روز گذشته نوزدهم آذر ماه جاری، کیفرخواست متهمان قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر صادر شده است، اما «مانوش منوچهری» وکیل مونا، دختر داریوش مهرجویی از ابهاماتی که امکان دارد در کیفرخواست وجود داشته باشد به «اعتماد» می‌گوید: «با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی قانونی، ابهاماتی داشته، اما روز گذشته کیفرخواست متهمان صادر […]

روز گذشته نوزدهم آذر ماه جاری، کیفرخواست متهمان قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر صادر شده است، اما «مانوش منوچهری» وکیل مونا، دختر داریوش مهرجویی از ابهاماتی که امکان دارد در کیفرخواست وجود داشته باشد به «اعتماد» می‌گوید: «با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی قانونی، ابهاماتی داشته، اما روز گذشته کیفرخواست متهمان صادر شده است.»

او در ادامه در پاسخ به اینکه روند رسیدگی به این پرونده ‌چگونه بوده است، می‌گوید: «۱۹ آذر ماه از طریق رسانه‌ها از صدور کیفرخواست علیه متهمان باخبر شدیم. در حالی که تحقیقات در دادسرا همچنان ادامه داشته است. همچنین با توجه به اینکه آخرین نظریه پزشکی قانونی نیز با ابهاماتی روبه‌رو بوده، کیفرخواست با طرح احتمالات و به صورت غیرقطعی صادر شده است. بنابراین به موارد احتمالی اعتراض و همچنین به دلیل وجود ابهاماتی در پرونده، تقاضای تحقیقات در برخی موارد را درخواست کرده بودیم که تا تکمیل تحقیقات و بررسی اعتراض به نظریه پزشکی قانونی، همچنان صدور کیفرخواست غیرممکن به نظر می‌رسید. همچنین باید به این مورد اشاره کنم که به دلیل عدم وجود انگیزه موثر در این جنایت از سوی متهمان، تحقیقات بیشتر جهت شناسایی معاونان و آمران یا شرکای جرم احتمالی یا شناخت انگیزه حقیقی این متهمان مورد نیاز بوده و اعتراض ما به نظریه پزشکی قانونی و تقاضای تکمیل تحقیقات طی دو لایحه و حتی اعتراض وکلای تسخیری متهمان به آخرین نظریه پزشکی قانونی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌ است.»

مانوش منوچهری در ادامه می‌گوید: «حتی تقاضای بررسی خطوط تلفن و دوربین‌ها و ملاحظه پاسخ این استعلامات توسط اینجانب مطرح شده بود که متاسفانه در کمال تعجب از سوی دادسرا، سرعت، ملاک عمل قرار گرفت و روز گذشته از طریق رسانه‌ها از صدور کیفرخواست مطلع شده‌ایم. امیدواریم دادگاه کیفری یک پرونده را مجددا جهت تکمیل تحقیقات به دادسرا عودت دهد و این ابهامات مرتفع شوند.»

با وجود ابهاماتی که مانوش منوچهری، وکیل اولیای دم از پرونده قتل مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر به «اعتماد» مطرح کرده است، روز گذشته نوزدهم آذرماه حسین فاضلی‌هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز در مورد نحوه قتل مهرجویی و همسرش و همچنین صدور کیفرخواست اعلام کرده است: «پس از وقوع قتل مرحوم مهرجویی و همسر او، کیفرخواست چهار متهم پرونده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان البرز ارجاع شد. در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال جاری گزارش کشف جسد مرحوم مهرجویی و همسر او خانم محمدی‌فر واصل شد که با توجه به نوع جنایت و همچنین نقش و جایگاه مرحوم مهرجویی در سینمای کشور، از همان دقایق ابتدایی وقوع جرم، دادستان و بازپرس ویژه قتل دادسرای فردیس به همراه کارآگاهان جنایی پلیس و گروه بررسی صحنه جرم در محل کشف جسد که ویلای مسکونی مرحوم مهرجویی و خانواده او بوده، حاضر شدند و صحنه جنایت را بررسی و آثار، ادله و علایم جرم را جمع‌آوری کردند.رییس قوه قضاییه در جلسه ۲۴ مهرماه شورای عالی قوه قضاییه دستور داد که با بهره‌گیری از کلیه امکانات، هر چه سریع‌تر قاتل یا قاتلان شناسایی شوند و پرونده آنها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود که جهت اجرای دستور رییس قوه قضاییه، کارگروه ویژه‌ای با مسوولیت رییس کل دادگستری استان البرز تشکیل شد.»

هریکندی در ادامه عنوان کرده است: «نحوه وقوع قتل و کیفیت ورود متهم یا متهمان نشان‌دهنده وجود آشنایی کامل با شهرک و محل سکونت مقتولان داشته است. در نهایت متهمان شناسایی و دستگیر شدند، ولی با توجه به نوع جرم و نحوه وقوع آن، جهت تکمیل تحقیقات و جمع‌آوری ادله بیشتر و همچنین احراز صحت اظهارات و اقاریر متهمان، تحقیقات ادامه یافت. به منظور حفظ حقوق متهمان و در اجرای مقررات قانونی، با همکاری کانون وکلا، وکیل تسخیری برای هر یک از متهمان به صورت جداگانه معرفی شد. پرونده شخصیت نیز با حضور مددکار اجتماعی و روانشناس برای همه متهمان تشکیل شد. با انجام مقدمات قانونی، ضمن بازسازی صحنه قتل و بازجویی و تحقیق از متهمان در پلیس آگاهی، زندان و شعبه بازپرسی، جلسه مواجهه حضوری میان متهمان جهت بررسی، مطابقت و راستی‌آزمایی اقاریر و اظهارات آنها با سایر ادله وقوع جرم با حضور وکلای ایشان و وکیل اولیای دم از سوی بازپرس پرونده برگزار شد. نهایتا پس از تکمیل و اتمام تحقیقات مقدماتی، قرار جلب به دادرسی از سوی بازپرس پرونده و متعاقب آن کیفرخواست لازم از سوی دادستان فردیس در کمتر از دو ماه از زمان وقوع قتل صادر و پرونده جهت رسیدگی به اتهامات متهمان به دادگاه کیفری یک استان البرز ارسال شد.» او در مورد کیفرخواست توضیح داده است: «حسب کیفرخواست صادره، با توجه به محتویات پرونده از جمله اقاریر و اظهارات متهمان و اظهارات مطلعان معلوم شد که چهار متهم پرونده با انگیزه ابتدایی و اصلی انتقام به جهت خصومت و اختلافات شخصی و نیز سرقت وارد خانه مرحوم مهرجویی می‌شوند. متهمان دو بار سابقه ورود به ویلای مرحوم مهرجویی دارند که بار نخست در ۱۶ مهرماه بوده که پس از ورود به محوطه ویلا، به علت بسته بودن درهای ساختمان و اطلاع همسر آقای مهرجویی نسبت به حضور آنها، از محل متواری می‌شوند که متعاقب این موضوع خانم محمدی‌فر موضوع را در فضای مجازی منتشر می‌کند، اما به پلیس گزارش یا اعلام شکایت نمی‌کند. این افراد با توجه به شناخت کافی از شهرک و محیط ویلا، این‌بار از درب دیگر و از سمت آشپزخانه به راحتی با چاقو وارد ساختمان اصلی ویلا می‌شوند که مرحوم محمدی‌فر با مشاهده آنها به اتاق خواب دخترش پناه می‌برد و مرحوم مهرجویی نیز با دو نفر از آنها درگیر می‌شود که در حین این درگیری با ضربات متعدد چاقو به قتل می‌رسد.

حسب اظهارات متهمان و بازسازی صحنه و بررسی مدارک و مستندات، دو نفر دیگر از متهمان در تعقیب خانم محمدی‌فر به اتاق خواب وارد شده و طلاجات او را مطالبه می‌کنند که مرحوم محمدی‌فر، طلاجات همراه خود از قبیل النگو و دستبند را در اختیار آنها می‌گذارد. بر اساس اظهارات متهمان این دو نفر قصد قتل خانم محمدی‌فر را نداشته‌اند، اما در این فاصله با ورود متهم دیگر به اتاق که همان کسی بوده که با ضربات چاقو مرحوم مهرجویی را به قتل رسانده است پس از تحریک و تهدید آنها به قتل، یکی از آنها ضرباتی به خانم محمدی‌فر وارد می‌کند و در ادامه خود همین شخصِ تحریک‌کننده که نقش طراح و سردسته متهمان را داشته ضربه نهایی را با چاقو به خانم محمدی‌فر وارد می‌آورد. متهمان پس از قتل، به جست‌وجوی سایر اموال با ارزش می‌پردازند و از یک اتاق دیگر دو گوشی تلفن همراه به سرقت می‌برند، سپس به یک باب ساختمان دیگر در محوطه ویلا می‌روند که آنجا هم شیء با ارزش دیگری پیدا نمی‌کنند و از همان مسیر بازمی‌گردند و چاقوها و اموال مسروقه را در اختیار یکی از متهمان که خارج از شهرک سکونت داشته، قرار می‌دهند. با تصریح بر اینکه حسب این یافته‌ها و گزارش پزشکی قانونی و کیفرخواست صادر شده، قاتل هر دو نفر یک شخص بوده و نقش سایر متهمان در حد معاونت در قتل یا شروع به قتل است. البته اتهامات دیگر نظیر مشارکت در سرقت با سلاح سرد منتسب به همه آنهاست.»

رییس کل دادگستری استان البرز درباره کشف سلاح و اموال مسروقه اعلام کرده است: «سه نفر از متهمان از جمله قاتل اصلی که از مظنونان دستگیر شده در همان روزهای اول پس از وقوع جنایت بودند در ابتدا منکر موضوع بوده و به حضور شخص چهارم اشاره‌ای نداشتند به این امید که با عدم کشف چاقوی استفاده شده برای قتل و اموال مسروقه مقتولان دلیلی علیه آنها یافت نشود. بنابراین پس از دستگیری نفر چهارم و کشف چاقوها و اموال مسروقه، اصل موضوع و انگیزه‌ها کشف می‌شود. یکی از مستنداتی که به روشن شدن این پرونده کمک کرد، محتویات گوشی همراه خانم محمدی‌فر بود که از متهمان کشف شد. پس از کشف گوشی مسروقه متعلق به خانم محمدی‌فر، پیش‌نویس پیامک ارسال نشده او خطاب به دخترش که حاوی مشخصات متهم و قاتل اصلی و مطلع کردن دخترش از ورود قاتل به منزل بوده، مشاهده شد. حسب اظهارات دو نفر از متهمان که از قبل مرحوم را می‌شناختند تصور آنها با توجه به سفرهای خارجی متوفیان از جمله سفر اخیر آنها به کشور فرانسه این بوده است که آنها اموال با ارزش نظیر ارز و طلاها را در خانه نگهداری می‌کنند. در نتیجه با تحریک دو نفر دیگر و با این وعده که با این سرقت، زندگی آنها عوض شده و دیگر نیازی به کار کردن ندارند آنها را با خود همراه می‌کنند. در کنار انگیزه مادی، دو متهم دیگر پرونده با مرحوم مهرجویی و همسرش خصومت قبلی شخصی داشته‌اند به نحوی که یکی از متهمان از برخوردهای پرخاشگرانه مرحوم مهرجویی با خودش یاد می‌کند یا متهم دیگر به اخراج خودش از شهرک به دستور آقای مهرجویی و تهمت سرقت به عنوان یکی از انگیزه‌های قتل اشاره دارد.»

اطلاعات آنلاین

+