پیمان مولوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس درباره این‌که بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که دولت به‌اندازه کل درآمد مالیاتی ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومانی، در سال‌ آینده حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند. این یعنی از یک جیب مردم مالیات دریافت می‌شود و به جیب دیگر آن‌ها، حقوق واریز می‌شود. می‌گوید: خطر این […]

- مولوی: دچار روزمرگی در اقتصاد ایران شده‌ایم/ این‌گونه هزینه‌ها در اقتصاد بالا می‌رود

پیمان مولوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس درباره این‌که بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که دولت به‌اندازه کل درآمد مالیاتی ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومانی، در سال‌ آینده حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند. این یعنی از یک جیب مردم مالیات دریافت می‌شود و به جیب دیگر آن‌ها، حقوق واریز می‌شود. می‌گوید: خطر این موضوع این است که اقتصاد دارد مستهلک می‌شود، اما من می‌گویم اقتصاد ما دارد اوراق می‌شود.

وی عنوان می‌کند: کشوری که سرمایه‌گذاری در زیرساخت ندارد، با مشکل نگهداری و استهلاک در کلیت اقتصاد مواجه می‌شود. اقتصاد ایران زمانی که مستهلک شود، هزینه‌هایش بالاتر می‌رود.

مولوی تصریح می‌کند: با این تورم و قیمت دلار، خیلی از بنگاه‌ها و کسب‌وکارها و حتی خانه‌ها هزینه‌هایشان بالا می‌رود. برای مثال، وقتی چیلر یک خانه در فرمانیه خراب می‌شود، خانواده‌هایی که در فرمانیه زندگی می‌کنند، هزینه تعویض آن چیلر را نخواهند داشت. در کسب‌وکار هم به همین شکل است.

وی متذکر می‌شود: این اتفاق باعث می‌شود که کلا بهره‌وری از اقتصاد ایران رخت ببندد و یک‌سری از کسب‌وکارها دیگر نتوانند ادامه دهند و این، بزرگ‌ترین خطر ایران است، زیرا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی است، حرکت رو به جلو ندارد و از آن طرف، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها افول می‌کند. به این شکل، دچار روزمرگی بسیار خطرناک در اقتصاد ایران بودیم و حالا هم هستیم.

مشروح گفت‌وگو با پیمان مولوی درباره بودجه سال آینده را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین