به گزارش زیرنویس، محمد مالمیر سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این زوج جوان در شهر همدان ساکن بودند که روز گذشته به علت استفاده غیراصولی از وسایل گرمایشی و جریان یافتن گاز مونوکسید کربن در داخل منزل دچار مسمومیت و خفگی شدند. وی اضافه کرد: رعایت اصول اولیه […]

به گزارش زیرنویس، محمد مالمیر سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این زوج جوان در شهر همدان ساکن بودند که روز گذشته به علت استفاده غیراصولی از وسایل گرمایشی و جریان یافتن گاز مونوکسید کربن در داخل منزل دچار مسمومیت و خفگی شدند.

وی اضافه کرد: رعایت اصول اولیه ایمنی برای حفظ جان و پیشگیری از بروز اتفاق ضروری است به ویژه با ورود به فصل سرد سال باید هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نکاتی را مد نظر قرار داد.

مالمیر اظهار کرد: نباید از دودکش مشترک برای وسایل گرمایشی استفاده کرد بلکه هر یک از سیستم های گرمایشی باید یک دودکش مجزا داشته باشند.

وی بیان کرد: پیش از نصب و روشن کردن وسایل گرمایشی باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرد همچنین دودکش باید دست کم ۷۵ سانتیمتر از پشت بام فاصله داشته باشد.

سرپرست اداره کل پزشکی قانونی استان همدان ادامه داد: خارج کردن دودکش از شیشه نیز بسیار خطر آفرین است چرا که گرمای دودکش موجب شکستن شیشه، سقوط دودکش، حریق ناقص وسایل گرمایشی، نشت و نشر گاز و مسمومیت می شود.

مالمیر افزود: سردرد و سرگیجه، تهوع، خستگی، ضعف، بی حالی، تنگی نفس از عوارض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است و در صورت مواجهه با این قبیل افراد باید ابتدا وسایل گرمایشی را خاموش و مصدوم را از محل و وسایل گرمازا دور کرد.

وی اضافه کرد: سپس در و پنجره را برای خروج دود و گاز مونوکسید کربن باید باز گذاشت و با سازمان آتش نشانی و مرکز فوریت های پزشکی برای ارائه خدمات مورد نیاز و انتقال بیمار تماس برقرار کرد.

لازم به ذکر است در ابتدای همین ماه هم ۲ نفر در روستای چورمق به دلیل مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان باختند.

منبع خبر: رکنـا