بررسی روند واردات کالای اساسی در مدت زمان مورد بررسی نشان می‌دهد، واردات این نوع کالا در ۸ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۱.۳۴ درصد و از حیث ارزش ۷.۱۸ درصد کاهش داشته است. مجموع کالای وارداتی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۴ میلیون و […]

- جزئیات واردات ۲۰ قلم کالای اساسی/ هم واردات چای کم شد هم برنج و مرغ

بررسی روند واردات کالای اساسی در مدت زمان مورد بررسی نشان می‌دهد، واردات این نوع کالا در ۸ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۱.۳۴ درصد و از حیث ارزش ۷.۱۸ درصد کاهش داشته است. مجموع کالای وارداتی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۴ میلیون و ۴۰۹ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیارد و ۱۹۹ میلیون بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۴.۳۲ درصدی در وزن و ۱۲.۳۶ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک ۵ قلم اول کالاهای اساسی به لحاظ ارزش در ۸ ماهه سال جاری شامل «ذرت»، «روغن‌های خوراکی نیمه جامد»، «مایع و خام»، «انواع دانه‌های روغنی»، «برنج» و «گندم» می‌شود که از مجموع واردات کالاهای اساسی به کشور در این مدت ۷ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار مربوط به ۵ قلم کالای اساسی فوق بوده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که در این مدت ارزش هر یک از کالای اساسی چه میزان بوده است؟ در این خصوص محمد رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: در این مدت ۲ میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار ذرت، یک میلیارد و ۹۴۳ میلیون دلار روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام یک میلیارد و ۵۶۹ میلیون دلار انواع دانه‌های روغنی، ۸۵۴ میلیون دلار برنج و ۷۳۰ میلیون دلار گندم وارد کشور شده است.

رضوانی فر در خصوص بیشترین درصد افزایش در ارزش واردات کالاهای اساسی در ۸ ماهه سال جاری بیان کرد: در این مدت در بین کالاهای اساسی واردات گوشت قرمز سبک گرم، کود شیمیایی، جو، انواع بذر و گوشت قرمز سرد سنگین از بیشترین افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بودند.

با توجه به دادهای اعلام شده از سوی گمرک بیشترین کاهش در بین کالاهای اساسی در این مدت به واردات «چای خشک» ۵۷.۶۹ درصد، «برنج» ۵۳.۸۹ درصد، «شکر خام» ۵۱.۹۸ درصد، «گوشت مرغ»، ۴۸.۱۱ و «گندم» ۴۶.۲۰ اختصاص داشته است.

۲۱۷

منبع: خبـرآنلاین