به گزارش زیرنویس، بعضی از طرح ها در شورای فرهنگ عمومی تدوین شده که به باور سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، این ایده ها می تواند امکانات رفاهی و نشاط را برای خانواده ها فراهم کند. درباره تصمیمات گرفته شده از سوی این نهاد با دکتر امامی گفت و گو می کنیم. دولت […]

به گزارش زیرنویس، بعضی از طرح ها در شورای فرهنگ عمومی تدوین شده که به باور سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، این ایده ها می تواند امکانات رفاهی و نشاط را برای خانواده ها فراهم کند. درباره تصمیمات گرفته شده از سوی این نهاد با دکتر امامی گفت و گو می کنیم.

دولت خانواده محور

ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل سبقه تاریخی اش از اصالت بالایی برخوردار است. در تقویم ملی آن درست از روز اول فروردین تا آخرین روز اسفندماه مناسبت های زیادی ثبت شده که اتفاقات مهم تاریخی یا مذهبی را نشان می دهد. رخدادهایی که به بهانه آن ها دور هم جمع می شویم، شادی می کنیم یا با مشاهیر و وقایع کشورمان آشنا شویم. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که شورای فرهنگ عمومی برنامه های جالبی در نظر گرفته است. سید مجید امامی در این باره می گوید: «دوره های مختلف فرهنگی در کشور ما با توجه به اینکه ذیل اسناد رسمی توانند قرار بگیرند تمایزاتی دارند. همیشه احساس نیاز می کردیم که حرکت فرهنگی با رویکرد خانواده و تعبیر نجات خانواده ایرانی شکل بگیرد. شاید در دوره های قبلی خیلی به این مهم پرداخته نمی شد اما از آنجا که دولت سیزدهم قرابت زیادی با بنیان خانواده دارد، می توان از آن به عنوان دولت خانواده یاد کرد.»

برگزاری گفتمان های فرهنگی

البته دولت خانواده، الزاما مولفه ها، انگاره های حقوقی و اقتصادی خانواده ای نیست. آنچه دولت سیزدهم و شورای فرهنگ فرهنگی ضرورت می داند، پررنگ شدن مسائل فرهنگی است. دکتر امامی در ادامه می افزاید: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسائل فرهنگی کشور دو دوره بزرگ و مهم را پشت سرگذاشته است که البته با مهجوریت همراه بود. اما حالا با توجه به اجرایی شدن قانون تعالی جمعیت که از کارهای مهم و تاثیرگذار فرهنگی است، باید گفت همواره به دنبال گفتمان فرهنگی خانواده می گشتیم و باید به این سمت سوق پیدا کنیم. هر چند محدودیت هایی در منابع جاری و متمرکز وجود دارد.»

احیا فرهنگ تولید

آنچه مهم است، در گفتمان هایی که در امور فرهنگی خانواده صورت گرفته، متولیان شورای فرهنگ عمومی خیلی جدی به حفظ میراث تاریخی و ارزش ها و ظرفیت های جامعه ایرانی توجه دارند و اینکه برای صیانت از خانواده و حفط اصالت ملی نیاز داریم ظرفیت ها را به روزرسانی کنیم. دبیر شورای فرهنگ عمومی در این باره می گوید: «رسیدن به این جایگاه تسهیلاتی می خواهد که در قالب مدیریت رویداد باشد. معتقدیم مدیریت رویداد دو ستون دارد. یکی نام گذاری در تقویم رسمی کشور و دیگری تقویم فراغتی مردم. که در در واقع بردار تعطیلات به لحاظ فرهنگی است. در قسمت تقویم یا رویداد سازی حرکت جدی در ۲ سال اخیر انجام داده ایم. به نوعی برجسته سازی کرده ایم. برای ۷ محصول کشورمان در تقویم رسمی روز پیشنهاد داده ایم و تصویب شده است. روز زعفران، روز انار، روز زیتون، روز گندم و … . به طور مثال در جشن برداشت زعفران که استان را درگیر می کند. این نسبت پیدا می کند با خانواده مولد ایرانی. اگر فرهنگ تولید احیا شود می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.»

ایران؛ پیشتاز در مهمان نوازی

روز پیوند با خویشان و فرهنگ مهمانی، روز تکریم همسایه، روز مازندران، روز ایلام و روز اصفهان از دیگر مناسبت هایی است که در تقویم ما ثبت شده که کمک زیادی به حفظ اصالت ملی می کند. دکتر امامی با اشاره به اهمیت مهمان نوازی در بین ایرانی ها به نکته مهمی اشاره می کند: «در روز پیوند با خویشان و فرهنگ مهمانی در واقع سنت زیبای دورهمی را احیا می کنیم. تکریم مهمان در همه کشورها وجود دارد اما ایران در فرهنگ مهمانی غنی تر رفتار می کند. در شب یلدا که هویت ملی ماست کوچکترها به دیدار بزرگترها می روند. آیین مرسوم گذشته را انجام می دهند. این همان صیانت خانواده است. چه خوب آخر فصل پاییز ۲ روز را تعطیل کنیم تا مردم برای شب یلدا یا دیدار خانواده خود به مسافرت پاییزی بروند. متاسفانه بیشتر تعطیلات در ۶ ماه اول سال دیده می شود. مسافرت رفتن علاوه بر نشاط خانواده به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند.» دکتر امامی پیشنهاد خوبی ارائه می دهد اما باید گفت از آنجا که تصمیم گیرنده درباره تعطیلات رسمی مجلس شورای اسلامی است، تبعا این نهاد نمی تواند تصمیمات دراز مدت بگیرد. اما راهکاری که دبیر شورای فرهنگ عمومی عنوان می کند اینکه، اواخر اسفند هر سال چینش تعطیلات سال گذشته انجام شود. او می گوید: «روز محصول، روز حرفه، روز استان، سفر رفتن و .. همه اینها می تواند به حوزه گردشگری کمک کند و اقتصاد ملی را رونق دهد.»