نخستین رویش ایده‌های خدمت‌آفرین قضایی ازسوی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برگزار شد که حتماً حداقل نتیجه‌ی آن، کسب تجربه‌ی بسیار مفیدی برای قوه‌قضائیه و به‌ویژه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه است و انتظار می‌رود پس‌از این، در جهت تأمین حقوق شهروندی و افزایش صلاحیت حرفه‌ای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، گام‌های مؤثرتری برداشته شود. […]

- پیشنهادهایی به نخستین رویش ایده‌های خدمت‌آفرین قضایی

نخستین رویش ایده‌های خدمت‌آفرین قضایی ازسوی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برگزار شد که حتماً حداقل نتیجه‌ی آن، کسب تجربه‌ی بسیار مفیدی برای قوه‌قضائیه و به‌ویژه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه است و انتظار می‌رود پس‌از این، در جهت تأمین حقوق شهروندی و افزایش صلاحیت حرفه‌ای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

چندی پیش، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی همت کرد و نخستین رویش ایده‌های خدمت‌آفرین قضایی توسط این کانون برگزار شد که بدون تردید، چنین تجربه‌ای هم برای کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و هم قوه‌قضائیه و به‌ویژه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه و نیز مدیران و کاربران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور، نوین و برای نخستین‌بار بود که هم‌فکری و هم‌اندیشی و خرد جمعی ایشان در بهبود وضعیت حرفه‌ای‌شان به مشارکت گرفته شد. حال، بدیهی است اگر هم مردم و هم جامعه‌ی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کشور از قوه‌قضائیه (مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه) انتظار داشته باشد ‌از این‌پس، بیش‌ازپیش، حقوق شهروندی ارباب‌رجوع در خدمات‌رسانی بیش‌تر و به‌تر تأمین شود که تحقق این مهم مستلزم افزایش صلاحیت حرفه‌ای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. بنا بر این، امید است گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

وه! چه نیک است اگر رویکرد اساسی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در ارائه‌ی خدمت به ارباب‌رجوع، مبتنی بر سه اصل تکریم، تسریع و توسعه استوار باشد. یعنی تکریم ارباب‌رجوع در طول مدت ارائه‌ی خدمت قضایی و سرعت بخشیدن به انجام و تسهیل ارائه‌ی خدمت به ارباب‌رجوع و نیز توسعه‌ی خدمات قابل ارائه به ارباب‌رجوع، سرلوحه‌ی فعالیت حرفه‌ای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شود. البته پرواضح است که توسعه‌ی خدمات قابل ارائه به ارباب‌رجوع، دو سو دارد؛ یک‌سوی آن، مدیران و کاربران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور هستند که بایستی دست از مشارکت و هم‌فکری برندارند و با حمیت صنفی، شنوای خواست مردم و ارباب‌رجوع باشند و از دل توقع و انتظارهای مردمی، خدمت‌آفرینی کنند و خدمت‌های نوین و جدیدی را به کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پیشنهاد دهند تا کانون نیز پس‌از بررسی‌های کارشناسی و تخصصی و فنی، پیشنهادهای ارزنده و مفید را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه جهت تصویب و ابلاغ و اجرا ارائه دهد.

نگارنده بر این باور است که ما در مرحله‌ی گذار هستیم و هنوز در پیچ و خم کوچه‌پس‌کوچه‌های فناوری اطلاعات بایستی تجربه کنیم تا به ارائه‌ی خدمات قضایی برخط (آنلاین) آن‌هم توسط شهروندان (دولت‌الکترونیک / شهروند-الکترونیکی)، برسیم. لذا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با عنایت به پراکندگی جغرافیای محلی در شهرها و روستاهای کشور، توان ارائه‌ی خدمات بسیار بیش‌تری را اعم‌از خدمات قضایی و شبه‌قضایی دارند. برخی از خدمات قابل ارائه ازطریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور، به‌شرح زیر است؛

  1. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادگاه‌های انتظامی سردفتران و دفتریاران (دفاتر اسناد رسمی) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  2. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادگاه‌های انتظامی سردفتران و دفتریاران (دفاتر رسمی ازدواج و طلاق) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  3. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادسرا و دادگاه‌های انتظامی وکلای دادگستری (کانون وکلای دادگستری) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  4. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادسرا و دادگاه‌های انتظامی وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  5. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادسرا و دادگاه‌های انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  6. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادسرا و دادگاه‌های انتظامی قضات در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  7. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با اجرای احکام صادره از مراجع اداری و هیأت‌های حل اختلاف (قانون کار) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  8. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با اجرای احکام صادره از مراجع اداری و هیأت‌های حل اختلاف اداری کارکنان دولت (مرتبط با قانون استخدام کشوری و نیز قانون مدیریت خدمات کشوری) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  9. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  10. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با هیأت داوری و حل اختلافات بورس و اوراق بهادار در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  11. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با مرکز داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  12. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادسرا و دادگاه‌های نظامی (سازمان قضایی نیروهای مسلح) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  13. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادسرا و دادگاه‌های نیروی انتظامی (فراجا) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  14. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دادسرا و دادگاه‌های نیروی انتظامی (پلیس راهور) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  15. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با خلافی خودرو و مراکز تعویض پلاک (پلیس راهور) در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  16. ثبت شکایت / دادخواست و لایحه‌ی مرتبط با دعاوی و اختلافات مرتبط با کارگزاری‌ها مثل کارگزاری بیمه تأمین اجتماعی و سایر دفاتر همانند دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر پلیس+۱۰ و دفاتر خدمات امور مشترکین همراه اول و مانند آن، در همه‌ی مراحل بدوی و تجدیدنظر.
  17. و …

………………………………………

*. مدرس دانشگاه و پژوهش‌گر مسایل حقوقی

Tajgar.reza@gmail.com

منبع: خبـرآنلاین