جمعیتی بیشتر از مردم ۶۸ کشور جهان
جمعیتی بیشتر از مردم ۶۸ کشور جهان

رکنا نوشت: تهران به یکی از شهرهای جهان با بیشترین تعداد گربه تبدیل شده است. استانبول که روزگاری به کتستانبول (استانبول گربه ها) معروف بود، باید جایش را به تهران بدهد. هر گوشه ای از تهران را که ببینید، تعداد زیادی از گربه ها در هر کوچه و خیابان وجود دارند. طبق آخرین آمار غیررسمی […]

- جمعیتی بیشتر از مردم ۶۸ کشور جهان

رکنا نوشت: تهران به یکی از شهرهای جهان با بیشترین تعداد گربه تبدیل شده است. استانبول که روزگاری به کتستانبول (استانبول گربه ها) معروف بود، باید جایش را به تهران بدهد. هر گوشه ای از تهران را که ببینید، تعداد زیادی از گربه ها در هر کوچه و خیابان وجود دارند. طبق آخرین آمار غیررسمی در سال ۱۳۹۵، تعداد گربه های تهران، ۳۲۰ هزار تا است که از جمعیت ۶۸ کشور جهان نیز بیشتر است!

ایمان معماریان دامپزشک و کارشناس حوزه حیات وحش گفت: آماری از تعداد گربه های شهری در تهران وجود ندارد. تاکنون هیچ مطالعه ای برای پیدا کردن تعداد این حیوانات انجام نشده است. اولین چیزی که برای مدیریت جمعیت گربه های شهری نیاز است؛ همین تهیه آمار است که در ایران نداریم. با این وجود مهم ترین راهکار برای کنترل جمعیت گربه های شهری، مدیریت پسماند و کاهش دسترسی آنها به منابع غذایی و همچنین غذارسانی است.

وی گفت: جمعیت گسترده ای از گربه ها در کشورهای ایران، هند و ترکیه را می توان مشاهده کرد؛ اما در آن کشورها برنامه های مدیریت جمعیتی وجود دارد. در ایران، به ویژه تهران، برنامه ای هم برای مدیریت جمعیت گربه های خیابانی وجود ندارد. علت اصلی عدم برنامه ریزی جهت مدیریت جمعیت گربه های شهری نیز این است که لزوم این کار هنوز برای مسئولان درک نشده است.

این دامپزشک تاکید کرد:گونه های حیات وحش شهری از جمله پرندگان، جوندگان و خزندگان که قبلا در تهران تعدادشان بیشتر بوده است با گسترش جمعیت گربه های شهری، کمتر از پیش شده است. همچنین انتقال بیماری ها، از دیگر مواردی است که ممکن است برای انسان مشکلاتی را به وجود بیاورد؛ چراکه آنها مثل سگ و گربه های خانگی، وضعیت بررسی سلامت ندارند. انتقال انواع انگل، باکتری و قارچ در بین خود گربه ها، حیوانات دیگر و انسان از جمله موارد مشکل زا در شهر است. همچنین حیوانات خیابانی که تحت حمایت انسان ها نیستند نیز دائما بیمار هستند و در نهایت با شرایط ناگواری می میرند. 

ایمان معماریان همچنین در خصوص ایدز گربه ای گفت: این بیماری برای انسان ها خطرناک نیست. ایدز گربه ای موجب می شود آنها به بیماری های دیگر مبتلا شوند. هیچ مطالعه ای در تهران انجام نشده است که مشخص کند چه تعداد از گربه های شهر به ایدز گربه ای و یا حتی بیماری های دیگر مبتلا هستند. این بیماری علائم اختصاصی ندارد و فقط باعث ضعف سیستم ایمنی می شود. این ضعف سیستم ایمنی در نهایت منتهی به ابتلا به عفونت های بعدی در بدن گربه ها می شود.

منبع: اطلاعات انلاین