یک واکسن جدید که در مراحل اولیه کارآزمایی‌های بالینی مورد بررسی قرار گرفته است، امکان بالقوه‌ای برای کمک به برخی زنان مبتلا به سرطان پستان- شایع‌ترین سرطان زنان، ایجاد می‌کند     به نقل از یواس‌تودی این واکسن که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، سرطان پستان سه‌گانه منفی (۳ Negative) را هدف قرار […]

یک واکسن جدید که در مراحل اولیه کارآزمایی‌های بالینی مورد بررسی قرار گرفته است، امکان بالقوه‌ای برای کمک به برخی زنان مبتلا به سرطان پستان- شایع‌ترین سرطان زنان، ایجاد می‌کند

 

نتایج امیدبخش یک واکسن برای سرطان پستان

 

به نقل از یواس‌تودی این واکسن که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، سرطان پستان سه‌گانه منفی (۳ Negative) را هدف قرار می‌دهد که تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان پستان است.

 

اولین کارآزمایی بالینی این واکسن که نتایج آن هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که این واکسن عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی‌کند و در ۷۵٪ از بیماران مورد آزمایش، پاسخ ایمنی خوبی ایجاد کرده است.

 

کارآزمایی مرحله اول این واکسن که شرکت آنیکسا بیو ساینسز در کالیفرنیا آن را ساخته است، شامل ۱۶ زن بود که سه واکسن در فاصله هر دو هفته یک بار دریافت کردند.

 

این واکسن برای هدایت دستگاه ایمنی به سمت نابودی سلولهای سرطانی سه منفی پستان از طریق سازوکاری که قبلاً هرگز برای ساخت واکسن‌های سرطان مورد استفاده قرار نگرفته بود، طراحی شده است.

 

این واکسن در حال حاضر برای جلوگیری از عود مجدد سرطان در بیمارانی که قبلا برای سرطان سه‌گانه منفی پستان تحت درمان بوده‌اند، طراحی شده است، مرحله بعدی پژوهش بر استفاده از واکسن برای جلوگیری از شروع سرطان سه‌گانه منفی پستان متمرکز خواهد بود.

 

کارشناسان می‌گویند در حالی که این واکسن یک پیشرفت امیدوارکننده در زمینه تحقیقات سرطان پستان است، چند سال طول خواهد کشید تا برای عموم مردم در دسترس باشد.

 

در حال حاضر واکسن‌هایی برای چندین نوع مختلف سرطان از جمله سرطان گردن رحم، سرطان کبد و سرطان منتشرشده پروستات وجود دارد.

 

این واکسن‌ها و این واکسن بالقوه جدید برای سرطان پستان، همگی بر ایمنی‌درمانی تمرکز دارند. وقتی شخصی به سرطان مبتلا می‌شود، دستگاه ایمنی به‌طور خودکار تومور بدخیم را مورد حمله قرار نمی‌دهد زیرا این تومور از سلول‌های خود فرد تشکیل شده است. واکسن‌های ضد سرطان دستگاه ایمنی فرد را تحریک می‌کنند تا به سلول‌های سرطانی حمله کند.

 

در کارآزمایی‌های بالینی در حال انجام برای ساخت واکسن‌های ضد سرطان قسمتی از آنتی‌ژن‌های تومور بدخیم فرد جدا شده و با فناوری mRNA ساخت واکسن، واکسنی تهیه می‌شود که تزریق آن به بدن فرد دستگاه ایمنی را بر ضد سرطان فعال می‌کند، به این ترتیب دستگاه ایمنی شخص می‌تواند با سرطان خودش مبارزه کند.

 

این واکسن در دست تحقیق برای سرطان پستان ، یک پروتئین موجود در شیر پستان به نام آلفا-لاکتالبومین را هدف قرار می‌دهد که در اکثریت بیماران مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی وجود دارد، هدف قرار می‌دهد.

 

همشهری آنلاین

+