به گزارش خبرنگار مهر، سر و سامان دادن به وضعیت مدیریتی فدراسیون‌ها و برگزاری انتخابات سروقت آنها جزو بدیهی‌ترین وظایف وزارت ورزش به حساب می‌آید در حالی که این وزارتخانه طی یک سال و نیم گذشته نه تنها حرکتی کُندتر از همیشه در این زمینه داشته بلکه در این عملکرد سست، به قدری تخلف و […]

به گزارش خبرنگار مهر، سر و سامان دادن به وضعیت مدیریتی فدراسیون‌ها و برگزاری انتخابات سروقت آنها جزو بدیهی‌ترین وظایف وزارت ورزش به حساب می‌آید در حالی که این وزارتخانه طی یک سال و نیم گذشته نه تنها حرکتی کُندتر از همیشه در این زمینه داشته بلکه در این عملکرد سست، به قدری تخلف و خطا داشته که تا به امروز نتیجه انتخابات برگزار شده برای پنج فدراسیون ابطال شده، انتخابات یک فدراسیون با وجود تشکیل مجمع به سرانجام نرسید، ضمن اینکه ۱۳ فدراسیون هم با سرپرست اداره می‌شوند.

برگزاری انتخابات ۱۸ فدراسیون

وزارت ورزش از ابتدای سال گذشته تاکنون انتخابات ۱۸ فدراسیون را با تشکیل مجمع برگزار کرد این در حالی است که امسال بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی برگزار شد و می‌طلبید تا این وزارتخانه با نگاهی دغدغه مند نسبت به مدیریت فدراسیون‌ها، نسبت به برگزاری انتخابات آنها اقدام کند.

با این حال انتخابات فدراسیون‌های ورزشی سال گذشته از تیر و با برگزاری انتخابات تیروکمان آغاز شد. بعد از برگزاری پرحاشیه سوارکاری و ورزش‌های همگانی، روند انتخابات متوقف شد تا دو سه ماه پایانی سال که انتخابات سریالی از سر گرفته شد.

امسال هم تاکنون انتخابات ۵ فدراسیون برگزار شده است در حالی که همچنان فدراسیون‌هایی زیادی هستند که بدون رئیس هستند اما هنوز وضعیت انتخابات شأن سروسامان نگرفته است.

فهرست مجامع انتخاباتی برگزار شده برای فدراسیون‌ها از ابتدای سال گذشته تا به امروز به این شرح است:

* تیروکمان (خرداد ۱۴۰۱)
* سوارکاری (خرداد ۱۴۰۱)
* ورزش‌های همگانی (مرداد ۱۴۰۱)
* اسکواش (دی ۱۴۰۱)
* شمشیربازی (بهمن ۱۴۰۱)
* گلف (بهمن ۱۴۰۱)
* دوچرخه سواری (بهمن ۱۴۰۱)
* وزنه برداری (اسفند ۱۴۰۱)
* ژیمناستیک (اسفند ۱۴۰۱)
* ورزش‌های ناشنوایان (اسفند ۱۴۰۱)
* کاراته (اسفند ۱۴۰۱)
* جودو (اسفند ۱۴۰۱)
* هاکی (اسفند ۱۴۰۱)
* بدمنیتون (خرداد ۱۴۰۲)
* کشتی (تیر ۱۴۰۲)
* بوکس (تیر ۱۴۰۲)
* روستایی عشایری (مرداد ۱۴۰۲)
* بیماری‌های خاص (۱۴۰۲)

سونامی «ابطال» در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

از مجموع انتخابات برگزار شده از سال گذشته تاکنون انتخابات ۵ فدراسیون توسط وزارت ورزش، دیوان عدالت اداری و دادگاه باطل شده است

ابطال انتخابات ۵ فدراسیون توسط خودی‌ها و غیرخودی‌ها

از مجموع این انتخابات و تا به امروز، نتیجه ۵ مجمع انتخاباتی با رأی خودِ وزارت ورزش، دیوان عدالت اداری و یا دادگاه ابطال اعمال شده است.

سوارکاری اولین فدراسیونی بود که سریال ابطال انتخابات با آن آغاز شد. انتخابات این فدراسیون خرداد سال گذشته برگزار شد اما غیبت نماینده وزارت در این انتخابات نتیجه آن را به چالش کشید تا آنجا که ۶ ماه بعد، رضا زندی به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شد. بعد از آن قرار بود مجمع انتخاباتی این فدراسیون به صورت فوق العاده برگزار شود اما نامه معاون وزیر رأی به لغو آن مجمع داد.

در ادامه ۷ شهریور ۱۴۰۲ به عنوان زمان جدید انتخابات فدراسیون سوارکاری اعلام شد؛ انتخاباتی که با نام نویسی کاندیداها و طی شدن مراحل تأیید صلاحیت به نظر می‌رسید سرانجام داشته باشد اما در فاصله دو روز مانده به زمان مقرر و طبق اعلام وزارت ورزش، آن انتخابات هم لغو شد. بعد از آن نه تنها زمان دیگری برای انتخابات فدراسیون لحاظ نشد بلکه سرپرست جدیدی هم منصوب شد تا این فدراسیون وارد یک دوره جدید شود.

ژیمناستیک که ماه‌های طولانی با چالش انتخاباتی مواجه بود، در نهایت پس از دست به دست شدن میان سه سرپرست اسفند سال گذشته مجمع انتخاباتی اش برگزار شد اما مهر گذشته دیوان عدالت اداری رأی به ابطال انتخابات این فدراسیون داد و به این ترتیب ژیمناستیک دوباره به چاه افتاد.

فدراسیون ورزش‌های ناشنوایان هم جزو فدراسیون‌هایی است که حکم ابطال انتخابات برای آن صادر شد. البته این فدراسیون اخیراً با حکم وزیر ورزش و به دلیل برخی اتفاقات در مسابقات برگزار شده زیر نظر آن، به سرپرست سپرده شد اما پیش از آن دیوان عدالت اداری حکم بدوی برای ابطال انتخابات اسفند سال گذشته‌اش را صادر کرده بود.

دیوان عدالت اداری به جز این دو فدراسیون، برای فدراسیون کاراته و انتخابات اخیر این فدراسیون هم رأی ابطال صادر کرده است. انتخابات این فدراسیون هم همچون ژیمناستیک و ورزش‌های ناشنوایان اسفند سال گذشته برگزار شد. بدین ترتیب تعداد انتخاباتی که سال گذشته برگزار شد اما دیوان عدالت اداری نتیجه آنها را رد کرده‌، به سه رسیده است.

البته فدراسیون کشتی هم دیگر فدراسیونی است که با چالش ابطال انتخابات مواجه شده است. انتخابات این فدراسیون تیر امسال برگزار شد اما دادگاه بدوی رأی به ابطال آن داده است.

مجمعی که به سرانجام نرسید

بولینگ و بیلیارد جزو فدراسیون‌هایی است که قرار بود انتخابات آن سال جاری به برگزار شود با وجود تعیین سه زمان هنوز به سرانجام نرسیده است. مجمع انتخاباتی فدراسیون بولینگ و بیلیارد روز شنبه ۳۱ تیر برگزار شد اما این مجمع بدون رأی و با تصویب تنفس و موکول شدن انتخابات به یک ماه و نیم دیگر، به پایان رسید. پیش از آن قرار بود ۳ تیر انتخابات فدراسیون برگزار شود اما تشکیل مجمع در آن تاریخ به دلیل ترافیک کاری فدراسیون لغو و به ۱۱ تیر موکول شد. در این تاریخ هم مجمع تشکیل شد اما به دلیل ترک اکثریت اعضا، انجام انتخابات آن لغو شد.

بدین ترتیب تا به امروز نه تنها مجمع انتخاباتی فدراسیون بولینگ و بیلیارد برگزار نشد بلکه سرپرست جدیدی هم برای آن منصوب شد و این یعنی ادامه کش و قوس انتخاباتی برای این فدراسیون همیشه بی حاشیه.

سونامی «ابطال» در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

مجامع انتخاباتی فدراسیون همواره با تعویق و حاشیه‌هایی مواجه است

حواشی همیشگی در انتخابات

جابه جایی مجمع انتخاباتی معطوف به فدراسیون سوارکاری و بولینگ نیست و در مورد خیلی دیگر از فدراسیون‌ها اتفاق افتاده است.

مجمع خرداد فدراسیون تیروکمان که آغاز مجامع انتخاباتی در سال ۱۴۰۱ بود با یک ماه تأخیر برگزار شد. مجمع فدراسیون کاراته هم دقیقاً به دلیل همین اعلام دیرهنگام تأیید صلاحیت کاندیداها و با وجود حاضر شدن اعضای مجمع، از ۱۶ به ۲۲ اسفندماه سال گذشته موکول شد اما در روز مقرر هم کش و قوس‌ها در مورد تأیید صلاحیت‌ها دقیقاً تا زمان آغاز رسمی مجمع ادامه داشت.

انتخابات فدراسیون ژیمناستیک هم با همین فرمول برگزار شد؛ اینگونه که وقتی مجمع ۲۴ اسفند (۱۴۰۱) با ۴۵ دقیقه تأخیر آغاز شد، تازه در مورد تأیید صلاحیت کاندیدا اعلام نظر و عنوان شد که زهرا اینچه درگاهی تأیید صلاحیت نشده است. آن زمان هم تعدادی از اعضای مجمع در حضور پولادگر که ریاست مجمع را بر عهده داشت و در حمایت از اینچه درگاهی از محل مجمع خارج شدند اما تعدادشان به اندازه‌ای نبود که باعث لغو انتخابات شود.

اسکواش هم از جمله فدراسیون‌هایی بود که یکی از مجامع انتخاباتی پر سر و صدا و البته نادر در تاریخ ورزش کشور را به نام خود ثبت کرد؛ مجمعی که یک بار با وجود حضور اعضای مدعو به محل برگزاری مجمع و آغاز رسمی آن لغو شد و در نهایت هم در شرایطی دوباره شکل گرفت که گزینه ردِ صلاحیت شده پیروز آن شد.

تکمیل ضعف انتخاباتی وزارت با سرپرستی ۱۳ فدراسیون

علاوه بر تمام مشکلات ریز و درشتی که تا به امروز پیرامون انتخابات فدراسیون‌های ورزشی ایجاد شده و منجر به ابطال انتخابات آنها یا برگزاری پرسروصدای آنها شده است، تعداد قابل توجهی از فدراسیون هم بلاتکلیف هستند طوری که رئیس ندارند، با سرپرست اداره می‌شوند و زمان انتخابات شأن هم مشخص نیست.

فدراسیون‌های والیبال، دوومیدانی، چوگان، انجمن‌های ورزشی، بولینگ و بیلیارد، ورزش‌های سه گانه، آمادگی جسمانی، بادبانی، ورزش‌های دریایی و ساحلی، سوارکاری، شطرنج و ورزش کارگری ۱۲ فدراسیونی هستند که با سرپرست اداره می‌شوند.

فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان یابان هم جزو فدراسیون‌های بلاتکلیف است چرا که رئیس این فدراسیون که هنوز چندماهی تا پایان دوره ریاستش باقی مانده است آبان به عنوان مدیر کل حوزه وزارتی منصوب شد. این انتصاب عملاً ادامه حضور وی را در این فدراسیون منتفی کرد و شاید به همین خاطر بود که خیلی سریع مهلت نام نویسی از کاندیداهای آن مشخص شد با این حال حتی برای ورزش جانبازان و توان یابان سرپرست هم منصوب نشده است.

سونامی «ابطال» در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

ورزش در حالی با معضل ابطال و حواشی انتخاباتی مواجه است که در حال حاضر ۱۳ فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند

درماندگی و ناتوانی وزارت ورزش در مدیریت انتخابات

وضعیتی که امروز ورزش ایران به لحاظ انتخابات فدراسیون‌ها، حواشی پیرامون آنها، ابطال نتایج و… به خود می بیند به نوعی در تاریخ ورزش کشور بی سابقه است.

به خصوص از حیث ابطال انتخابات، تاریخ ورزش ورود اینچنینی و سریالی دیوان عدالت اداری را به یاد ندارد. زمانی که نصرالله سجادی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش را بر عهده داشت انتخابات فدراسیون تیراندازی با چنین مشکلی مواجه شد. در زمان محمدرضا داورزنی هم انتخابات وزنه برداری با ورود دیوان به چالش کشیده شد. در زمان مهدی علی نژاد هم انتخابات فدراسیون دوومیدانی باطل اعلام شد آنهم توسط خودِ وزارت ورزش و یک هفته پس از تشکیل مجمع.

ابطال انتخابات پنج فدراسیون (سوارکاری، ژیمناستیک، کشتی، ناشنوایان و کاراته) عدم نتیجه گیری از انتخابات دو فدراسیون با وجود تشکیل مجمع (بولینگ و بیلیارد) همراه با اداره ۱۳ فدراسیون با سرپرست همه و همه نشان از ناتوانی مدیریتی، آشفتگی و بی برنامگی وزارت ورزش و عملکرد ضعیف معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها دارد. مأموریتی که پایه و اساس مدیریت فدراسیون‌ها و به نوعی ورزش کشور را شکل می‌دهد اما ناتوانی وزارت ورزش در برگزاری درست آن باعث تزلزل اینچنینی شده است.

منبع: مـهر