در تمام دنیا بازیکن و مربی خارجی برای هدف کوتاه مدت – یعنی موفقیت و نتیجه گرفتن و پیروزی و هدف بلند مدت یعنی تاثیر روی فوتبال و پیشرفت بازیکنان بومی انتخاب و استخدام می‌شوند. بازیکن خارجی باید چند سر و گردن از بازیکن بومی بهتر باشد تا در همه جای دنیا به او میدان […]

- عملکرد بازیکنان خارجی در دربی ۱۰۲/ استقلالی‌ها فیکس؛ پرسپولیس هیچ؟!

در تمام دنیا بازیکن و مربی خارجی برای هدف کوتاه مدت – یعنی موفقیت و نتیجه گرفتن و پیروزی و هدف بلند مدت یعنی تاثیر روی فوتبال و پیشرفت بازیکنان بومی انتخاب و استخدام می‌شوند.

بازیکن خارجی باید چند سر و گردن از بازیکن بومی بهتر باشد تا در همه جای دنیا به او میدان بدهند. بازیکن خارجی باید در مسابقات حساس و ۶ امتیازی، مسابقاتی که سرنوشت یک تیم را تعیین می‌کنند، کار را درآورد و نتیجه را عوض کند.

در فوتبال ما دربی مهمترین بازی است و با توجه به حساسیت طرفداران دو تیم تاثیری مستقیم در سرنوشت مربیان و مدیران دو تیم دارد. به عبارت دیگر اگر قرار باشد بازیکن خارجی در یک مسابقه سال به درد تیمش بخورد، همین دربی است و بس!

حال با این مقدمه به عملکرد خارجی‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس در دربی نگاه کنید. جواد نکونام این فصل مشکلات زیادی برای استخدام بازیکن خارجی داشت. او کوین یامگا را از لیست تیم فصل قبل نگه داشت و بلانکو را هم خرید و هر دو بازیکن در ترکیب اصلی تیمش در دربی حضور داشتند.

اما یحیی گل‌محمدی که از لیست فصل قبل وحدت حنانوف و گولسیانی را نگه داشت و البته که باشگاه نبیل باهویی را هم خرید! یحیی تنها به گولسیانی میدان داد که اگر به شروع فصل برگردیم می‌بینیم که زوج مورد اعتماد گل‌محمدی در قلب دفاع مرتضی پورعلی‌گنجی و حسین کنعانی‌زادگان است! به عبارت بهتر اگر پورعلی گنجی در بازی تیم ملی مصدوم نمی‌شد، محال بود گل‌محمدی همین تنها خارجیش را هم در دربی بازی دهد!

اینجا فعلاً قصد بحث فنی و تشخیص میزان کارایی بازیکنان در ترکیب دو تیم را نداریم. صرفاً بحث نگاه سرمربی به بازیکنان خارجی است، اگر در دربی نتوانید به یک بازیکن اعتماد کنید کی و کجا قرار است به او اعتماد کنید؟

شاید بگویید که گل‌محمدی بارها نارضایتی خود را از خرید باهویی اعلام کرده و او را قبول ندارد اما این عذر بدتر از گناه است. نتیجه مسابقه به پای سرمربی نوشته می‌شود و او می‌توانست مثل نکونام که مقابل خرید خارجی باشگاه ایستاد، ایستادگی کند.

و بحث کیفیت هم که بماند برای وقتی دیگر، اینکه در آن تنش بعد از دقیقه ۹۰ برای استقلال پنالتی اعلام شد و همه می‌دانیم چه بر سر پنالتی زنان قبلی در دربی‌ها آمده است. به خصوص که دروازه‌بان مقابل شما «علیرضا بیرانوند» باشد با آن شهرت پنالتی گیری، اما دیدیم که یامگا چقدر راحت خیال استقلالی‌ها را راحت کرد.

و البته که قصد مقایسه نداریم اما بد نیست یادآوری کنیم ستاره گرجستانی پرسپولیس در همین ورزشگاه آزادی چند هفته قبل چه پنالتی حساسی را در آسیا از دست داد تا تیمش حذف شود. فقط به اهمیت ضربه پنالتی دقت کنید تا ارزش پنالتی زن نمایان شود!

منبع: خبـر ورزشی