تیم فوتبال استقلال درحالی عصر فردا در دیداری حساس به‌مصاف پرسپولیس خواهد رفت که آخرین برد این تیم در دربی‌های لیگ برتری به دور برگشت فصل هفدهم با تک‌گل وریا غفوری برمی‌گردد؛ دیداری که وینفرد شفر آلمانی هدایت استقلال را در این دیدار برعهده داشت. درخصوص این بازی و پشت‌پرده‌های دیداری که آخرین برد آبی‌ها […]

- رویای‌مان این است که دوباره به استقلال برگردیم/ فکر نمی‌کنم شفر بخواهد سرمربی پرسپولیس بشود

تیم فوتبال استقلال درحالی عصر فردا در دیداری حساس به‌مصاف پرسپولیس خواهد رفت که آخرین برد این تیم در دربی‌های لیگ برتری به دور برگشت فصل هفدهم با تک‌گل وریا غفوری برمی‌گردد؛ دیداری که وینفرد شفر آلمانی هدایت استقلال را در این دیدار برعهده داشت. درخصوص این بازی و پشت‌پرده‌های دیداری که آخرین برد آبی‌ها در لیگ را برای این تیم به‌همراه داشته دقایقی با دستیار جامائیکایی شفر یعنی میگل کولی به نکات جالبی از این دیدار اشاره کرده است.

درحال‌حاضر کجا هستید و در کدام تیم مربیگری را ادامه می‌دهید؟
 
در تیم زیر ۲۳ سال‌ ام‌صلال در قطر مشغول به کار هستم، همچنین به‌تازگی پرولایسنس مربیگری ای‌اف‌سی را دریافت کرده‌ام تا بتوانم برنامه‌های سرمربیگری در قاره آسیا را دنبال کنم.

به‌نظر می‌رسد در سال‌های اخیر قطری‌ها رسیدگی به فوتبال پایه را بیشتر در دستور کار قرار داده باشند.
 
بله همین‌طور است. اسپایر آکادمی فوق‌العاده‌ای به‌شمار می‌رود که خیلی از وظایف این آکادمی به تیم‌های پایه مربوط می‌شود. قطری‌ها به‌صورت وحشتناکی به تیم‌های پایه و استعدادهای خود بها می‌دهند و هزینه‌های سنگینی را در این رابطه متحمل می‌شوند. آنها برای این کار از همه جای دنیا بهترین مربیان را می‌آورند.

به‌عنوان کسی که هم در ایران و هم در کشور قطر کار کرده‌اید، درباره تفاوت‌های استعدادهای فوتبالی دو کشور می‌توانید توصیفی داشته باشید؟
 
شما در ایران استعداد خام زیاد دارید. استعدادهای زیادی که در سطح کشورتان فراوان هستند اما کار تاکتیکی و آموزش درستی به آنها ارائه نمی‌دهید و آنها بیشتر به‌صورت فیزیکی رشد می‌کنند و بالا می‌آیند اما در قطر از همان پایه به بازیکنان کارهای تاکتیکی آموزش داده می‌شود تا در این قالب، بیشتر تکنیک فوتبال آنها افزایش پیدا کند.

حتما خبر دارید در فاصله یک‌ماه تا جام‌ملت‌های آسیا، کارلوس کی‌روش از تیم ملی قطر اخراج شد.
 
کی‌روش اسم بزرگی در فوتبال دنیا محسوب می‌شود. فوتبال همین است و یک روز هستید و یک روز نیستید. یک روز هم هرکاری باید بکنید می‌کنید اما به‌نتیجه نمی‌رسید. کی‌روش هم داشت کارش را می‌کرد اما فدراسیون قطر احساس کرد برای قهرمانی در آسیا تیم ملی این کشور به بازی تهاجمی بیشتری نیاز دارد که این امر با کی‌روش امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر آنها از هم جدا شدند. در هر صورت بیشتر از این قطع همکاری، شگفتی بیشتر به این مربوط می‌شد که زمان بسیار کمی تا جام‌ملت‌ها باقی مانده و بسیار سخت است که در این فاصله کم بتوان تغییراتی اصولی انجام داد که تحول را به‌همراه داشته باشد. این درحالی است که درخشش تیم‌هایی مانند ژاپن و کره جنوبی در آسیا برای سایر کشورهای دیگر این قاره قابل‌لمس هستند. این تیم‌ها همیشه این احساس را دارند که از این کشورها عقب مانده‌اند و درنتیجه تلاش می‌کنند تدارکات بیشتری برای موفقیت انجام بدهند. درباره کی‌روش قضاوت خاصی ندارم که کار او خوب یا بد بوده است اما به من ثابت شد که فوتبال مثل همیشه می‌تواند بی‌رحم باشد و با وجود تمام رزومه‌ای که دارید شما را کنار بگذارد.

به استقلال برسیم. نتایج و اخبار این تیم را دنبال می‌کنید؟
 
بله اما نه به‌صورت منظم. در اینستاگرام، پیج باشگاه و برخی خبرنگاران و بازیکنان این تیم را فالو کرده‌ام و نتایج را از طریق آنها می‌بینم. گاهی اوقات از پست این افراد، از اخبار هم مطلع می‌شوم. مثلا می‌دانم که استقلال بازی آخر خود را با مساوی پشت سر گذاشت یا اینکه در هفته جاری باید دربی را برگزار کند. با بیژن طاهری هنوز هم در ارتباط هستیم و از طریق او از اخبار تیم مطلع می‌شوم ولی این‌طور نیست که برنامه دقیق تیم را بدانم یا بازی‌ها را به‌صورت مستقیم ببینم، چون من اینجا مشغله‌های زیادی دارم.

به دربی ۸۷ برسیم. آخرین دربی که حدود ۶ سال پیش استقلال با کادرفنی که شما هم در آن حضور داشتید، توانست رقیب سنتی خود را شکست بدهد. از آن دربی چه جزئیاتی در خاطر شما باقی مانده که بعد از این همه سال هنوز هم می‌تواند برای هوادار جالب باشد.
 
بازی فوق برای ما بسیار بازی مهم و بزرگی بود و آماده‌سازی تیم برای این بازی رویایی بود. به اندازه‌ای بازیکنان ما برای بازی کردن و بردن پرسپولیس تشنه بودند که ما از قبل از بازی مطمئن بودیم که برنده می‌شویم. تمرین قبل از بازی بسیار رویایی و هیجان‌انگیز دنبال شد. یادم می‌آید بازیکنان هرکدام برای اینکه در آن بازی به میدان بروند به‌قدری آماده بودند که داشتند زمین چمن را می‌کندند. آنها می‌خواستند نظر ما را برای حضور در ترکیب و دادن شانس بازی در دربی جلب کنند. با آن نحوه تمرین بازیکنان مطمئن بودیم که برنده دربی ما هستیم و هیچ شکی روی این موضوع نداشتیم و می‌دانستیم این اتفاق می‌افتد. جالب اینکه برای این دیدار وریا غفوری به اندازه‌ای آماده بود و ‌انگیزه داشت که مدام از کادرفنی درخواست می‌کرد تا به محوطه جریمه پرسپولیس نفوذ کند. او در آن فصل، عملکرد خوبی داشت و گل‌های زیادی هم برای تیم زده بود، بنابراین توقع داشتیم در این بازی هم گل بزند و از این امر اصلا شگفت‌زده نشدیم. ما می‌دانستیم وریا شانس بالایی برای گلزنی دارد.

در هر صورت این آخرین گلی بوده که در دربی‌های لیگ برتری منجر به برد استقلال شده است.
 
در صحنه‌ای که وریا گل زد، او روی ریباند این کار را انجام داد، پس از آن شادی بعد از گل این بازیکن و انفجار دیوانه‌وار ورزشگاه و خوشحالی بی‌حد و حصر هواداران، بازیکنان و کادر به اندازه‌ای این گل را به یادماندنی کرده که انگار به‌تازگی این اتفاق افتاده و هنوز خاطرات و شادی این گل برایم تازه است و آن را احساس می‌کنم. این گل جزء لحظات خیلی‌خوب من در فوتبال به‌شمار می‌رود و خیلی از آن برد لذت بردیم.

چه اتفاقی افتاده که استقلال دیگر نتوانسته بعد از آن در دربی‌های دیگر در لیگ برتر موفق به شکست حریف سنتی خود بشود؟
 
من نمی‌توانم به این سوال پاسخ بدهم و جوابی برایش ندارم، فقط می‌دانم استقلال در سال‌های اخیر خیلی از خودش فاصله گرفته و بازیکنان زیادی را از دست داده است. در این سال‌ها این تیم تعدد زیادی در رفت‌وآمد بازیکن داشته و ثبات و تمرکز را از دست داده، این درحالی است که رقیبش در این سال‌ها نفرات و شاکله خود را به‌مراتب حفظ کرده است. اما استقلال به قدری درگیر تغییرات در هر بخشی شده که آن تمرکز لازم برای موفقیت در دربی‌ها را از دست داده است. درهرصورت در دربی داشتن بازیکن کلیدی و باتجربه که بتواند بازی را دربیاورد، بسیار مهم است؛ استقلال در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی را از دست داده است که این شاخصه‌ها را داشته باشد.

در یک دربی دیگر در بازی شماره ۹۰ دو تیم هم درحالی‌که استقلال شانس زیادی برای قهرمانی در فصل داشت، با پنالتی‌ای که اسماعیلی از دست داد هم دربی و هم قهرمانی را از دست دادید. شفر به‌تازگی اعلام کرده به‌خاطر غرور این بازیکن در زمان زدن پنالتی، شانس موفقیت از دست رفت.
 
از دست دادن پنالتی یک‌چیز است، از دست دادن پنالتی در دربی چیزی دیگر اما زمانی که فرشید پنالتی را از دست داد برای ما لحظات بدی به‌وجود آمد، چون دقیقا در دقایق پایانی نیمه اول بود و این اتفاق تیم ما را کامل خالی کرد. ما در این بازی زود گل خورده بودیم و از لحاظ روحی و روانی خیلی تحت‌فشار بودیم تا بازی را برگردانیم. خوب هم حمله کرده بودیم و آن پنالتی درصورتی‌که گل می‌شد می‌توانست برای ما یک جور پاداش باشد و ما را برای نیمه دوم و موفقیت در این نیمه صدبرابر شارژ کند اما پنالتی که از دست رفت تیم ما را کامل خالی کرد. در رختکن و در بین دو نیمه به‌اندازه‌ای شفر ناراحت بود که فقط باید یک نفر این مربی آلمانی را آرام می‌کرد و به او ‌انگیزه می‌داد. البته شفر بیشتر از این ماجرا ناراحت بود که اصلا قرار نبود اسماعیلی این پنالتی را بزند. پنالتی‌زن ما در این دربی وریا غفوری بود. البته به‌درستی یادم نمی‌آید دستور شفر برای زدن پنالتی ما در این بازی چه کسی بود اما مطمئنم فرشید پنالتی‌زن اول ما نبود و قرار نبود او پنالتی را بزند و این ماجرا بیشتر او را ناراحت کرد که چرا باید یک بازیکن سرخود پنالتی بزند!

گفته می‌شود در این خصوص مهدی رحمتی مقصر است، چون او به اسماعیلی دستور زدن پنالتی را داد.
 
من از این موضوع خبر ندارم اما مهم این است که اصلا قرار نبود فرشید پشت آن توپ بایستد. اعتمادبه‌نفس بیش از حد این بازیکن در آن صحنه تبدیل به غرور شده و این موضوع کار دستش داد. پنالتی چیپ آن هم در دربی کاری اشتباه و بزرگ‌ترین ریسک دنیاست. زدن پنالتی در هر دیداری مهم است اما دربی مهم‌ترین پنالتی دنیا را پیش‌روی شما قرار می‌دهد. ریسکی که این بازیکن کرد خیلی به ما ضربه زد و به این ترتیب فرصت بسیار بزرگی را از دست دادیم.

شفر در مصاحبه‌ای اعلام کرده تمایل دارد دوباره به فوتبال ایران برگردد حتی اگر این بازگشت با سرمربیگری پرسپولیس همراه باشد.
 
مطمئنم که شما در این مورد به من حقیقت را می‌گویید اما چون این مصاحبه به زبان فارسی بوده، من آن را ندیده و نخوانده‌ام که متوجه شوم این مربی در چه شرایطی این صحبت را مطرح کرده است. اما فکر نمی‌کنم شفر به‌دنبال آمدن به پرسپولیس باشد، چون هنوز هم وقتی با شفر و سایر نفراتی که در آن سال با استقلال همکاری می‌کردیم با هم صحبت می‌کنیم؛ رویایمان این است که دوباره در کنار هم جمع شده و به استقلال برگردیم. استقلال برای ما یک رویای تمام‌نشدنی است و بازگشت به این تیم برای ما شیرین‌ترین خبر در این لحظه به‌شمار می‌رود. اینکه اگر یک روز دوباره این فرصت نصیب ما شود ما واقعا از این قضیه خوشحال می‌شویم، پس من فکر نمی‌کنم شفر واقعا دلش بخواهد سرمربی پرسپولیس بشود و احتمالا فقط یک شوخی را مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: چراغ سبز شفر به پرسپولیس؛ اگر برایم تیم پیدا کنید دوباره به ایران برمی‌گردم!

منبع: خبـر ورزشی