به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نشست انجمن دوحه با اشاره به ریشه‌های عملیات طوفان الاقصی که روز هفتم اکتبر آغاز شد، گفت این اتفاق نتیجه هفتاد سال اشغالگری رژیم صهیونیستی است و تاکید کرد: حماس یک جنبش ملی آزادی‌بخش است و ما از مبارزات آن‌ها در مقابله […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در نشست انجمن دوحه با اشاره به ریشه‌های عملیات طوفان الاقصی که روز هفتم اکتبر آغاز شد، گفت این اتفاق نتیجه هفتاد سال اشغالگری رژیم صهیونیستی است و تاکید کرد: حماس یک جنبش ملی آزادی‌بخش است و ما از مبارزات آن‌ها در مقابله با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنیم.

دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره ارتباط جنبش‌های مقاومت منطقه با تهران گفت: «جنبش های مقاومت در منطقه مستقل بوده و وابسته به ما نیستند. جنبش‌های حماس و حزب الله لبنان قدرت ساخت و خرید سلاح را دارند و تصمیمات آن‌ها در خصوص اقداماتشان مستقل بوده و ما دخالتی در آن نداریم».

به گزارش الجزیره، امیرعبداللهیان افزود: «درگیری در منطقه عملا به مناطق دیگر گسترش یافته و تمام گروه‌های مقاومت در منطقه بر اساس منافع خود رفتار می‌کنند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه «جنبش حماس از طریق جنگ از بین نخواهد رفت» تاکید کرد: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به من اعلام کرد که این جنبش توانایی ادامه جنگ برای چندین سال را دارد.

او در بخش دیگری از سخنرانی خود خاطرنشان کرد که آمریکا در جنگ غزه دست دارد و حمایت‌های گسترده‌ای از رژیم صهیونیستی می‌کند.

امیرعبداللهیان افزود: «از طریق جنگ امکان از بین بردن مقاومت در غزه و با آزادی اسرای صهیونیست وجود ندارد. باید به مردم فلسطین اجازه داد که سرنوشت خود را تعیین کنند و خودشان در مورد آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.تداوم جنگ منجر به شعله‌ور شدن اوضاع در منطقه خواهد شد».

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «صهیونیست‌ها برای کوچاندن مردم فلسطین از نوار غزه به مصر و از کرانه‌باختری به اردن و از بین بردن مسئله فلسطین برنامه‌ریزی می‌کنند».

امیرعبداللهیان همچنین گفت راه‌حل ۲ دولتی کمکی به مسئله فلسطین نمی‌کند چراکه اسرائیل یک رژیم اشغالگر است.