به گزارش خبرنگار مهر، حسام‌الدین فرهادی‌نسب شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری، اظهار کرد: معدن کارانی که در ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر اصفهان زندگی می‌کنند و بیشترین انس را با طبیعت دارند دنبال تخریب نیستند. وی اضافه کرد: اما ذات معدن تخریب است و بدنبال تخریب سازندگی است مشابه عمل جراحی که با انجام آن تومور […]

به گزارش خبرنگار مهر، حسام‌الدین فرهادی‌نسب شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری، اظهار کرد: معدن کارانی که در ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر اصفهان زندگی می‌کنند و بیشترین انس را با طبیعت دارند دنبال تخریب نیستند.

وی اضافه کرد: اما ذات معدن تخریب است و بدنبال تخریب سازندگی است مشابه عمل جراحی که با انجام آن تومور برداشته و زندگی به بیمار بخشیده می‌شود.

رییس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در تبصره ۱۴ ماده قانونی مشخصاً آمده است که ۱۵ درصد از حقوق دولتی که پرداخت می‌شود باید صرف زیر ساخت‌ها و جاده‌ها و اموری که مربوط به آن منطقه هست با اولویت در آن منطقه شود و ۱۲ درصد دیگر را از مبلغ پرداختی برای احیا و بازسازی بخش منابع طبیعی و محیط زیست منطقه صرف شود که آن بخش ما می‌پردازیم و باید منابع طبیعی و سازمان برنامه و بودجه و استانداری پاسخ دهند که چرا هزینه نشده است.

وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در شورای معادن از ارگان‌های مربوطه خواستند که این هزینه‌های برگردد اما این اتفاق صورت نگرفت.

فرهادی نسب گفت: در دنیا بازسازی معادن را داریم اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد هیچ گونه برنامه مدونی از طرف نه سازمان محیط زیست و نه منابع طبیعی برای بازسازی نیست.خود آنها هم نمی‌دانند و صرفاً مانع می‌شوند.

وی افزود: کل مناطق تحت پوشش محدوده‌های معدنی که شامل معادن و برداشت می‌شود کمتر از ۷ درصد مساحت کل کشور است. میزان پروانه معادن

فرهادی نسب گفت: از رژ لب زنان تا تیرآهنی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود از معادن استفاده می‌شود چطوری چنین شغلی با طیف گسترده را می‌خواهید محدود کنید.

وی بیان داشت: سیاست اشتباه دیگری که از سوی محیط زیست و منابع طبیعی شاهدیم اینکه دلیل بسیاری از فرونشست‌ها در بیابان‌های اطراف استان بخاطر کاشت درخت طاق و گز است که یکی از عوامل خرابی محیط زیست به شمار می‌رود.

منبع: مـهر