به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، جعفر قادری در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: امروز در شرایطی هستیم که هم با تورم و هم با تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود مواجهیم و در […]

بودجه ١۴٠٣, درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳, کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ - موافق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳: بودجه سال اینده انقباضی است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، جعفر قادری در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: امروز در شرایطی هستیم که هم با تورم و هم با تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود مواجهیم و در طول سالیان گذشته با فشار ناشی از تحریم‌ها، کرونا و خشکسالی و همچنین در دهه ۹۰ با رشد منفی یا رشد صفر اقتصادی روبرو بودیم و باید به گونه‌ای عمل کنیم که بی ثباتی‌هایی که در کشور وجود داشت، دوباره تکرار نشود.

نماینده مردم شیراز عنوان کرد: رشد ۱۸ درصدی که در درآمدها پیش بینی شده‌ است به معنای یک بودجه انقباضی است و در شرایط تورمی موجود، جهت‌گیری درستی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که شاید دیگر رشد بیشتر از ۵۰ درصدی مالیات‌ها امکان پذیر نباشد و اگر بخواهیم بیشتر از این عدد مالیات‌ها را اضافه کنیم در شرایط رکوردی موجود، رکود افزایش می‌یابد. از سوی دیگر درآمدهای نفتی هم به گونه‌ای است که هم ظرفیت تولید نداریم و هم اینکه تحرک ها و فشارهای خارجی اجازه فعالیت بیشتر نمی‌دهد و در نتیجه در این دو منبع عمده بودجه با محدودیت مواجهیم.

قادری ادامه داد: در حوزه مولد سازی نیز می‌بینیم که مقاومت‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف انجام می شود عملا قدرت مانور دولت را محدود می‌کند و از طرف دیگر در شرایطی که بدهی‌های زیادی متوجه دولت است، افرایش واگذاری دارایی‌های مالی یا استقراض از مردم خیلی منطقی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه سرجمع اعداد کلان بودجه مناسب است، گفت: تلاش دولت برای کاهش کسری تراز عملیات، سرمایه‌ای و مالی و بهبود این ترازها کمک می کند که مسیری منطقی را در بودجه داشته باشیم. سعی شده‌ است که منابع بصورت دقیق برآورد شود و نوساناتی که به دلیل عدم برآورد دقیق در بودجه داشتیم را دیگر نداشته باشیم. اینکه منابعی از محل تسهیلات و منابع بانکی برای رشد اقتصادی دیده‌ شده است مطلوب است و فکر می کنم که تلاش دولت بر این بوده که بودجه‌اش با سیاست‌های کلی برنامه انطباق داشته باشد.

قادری در پایان تاکید کرد: در موضوع همسان‌سازی ها با منابعی که الان برآورد می شود، نگرانی هایی وجود دارد اما فکر می کنم از سوی مجلس امکان جابجایی منابع وجود دارد. باید بتوانیم در سال اول ۴۰ درصد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین را اجرا کنیم.

۲۲۳۲۲۳

منبع: خبـرآنلاین