جلال قادری در گفتگو با خبرنگار زیرنویس کرمانشاه، اظهار کرد: حدود ٣٠ درصد از هسته‌های بذری ذرت را در استان کرمانشاه تأمین کردیم‌. وی افزود: حدود ٩۴ تن بذر هیبرید ذرت داشتیم که قادر است حدود ٣٠ درصد مزارع ذرت را در بهار ١۴٠٣-١۴٠٢ تأمین کند. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی […]

- تأمین ١٠٠ درصدی هسته‌های بذری گندم کشاورزان کرمانشاه

جلال قادری در گفتگو با خبرنگار زیرنویس کرمانشاه، اظهار کرد: حدود ٣٠ درصد از هسته‌های بذری ذرت را در استان کرمانشاه تأمین کردیم‌.

وی افزود: حدود ٩۴ تن بذر هیبرید ذرت داشتیم که قادر است حدود ٣٠ درصد مزارع ذرت را در بهار ١۴٠٣-١۴٠٢ تأمین کند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: کم آبی طی چند سال اخیر باعث شد تا ما برای کشت‌های پر آب بر مانند چغندرقند به فکر شیوه‌های جدید باشیم.

وی گفت: هدف این بود که کشت چغندرقند را از بهاره به پاییزه تغییر دهیم و خوشبختانه در سال جاری الی ۱۴۰۳ سطح زیر کشت این محصول به سه هزار و ۵٠٠ هکتار رسیده است.

قادری عنوان کرد: فعالیت‌های دانش بنیانی از ٢ سال پیش در این مرکز آغاز شده و هم اکنون ۲ شرکت گیاه پزشکی و تولید پایه‌های رویشی درختان میوه در این مرکز فعال است که تولید ۵٠ هزار پایه رویشی درختان میوه بخشی از دستاورد این مرکز است.

وی ادامه داد: تولید پایشی درختان میوه یکی از مزایایی که دارد این است که مقاوم در برابر آفات و بیماری‌ها هستند، یکنواخت و پا کوتاه هستند و این ویژگی‌های مثبت نهایتا به باغات منتقل می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال جاری بخشی از این پایه‌های رویشی را ما به بهره‌برداران منتقل کردیم و در باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دستاوردهای این مرکز حاصل تلاش پنج ایستگاه و ۲ مرکز آموزشی و هفت آزمایشگاه تخصصی است.

۴۶

منبع: خبـرآنلاین