلسطین پاسخ به این طراحی‌ها را با مقاومت خود نشان داد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برجام ۲ گفت: این اظهارات را افرادی مطرح می‌کنند که در اجرای تعهدات خود در برجام استنکاف کردند و تعهدات خود را انجام ندادند و با گذشت زمان و با طرح ایده‌های انحرافی، از مسئولیت خود شانه خالی کردند. ما برای «برجام ۲» ارزشی قائل نیستیم؛ برجام، مسئولیت‌ها و تکالیف طرفین را مشخص کرده است و کسانی که از مسئولیت خود شانه خالی کردند، از موضوعات انحرافی و برجام دو صحبت می‌کنند.

کنعانی با اشاره به برگزاری دادگاه سرکرده‌های منافقین در تهران، گفت: این دادگاه با زمینه‌سازی‌ ها و مقدمات حقوقی انجام شده، توسط قوه قضائیه ایران انجام خواهد شد که یک گام دیگر در پیگرد اقدامات جنایتکارانی است که دست‌شان به خون هزاران نفر از مردم و مقامات ایران آلوده است؛ حمایت شرم‌آ ور برخی طرف‌های غربی هیچ‌گاه پاک‌کننده این جنایات از دامن این جنایتکاران نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: طبیعتاً جهات ذی‌ربطی که می‌توانستند به رویکرد قوه قضائیه کمک کنند، ایفای نقش کردند. در این روند قضائی، از روش‌های عادلانه مبتنی بر قواعد داخلی ایران استفاده خواهد شد.

کنعانی در ادامه با اشاره به همکاری‌های قضائی ایران و عراق گفت: این همکاری‌ها یکی از زمینه‌های همکاری خوب میان دو کشور است؛ خوشبختانه در سایه وجود روابط برادرانه و عمیق میان دو کشور، موضوعات به طور مستمر پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به عصبانیت نتانیاهو از دستاوردهای ایران و روسیه گفت: در مناسبات دوجانبه ایران با دیگر کشورها به اظهارات دیگران توجهی نمی‌کنیم؛ روابط میان ایران و روسیه در راستای منافع متقابل، روند رو به رشدی را تجربه کرده است؛ علاوه بر گسترش روابط سیاسی، فرهنگی و کنسولی، روابط دو کشور، رشد ملموسی را تجربه کرده است.

کنعانی گفت: بر اساس آمار، حجم روابط تجاری دو کشور به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده است و طی ۹ ماهه سال جاری، حجم تجاری دوکشور بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است؛ پروژه‌های متعددی را دو کشور در دست پیگیری دارند؛ کریدور شمال به جنوب، مسائل بانکی و … محور مذاکرات رئیس‌جمهور کشورمان و پوتین بود. وی افزود: کمیسیون مشترک اقتصادی طی ماه‌های آینده در تهران برگزار خواهد شد.

کنعانی با اشاره به اقدام بازدارنده از سوی ایران در حملات رژیم اسرائیل به سوریه و وجود تلفات انسانی اظهار کرد: آنچه مسلم است نیروهای ایران در سوریه به عنوان نیروی مستشاری با درخواست رسمی دولت سوریه حضور دارند؛ ما در سال‌های گذشته نقش مؤثری در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌ایم؛ اقدامات نظامی رژیم اسرائیل علیه سوریه، متجاوزانه به شمار می‌رود و جامعه بین‌الملل وظیفه دارد که به این حملات پاسخ دهد؛ حمله به اهداف و منافع ایران هیچ‌گاه در گذشته بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات برجامی ادامه دارد، گفت: اتفاقات جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است؛ روند دیپلماسی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها باز است و مسیر دیپلماتیک، پویایی خودش را دارد و طبیعی است این پویایی تحت تحولات منطقه می‌تواند با فراز و فرودهایی همراه باشد؛ جمهوری اسلامی ایران، متعهدترین طرف در برجام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدامات کشورهای اسلامی برای توقف جنایات در غزه، گفت: کنش‌های دیپلماتیک در ارتباط با بحران غزه تاکنون کافی و بازدارنده نبوده است؛ لذا این مهم بر عهده جامعه جهانی بیش از گذشته وجود دارد؛ کشورهای اسلامی در این زمینه مسوولیت‌های مهمی برعهده دارند.

کنعانی گفت: ایران در این زمینه تحرکات دیپلماتیک زیادی داشته و خواهد داشت؛ گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات مختلف و مکاتبات وی با رهبران بین‌المللی و همچنین تلاش‌هایی که در سطح رئیس‌جمهور، در استمرار و تکمیل تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در غزه است. وی گفت: بدیهی است سازمان ملل متحد، شورای امنیت و … در برابر یک آزمون مهم قرار دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره رایزنی ایران با کشورهای واسطه از جمله قطر و عمان برای آتش‌بس طولانی‌مدت در غزه افزود: آتش‌بس، موضوعی اولویت‌دار است؛ اینکه جنایت جنگی رژیم اسرائیل علیه مردم غزه باید متوقف شود، همواره مورد توجه بوده است؛ تلاش‌ها در این زمینه ادامه خواهد یافت؛ فردا نشستی در مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص رأی‌ گیری برای تحولات غزه برگزار خواهد شد که ایران، دیدگاه‌های خود را مطرح خواهد کرد. کنعانی در مورد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، صریح کرد: این، یک روند تخصصی و فنی و حقوقی است و در این چارچوب موضوع پیگیری خواهد شد.

وی در مورد موضع ایران در خصوص عادی‌سازی روابط ایروان و باکو، گفت: جمهوری اسلامی ایران از بیانیه مشترک آذربایجان و ارمنستان برای اقدامات متقابل برای اعتمادسازی جهت آزادسازی زندانیان استقبال می‌کند و آن را گامی جهت دستیابی صلح برای توافق دو کشور تلقی می‌کند. دستیابی به صلح پایدار، نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتمادساز بین طرف‌های منطقه‌ای است؛ به عنوان جمهوری اسلامی ایران از این روند استقبال می‌کنیم.

کنعانی درباره همکاری ایران و روسیه درباره راکتور تحقیقاتی هسته‌ای و رأی مجلس به همکاری امنیتی ایران و روسیه، تصریح کرد: وزارت امور خارجه کشورمان در محوریت کار قرار دارد؛ این موافقت‌نامه از قبل امضا شده بود و در مجلس تصویب شد و روند قانونی خود را برای تکامل طی کرد؛ در حوزه تحقیقاتی، همکاری‌های صلح‌آمیز و تأمین انرژی در مسیر انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تنها بخشی از همکاری‌های دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برگزاری دادگاه تبعه سوئدی در ایران گفت: اطلاعی از رایزنی سوئد و اتحادیه اروپا درباره این فرد ندارم؛ جرایم این فرد روشن است و توسط قوه قضائیه این جرایم روشن و اعلام شده و جزئیات به دولت متبوع شهروند، منتقل شده است و روند قضائی را طی می‌کند؛ قوه قضائیه وظایف و مسئولیت خود را انجام می‌دهد. کنعانی درباره راه‌اندازی پرواز ایران و عربستان، بیان کرد: وقتی وزارت راه تأیید کرده، من تکذیب کنم؟

در حال تکمیل…

منبع: مـهر